Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Assendelft nog dit jaar minder vliegtuiglawaai

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 1992 
|
 Noordhollands Dagblad 
Assendelft nog dit jaar minder vliegtuiglawaai

ZAANSTREEK - Het vliegtuiglawaai zal in Assendelft iets afnemen als de staatsecretaris van verkeer en waterstaat het advies overneemt van de omliggende gemeenten, die zich verenigd hebben in Cros. Beverwijk betaalt daarvoor de tol en is slechter af in het advies van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol.

Volgens het advies van Cros maken vliegtuigen vanaf de Polderbaan zuidelijk van het Noordzeekanaal al een bocht naar het westen. Nu doen ze dat pas voorbij Assendelft en hebben ze het hele dorp dan al van enkele minuten lawaai voorzien. In het nieuwe baangebruik vliegen de toestellen meer over de kustplaatsen en is vooral Beverwijk gedupeerd. In Cros onthielden die gemeenten zich dan ook van stemming.

Vooral Spaarndam is een stuk beter af als de staatsecretaris het advies van de gemeenten volgt. De gemeenten maakten die keuze ten gunste van Spaarndam, Assendelft en Haarlemmerliede en ten nadele van Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Castricum omdat die laatste gemeenten nu verhoudingsgewijs weinig vliegtuiglawaai ondervinden. Er is dus wel een verslechtering, maar die weegt niet op tegen de verbetering in de andere plaatsen.

Cros mocht kiezen uit twee varianten van de nieuwe route. In beide wordt Spaarndam ontzien en in het verlengde daarvan ook Assendelft. Het verschil tussen de twee routes zit voornamelijk in de bocht die het vliegverkeer moet maken over de IJmond.

De nieuwe routes worden op z’n vroegst in augustus in gebruik genomen. In 2006 wordt teruggekeken op het gebruik van de Polderbaan, die in de voorzomer van 2003 in gebruik werd genomen en in het najaar officieel open ging. Mogelijk dat die evaluatie verbetering brengt voor de IJmond en de kustplaatsen. Die gemeenten hebben gevraagd of vliegverkeer zo snel mogelijk naar een grotere hoogte kan zodat het geluid afneemt. De staatssecretaris wil dat verzoek bij de evaluatie betrekken.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Willem

Ik zit dit met stijgende verbazing te lezen. Ze maken nu de bocht naar het westen voorbij Assendelft???? Kom nou, bekijk het kaartje zelf eens. Ik zie toch echt dat de route en bocht naar het noord-oosten verlegd wordt richting Assendelft op en dat betekent doodgewoon meer overlast in Assendelft-Zuid zou ik zeggen met mijn boerenverstand. In elk geval niet minder. Is er een knappe kop hier die mij kan uitleggen waar mijn denkfout dan zit?