Aldersoverleg Schiphol houdt vast aan afschaffen wettelijke geluidsnormen in woongebieden.V
Persbericht
Schiphol regio - De wettelijke maxima voor vliegtuiglawaai in de woongebieden bij Schiphol worden afgeschaft. In plaats daarvan komen globale afspraken en toezeggingen om de geluidhinder te beperken. Dat is de kern van het advies van Alders aan de ministers van VROM en V&W.
Het advies heeft tot gevolg dat de bewoners geen enkele zekerheid meer hebben over de hoeveelheid vliegtuiglawaai die zij maximaal in hun wijk te verduren kunnen krijgen. Voor voorzitter Von der Meer van de Vereniging Gezamenlijke Platform (VGP) is deze uitkomst onaanvaardbaar. Hij stapt uit het overleg.
Het huidige stelsel van handhavingspunten en bijbehorende geluidsnormen werkt. Dat verbeteringen niettemin nodig zijn wordt door alle partijen onderschreven. Concrete voorstellen van de bewoners om het huidige stelsel aan te passen, zijn door de partijen aan de Alderstafel – de luchtvaartsector, de regionale overheid en het Rijk – echter niet serieus onderzocht.
De afspraken en toezeggingen om de geluidhinder vanwege het vliegverkeer te beperken vormen bovendien op geen enkele wijze een randvoorwaarde voor de groei van het vliegverkeer. Onvoorwaardelijke toezeggingen zijn er te weinig en bij tal van afspraken wordt een substantieel voorbehoud gemaakt. Zo is de afspraak om een plafond te stellen aan het totaal aantal vluchten tevens afhankelijk van de mogelijkheid om de rest van de vluchten op een ander vliegveld af te handelen. En bij de afspraak om de minst hinderlijke banen te gebruiken geldt wel als voorbehoud dat het niet ten koste mag gaan van de benodigde capaciteit.
Het gevolg van het nieuwe stelsel is dat de handhaving van de bijbehorende afspraken en toezeggingen praktisch onmogelijk wordt: er is altijd een voorwaarde of voorbehoud waarom de afspraak of toezegging niet behoefde te worden nageleefd. Von der Meer: ‘Dit nieuwe stelsel verplicht de sector nergens toe; en dus zal de geluidhinder niet worden beheerst en niet worden beperkt.’
Het afschaffen van de wettelijke maxima in de woongebieden heeft ook tot gevolg dat de plaatselijke geluidhinder uit het zicht raakt van de (landelijke) politiek. De aandacht zal logischerwijs niet meer zijn gericht op de geluidsbelasting in de verschillende woonwijken. Na verloop van tijd weet niemand meer welke geluidbelasting in welk gebied aanvaardbaar werd geacht. Het risico dat de geluidhinder zich daarna sluipend uitbreidt naar relatief rustige woonwijken is in het nieuwe stelsel levensgroot. Von der Meer: ‘Aan een stelsel dat de bewoners volstrekt aan de sector overlevert ga ik mijn naam niet verbinden. Onaanvaardbaar’.
Erwin von der Meer
Voorzitter Vereniging Gezamenlijke Platforms
Zie ook:
Geplaatst door Tricae uit Amstelveen
Hopelijk doet Amsterdam als aandeelhouder haar plicht.
Meedoen aan bewonersplatforms lijkt invloedrijk maar is het niet en zal het ook nooit zijn.
Bedrijven gedreven door winstbejag kunnen het beste op diezelfde houding worden aangepakt. Het spijt me voor de inzet van von der Meer, maar meedoen is alleen maar goed voor Schiphol.
Stem op partijen die de Vliegtax handhaven/verhogen en zorg door o.a juridische procedures dat er zoveel mogelijk kosten moeten worden gemaakt en hinder terug.