Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Alles over het nieuwe HSL station: Breda Centraal

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1113 
|
 breda.dichtbij.nl 
Alles over het nieuwe HSL station: Breda Centraal

Het project Breda Centraal realiseert in 2015 een compleet nieuw en modern station in een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. Het nieuwe station is toegerust op de groeiende reizigersstroom en wordt een zeer comfortabele opstapplaats naar Schiphol en naar België en Frankrijk. Station Breda brengt mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidsverbinding.

Het project is daarmee veel méér dan een station. Het nieuwe gebouw is toegerust op de groeiende reizigersstroom en wordt een zeer comfortabele opstapplaats naar Schiphol, België en Frankrijk. Breda Centraal brengt mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn. Het nieuwe Station Breda is het vliegwiel voor de gebiedsontwikkeling van Via Breda: de transformatie van de Bredase spoorzone. Een gebied van ongeveer 100 hectare, direct grenzend aan de historische Bredase binnenstad, transformeert van grootschalige industriecomplexen naar een compleet nieuw stadsdeel; “een extra stad, naast de historische stad”.

Voorzieningen
Het nieuwe station telt zes sporen en drie perrons, waar zestien treinen per uur kunnen stoppen. Als enige Brabantse stad met een rechtstreekse shuttleaansluiting op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Parijs is Breda letterlijk ‘dé Poort van Brabant’. Binnen één uur staat de reiziger op Schiphol, in iets meer dan 1 uur op de Dam in Amsterdam en in nog geen half uur kan hij vanuit Breda in de hogesnelheidstrein zitten, op weg naar Parijs.

Het nieuwe busperron biedt ruimte aan twintig bussen die goed aansluiten op de treindiensten. In en rond het station is plaats voor meer dan 4000 fietsen en op het dak kunnen 720 auto’s parkeren.
De Noord- en Zuidkant van het station worden met elkaar verbonden door een brede, ruime ondergrondse passage met winkels. Aan de voor- en achterkant komen overzichtelijke pleinen met brede wegen die zorgen voor een goede bereikbaarheid. Daarnaast komen in het stationsgebouw woningen en kantoren waar onder andere de Belastingdienst gevestigd gaat worden.

Feiten
1 gebouw waar openbaar vervoer, reizen, wonen, werken en winkelen zijn geïntegreerd
• Ontwerp door Architectencombinatie Koen van Velsen/Quadrat
• 6 sporen en 3 treinperrons voor 16 treinen per uur, waaronder 4 HSL-shuttles
• 1 busperron met ruimte voor twintig bussen
• 57.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag
• ± 150 appartementen
• Ruim 20.000m2 kantoorruimte
• Circa 9.000m2 winkelen
• 4 horecagelegenheden
• Stallingruimte voor meer dan 4200 fietsen
• parkeerruimte voor 720 auto’s op het dak van de terminal
• 36 meter brede en 70 meter lange voetgangerstunnel die het huidige stationsplein en de wijk Belcrum met elkaar verbindt


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het vervoer van de toekomst binnen europa, de (HSL)trein.

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Het lijkt de Haagse politiek maar niet te lukken om het voorgenomen beleid t.a.v. die HSL uit te voeren.
We komen daardoor in de merkwaardige situatie dat volop is/wordt gebouwd aan de HSL infrastructuur, terwijl (semi staatsbedrijf!) Schiphol Group en AF/KLM het vervangen van vluchten binnen Europa < ca. 1000 km tegen lijken te werken.

Wat is nu precies de rol van het "Superministerie Infra & Milieu" en de - zorgvuldig buiten het luchtvaartbeleid gehouden - VVD minister Schultz van Hagen, zo lijkt de vraag?