Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Andere vliegroute Spaarndam zeer onzeker

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 1804 
|
 IJmuider Courant 
Andere vliegroute Spaarndam zeer onzeker

Andere vliegroute zeer onzeker
SPAARNDAM - De omlegging van de vliegroute over Spaarndam is hoogst onzeker. Met deze sombere boodschap kwam een Spaarndamse delegatie gisteren terug van een gesprek met staatssecretaris Schultz in Den Haag. Er is grote kans dat Spaarndam in de toekomst meer last krijgt van vliegtuigen, zo bleek ook uit het gesprek.
Vorig jaar augustus beloofde Schiphol-directeur Cerfontaine Spaarndam de route snel te gaan verleggen. Het dorp heeft sinds de opening van de Polderbaan grote overlast van het lawaai van opstijgende vliegtuigen. Omdat inmiddels blijkt dat in sommige gevallen de vliegtuigen in aanvlucht naar de parallel liggende Polderbaan en Zwanenburgbaan elkaar te dicht naderen heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) tijdelijk besloten tot andere vliegroutes. De vliegtuigen komen nu nog meer over Spaarndam te vliegen. Dit is slechts een provisorische oplossing, want aan een verdere oplossing wordt nog gewerkt, maar uit het gesprek met de staatssecretaris maakt de Spaarndamse dorpsraad op dat deze situatie wel eens permanent zou kunnen worden. Dorpsraad-voorzitter Barend Jan Luytze: ,,Ik heb het gevoel dat het heel moeilijk wordt om dit nog een goede afloop voor Spaarndam te laten krijgen. Cerfontaine heeft de toezegging gedaan dat de route om het dorp gelegd wordt en nu blijkt dat er op grond van de veiligheid bijna het tegenovergestelde gebeurt.’’ In het gesprek liet Schultz volgens Luytze doorschemeren dat wat haar betreft Cerfontaine voor zijn beurt heeft gesproken toen hij Spaarndam beterschap beloofde.

De staatssecretaris heeft gezegd dat het laatste woord over deze kwestie nog niet gesproken is. Luytze heeft een uur met Schultz gesproken. Hij was in Den Haag samen met het dorpsraadlid Köhler, Spaarndams CROS-lid De Haas en wethouder Polderman. Burgemeester Van Hoogdalem van Haarlemmerliede en Spaarnwoude blijft positief ondanks de sombere berichten.

Volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) wordt er hard gewerkt aan de verlegging van de startroute bij Spaarndam. Dit staat wat LVNL betreft los van de problemen met het parallelle starten. De LVNL hoopt voor het einde van de maand een verdere oplossing voor de parallel startende vliegtuigen te hebben gevonden.
Coen Polack
vrijdag 12 maart 2004

IJmuider Courant 12.03.2004


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Job Rosenhart uit Velserbroek

De LVNL heeft op 27 januari j.l. een presentatie aan het CROS gegeven over de veiligheidszaken rondom het parallel starten. Het handelde om 7 incidenten eind vorig jaar. Het gaat over 3 turbopropvliegtuigen ( 2Dornier 328, ATR 42) 2 F100, 1 B737 en 1 B747.
De route afwijking voor de turbproptoestellen en 1 x F100 werd veroorzaakt door de wind. bij 1 F100 zou het aan het navigatiesysteem liggen en voor de straalvliegtuigen B737 en B747 was het puur menselijk handelen ( geen autopilot dus).
Het Cros luisterde aandachtig en was het unaniem eens dat de LVNL er goed aan deed koerscorrecties te geven. Men was allemaal tevreden, het ging immer over veiligheid. Hoeveel kritische vragen werden er gesteld?
Het probleem van de CROS is dat er onvoldoende deskundige mensen inzitten die een weerwoord hebben op het handelen van de luchtvaartsector. Met de huidige navigatieapparatur is weldegenlijk het goed mogelijk goede koersen te vliegen, wanneer men nu eenmaal vrij kort na de start de autpilot inschakelt. De wind correctie wordt in het FMCS systeem ingesleuteld, geen probleem. Door dit probleem(?) van het parallel uitvliegen te vergroten zorgt de luchtvaartsector ervoor dat Spaarndam meer belast gaat worden. Onacceptabel!!!
De feiten dienen nu echt op tafel te komen. Koerscorrecties kunnen geen blijvende oplossing zijn. Spaarndam heeft recht op een route omlegging die heel goed te vliegen valt.
Er dienen nadere akties te volgen van Cluster Noord die vertegenwoordigd is in het CROS en we moeten zelf als bewoners onze stem laten horen.

Job Rosenhart