Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aparte budget-terminal Schiphol

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 823 
|
 het Parool 
Aparte budget-terminal Schiphol

AMSTERDAM - Schiphol wil een apart stationsgebouw voor prijsvliegers bouwen. De luchthaven onderhandelt momenteel met maatschappijen over zo’n terminal, die langs de Zwanenburgbaan moet komen.

Tot nu toe ging Schiphol hiervoor uit van de bouw van een ‘gewone’ J-pier langs de snelweg A4 en de Zwanenburgbaan.

‘‘We hebben nog eens goed gekeken naar de ontwikkelingen voor de terminals,’’ aldus financieel directeur Pieter Verboom van Schiphol Groep vanochtend. ‘‘We gaan de opzet van het gebied anders invullen.’‘

Volgens Verboom richt de nieuwe terminal, waarover later dit jaar een besluit wordt genomen, zich op maatschappijen die baat hebben bij ‘snelle omkeertijden’. Budgetvliegers willen, om kosten te besparen, zo kort mogelijk aan de grond staan.

‘‘Het is absoluut niet zo dat we voor een lagere kwaliteit gaan, maar we willen wel inspelen op de huidige marktsituatie in de luchtvaart.’’ Van aangepaste tarieven zal volgens Verboom geen sprake zijn.

Momenteel spreekt Schiphol met potenti‘le klanten voor de terminal, die mogelijk als ‘apart’ vliegveld wordt opgezet, zonder verbinding met de bestaande terminals. Tien procent van de passagiers - twee miljoen - op Schiphol worden vervoerd door prijsvliegers.

De plannen voor het nieuwe stationsgebouw werden vanochtend duidelijk uit de halfjaarcijfers van het bedrijf. Schiphol moest de aanloopkosten in de boeken opnemen.

De winst steeg ruim 11 procent naar 76,6 miljoen euro, vooral het gevolg van een eenmalige bate. Lagere inkomsten uit vastgoedbeleggingen zorgden ervoor dat het nettoresultaat gelijk bleef. Het aantal passagiers nam 8,4 procent toe tot 20 miljoen. Voor heel 2004 wordt gerekend op 42 miljoen reizigers.

© Het Parool, 30-08-2004

“De plannen voor het nieuwe stationsgebouw werden vanochtend duidelijk uit de halfjaarcijfers van het bedrijf. Schiphol moest de aanloopkosten in de boeken opnemen.”
Dus stiekem?

“Snelle omkeertijden”
Wat zal je nu weer boven het hoofd hangen?

Het is nooit genoeg!


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob E uit NULL

er was eens....
1 extra toren welk niet praat met de "oude" toren.
2 een startbaan welk veel te ver weg ligt van de luchthaven (15 min taxieen is te lang)
3 dan leggen we er een extra terminal bij lekker handig....
Shit die regelgeving van vandaag is NIET handig, voor je eht weet ziet iemand het in de jaarcijfers wat we van plan zijn....

Mevr Kuiper vand e Schipholgroep weet echetr te vertellen date r voor de komende jaren geen plannen zijn voor verdere uitbreiding. (hoe bedoel je we belazeren de zaak waar iedereen bij staat)