Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Amstelveners klagen meer over vliegtuigoverlast

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 948 
|
 Dichtbij.NL Amstelland 
Amstelveners klagen meer over vliegtuigoverlast

AMSTELVEEN - Een groeiend aantal Amstelveners ondervond afgelopen jaar hinder door vliegverkeer van en naar Schiphol. Het aantal Amstelveense melders van overlast steeg met 10,8 procent naar 390.

Het toegenomen gebruik van de Buitenveldertbaan zou hiervoor de belangrijkste verklaring zijn, zo blijkt uit het jaaroverzicht van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas). De aantallen periode- en specifieke meldingen uit Amstelveen stegen zelfs met respectievelijk 46,1 en 71,1 procent.

Relatief de grootste toename van melders uit de grotere plaatsen rond Schiphol vond echter plaats in Uithoorn en Aalsmeer. In Uithoorn nam het aantal melders met 69,4% toe en in Aalsmeer met 51,8%. Dit komt voor een belangrijk deel door het groot onderhoud aan de Kaagbaan in september 2011 en de daaropvolgende veegwerkzaamheden aan de baan gedurende elf avonden/nachten in oktober tussen 22.00 en 01.30 uur.

Het aantal klachten uit de volledige Schipholregio steeg met 0,6 procent. Van 1 november 2010 tot en met 31 oktober 2011 (gebruiksjaar), zijn in totaal door 5.419 personen meldingen ingediend bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas). Dat waren er 0,6% meer dan het jaar ervoor.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De verantwoordelijken halen hun schouders op.......De provincie geeft Schiphol nog meer ruimte om nog meer herrie te kunnen maken...........Den Haag hoort en ziet niets.........En de bewoners? Die kunnen verrekken! Welkom in Noord-Schipholland!

Geplaatst door Jan Griese

Toename in 2011 vluchten Buitenveldertbaan ruim 30 %. t.o.v 2010 Alders beloofde minus 7 %. Je moet maar durven. Alders zou het vertrouwen moeten hebben herstellen bij het Schipholdossier............ O Ja?

Geplaatst door Jaap de Groot

@Jan. Tja, de wind waaide wat vaker uit het westen en daarom moest men wat vaker op de Bulderveldertse, sorry, Buitenveldertselaan landen.

Geplaatst door Leo

** De Buitenveldertbaan blijft daarmee nog steeds de minst gebruikte baan.

Het is nu wel duidelijk dat de Alders-tafel geen beloftes kon doen. Wie toch in die beloftes geloofde is er mooi ingevlogen. Over de Buitenveldertbaan, zogezegd.

Geplaatst door joop

Geluidsoverlast blijft ondergeschikt aan capaciteit en brandstofbesparing. hebben wij in Haarlem-noord weer wat rust bij zuidelijke wind, zucht... is goed voor mijn cardiomiopathy die ik door schiphol heb opgelopen.

Geplaatst door Grove PJM

De buitenveldertbaan wordt hoofdzakelijk gebruikt bij harde ( westelijke ) wind. Dit maakt een stuk hoger motorvermogen voor de dalende vliegtuigen noodzakelijk. Daardoor kan de daalhoek makkelijk van 3.1 graad naar 4 graad. Hierdoor kan het motorvermogen weer terug naar normale waardes en zal op de grond het lawaai van de wind nog maar nauwelijks overstijgen. Bovendien bespaart het gemiddeld een 200 kg brandstof ( 600 kg Co2 uitstoot) per landing.

Geplaatst door Jaap de Groot

@Grove. Als het zo makkelijk is om geluidsoverlast te verminderen en ook nog brandstof te besparen vraag ik mij af waarom dit dan nog niet gebeurt. Weet u daar de reden van?

Geplaatst door Grove PJM

@ Jaap de Groot,
Minstens 4 redenen;
1. Men houdt zoveel mogelijk vast aan de bestaande internationale standaard van 3 a 3,1 graad.
2. Het kan een probleem zijn bij automatische landingen.
3. Onervaren vliegers hebben problemen met het anticiperen wat wel noodzakelijk is.
4. Afwijkende procedures moeten doorgaans eerst getraind worden in een flight simulator en dat kost mogelijk wat extra geld ( ieder half jaar moet een vlieger een test afleggen in een simulator, je kan het dan trainen).

Overigens baan 33 in Marseille heeft ook 4 graad ILS nadering, London city Airport rond de 7 graad, in Kathmandu is de daling voor een groot deel 10 graad. Het kan dus zonder enig probleem!
p.s. Bij harde wind tot storm kan je beter op de hand landen.
Er is nog een andere mogelijkheid: zie www.schipholkatwijk.nl

Geplaatst door Jaap de Groot

@Grove. Bedankt voor uw duidelijke antwoord. Het idee van Schiphol Katwijk kende ik al, maar dat maakt het niet minder interessant.