Alleen blijven is risico voor Air France KLM
Door: Eveline Bijlsma
PARIJS - Air France KLM-topman Jean-Cyril Spinetta zwaait na zestien jaar af. De Fransman vertrekt eerder dan gepland, omdat naar eigen zeggen zijn taak is volbracht: het op de rails zetten van een flinke kostenbesparing binnen de luchtvaartreus. Maar is dat genoeg om de verliezen te beteugelen en de vele concurrenten de mond te snoeren? „Het allergrootste risico is alleen blijven.”
De luchtvaartwereld zag er anno 1997, toen Spinetta bij Air France begon, volledig anders uit dan nu. „Twintig jaar geleden was de markt nog beschermd, nu is die helemaal opengebroken”, blikt de Fransman terug op het hoofdkantoor van Air France, op een steenworp afstand van de Eiffeltoren. „KLM en Air France waren de eerste maatschappijen die op die liberalisering reageerden met een fusie.”
Negen jaar na die samensmelting staat Air France KLM er niet best voor. De cijfers over het eerste kwartaal van 2013 laten weinig verbetering zien: ondanks een kleine daling van het operationele verlies, daalde het netto groepsresultaat van -€379 miljoen naar -€630 miljoen. Op jaarbasis maakte alleen de Nederlandse tak een – bescheiden – operationele winst.
Het tij zit vanwege de crisis en de hoge brandstofkosten niet mee, maar ook het gestunt van prijsvechters uit de Emiraten en Europa is gevaarlijk voor Air France KLM. Bedrijven als Qatar Airways en Emirates, die Spinetta van oneerlijke concurrentie verdenkt omdat ze gratis hun thuisvliegvelden mogen gebruiken (de Europese Commissie kondigde deze week een onderzoek naar dit soort praktijken aan), wil hij bezweren door bijvoorbeeld vluchten te delen met Etihad uit Abu Dhabi. „Samenwerken is in de huidige markt belangrijker dan ooit, omdat het aantal spelers flink is gereduceerd.”