Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Als vereniging kunnen we nog iets doen tegen vliegtuiglawaai’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 697 
|
 NHD 
‘Als vereniging kunnen we nog iets doen tegen vliegtuiglawaai’

CASTRICUM-De hoge omes bij Schiphol, de luchtverkeersleiders en de piloten zouden zich meer bewust moeten zijn van de verantwoordelijkheid die zij dragen wat betreft het veroorzaken van geluidshinder. Dat vinden Castricummers O. Bijvoet en A. van den Hoek.

Daarom zijn zij momenteel bezig een vereniging op te richten. ,,Dat is waarschijnlijk de enige wijze waarop we iets kunnen doen.’’ ‘s Nachts wakker liggen van overkomende vliegtuigen, ‘s zomers nauwelijks rustig in de tuin kunnen zitten omdat ze laag overvliegen, Van den Hoek en Bijvoet weten er alles van. Deze week nog dienden ze een klacht in omdat er tussen twee en drie uur ‘s nachts aan één stuk vliegtuigen overkwamen.

,,Het is een uur lang vrijwel geen moment stil geweest’‘, verzucht Bijvoet. ,,Zeker nu er gebruik wordt gemaakt van twee parallelle landingsbanen, komen de vliegtuigen niet meer eens per twee minuten, maar bijna continu over. Officieel mogen ze pas vanaf zes uur ‘s morgens weer gaan landen, feitelijk gebeurt dat vanaf vijf uur en nu dus zelfs om twee uur. We zijn best bereid wat geluid te verdragen, maar dit is gewoon te erg.’’

En ook om zes uur is de overlast nog behoorlijk, zegt Van den Hoek. ,,De vliegtuigen wachten dan boven zee tot ze mogen landen en komen dan ineens allemaal over. Ze zitten misschien wel op grotere hoogte, maar het is rond die tijd een stuk rustiger, dus je hebt er wel degelijk last van.’‘

Bijvoet verhuisde zeven jaar geleden juist voor zijn rust naar Castricum. ,,Geluidshinder was een van de redenen waarom we uit onze oude woning weggingen. Aanvankelijk was het hier ook rustig, maar de afgelopen vier jaar krijgen we steeds meer last van vliegtuiglawaai.’’ Ook Van den Hoek heeft Castricum ooit bewust uitgekozen vanwege de rust. ,,Maar ze maken de nacht steeds korter, je hebt eigenlijk geen nacht meer. Dit hadden we destijds nooit kunnen verwachten.’‘

Reacties
En ze zijn niet de enigen in Castricum, daar zijn ze inmiddels wel achter. Een oproep leverde vele reacties op waaruit bleek dat heel veel Castricummers last hebben van vliegtuiglawaai. ,,Met name ‘s nachts en in de zomer’‘, aldus Bijvoet. Hun bevindingen zijn deze week nog eens bevestigd door de cijfers van de Commissie Geluidshinder Schiphol. Hieruit kwam naar voren dat in totaal 218 klagers uit Castricum samen ruim twaalfduizend klachten indienden.

Een belangrijke redenen om het initiatief tot een vereniging te nemen, is de ‘arrogante houding’ van Schiphol. ,,Ze kijken alleen maar naar het grote geld’‘, aldus Bijvoet. ,,Ze vinden geluidshinder en rust niet belangrijk. Er wordt inmiddels zelfs al gesproken over een zesde baan, een zevende een achtste, het eind lijkt wel zoek.’’ Van den Hoek ergert zich aan de schijnbaar onaantastbare positie van Schiphol. ,,Ze zijn steeds niet ontvankelijk, worden gezien als de kurk waar de hele Nederlandse economie op drijft, dat lijkt me wat overdreven.’‘

Van den Hoek vreest dat het aantal vliegbewegingen alleen nog maar blijft stijgen. ,,Schiphol is al de eerste stop voor alle lange vluchten vanuit Engeland omdat hier geen btw op de kerosine zit. Kunnen ze lekker goedkoop bijtanken. En die btw zit ook niet op de tickets, dus vliegen naar Frankrijk is bijna goedkoper dan met bus of trein, dat klopt toch niet?’‘

Als vereniging hopen ze een wat sterker front te kunnen vormen. ,,Het is onvoorstelbaar dat een Commissie Geluidshinder Schiphol instemt met het opofferen van de ene regio voor de andere’‘, zegt Bijvoet. Dat Haarlem nu minder last heeft en de IJmond des te meer.’’

Voordeel van een vereniging is dat er ook meteen sprake is van een rechtspersoon, zodat indien nodig procedures kunnen worden aangespannen. ,,Als vereniging kan dat’‘, aldus Bijvoet. ,,Bij Heathrow in Engeland heeft een vereniging uit de buurt de luchthaven voor de rechter gesleept vanwege nachtelijk lawaai. Zo’n zaak volgen wij natuurlijk op de voet.’‘


Reacties op dit bericht