Alders komt in oktober met advies
AMSTERDAM - Oud-minister Hans Alders wil over een maand advies uitbrengen aan het kabinet over de toekomst van Schiphol. Maar het is volgens hem niet zeker dat luchtvaartsector, regio en omwonenden het eens worden over de groeiruimte voor Schiphol en milieumaatregelen na het jaar 2010.
,,In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’‘, zei hij gisteren op een congres over luchtvaart en milieu in Amsterdam.
De partijen werden het vorig jaar aan de ‘Tafel van Alders’ al wel eens over de groeiruimte van Schiphol op korte termijn. Afgesproken werd dat Schiphol mag groeien tot 480.000 vliegbewegingen in 2010 op voorwaarde dat ruim twintig maatregelen worden ingevoerd die de hinder beperken. Het gaat onder meer om proeven met andere vliegroutes en -procedures. Enkele knellende handhavingspunten voor geluid werden versoepeld.
Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum
Het advies moet aangeven welk soort politieke beslissingen op gezamenlijke steun kan rekenen van partijen met tegengestelde belangen. Dit zijn: De sector (hier voornamelijk met accent op de locatie Schiphol (rotonde voor internationaal verkeer) en KLM (Nederlands onderdeel van Air France-KLM, sterk verbonden met de Nederlandse Overheid, dus V&W en daabij de ten onrechte met de sector samendachte LVNL. Verder de bestuurlijke regio waarin de locatie zich bevindt. Tenslotte omwonenden als stake-holders, belanghebbenden bij die regio. Het begrip omwonenden heeft zich in stilte, maar onverwacht, uitgebreid tot bewoners buiten de regio omdat Schiphol nu eenmaal niet kan worden bereikt, zonder gebruik te maken van luchtruim op afstand van Schiphol.
Er is iets bijzonders met de regionaliteit van Schiphol aan de hand: het heeft de belasting van de direct omwonenden van zich afgewend door de bouw van de Polderbaan, op afstand. Met name de actuele geluidsoverlast (iets heel anders dan lange-termijn milieuschade) verplaatst zich daardoor van regio en stakeholders naar mensen die niets met Schiphol te maken hebben, namelijk gebieden rond Noordwijk en Kennemerland-IJmond.
De politieke en burgerlijke onrust zijn daar aanzienlijk, en geheel onvoorzien (!) vermeerderd, doordat dat laatste luchtvaartgebied NIET gedekt wordt door de berekeningen die moeten dienen om de geluidsbelasting bínnen de regio te handhaven. Ik ga nu niet in op het feit dat iedere bewering over het vermogen te oordelen gelijkwaardigheid of zogenaamde bescherming in het „buitengebied” berust op welbewuste misleiding. Er is op dit gebied nog niets ontwikkeld en, hoe onbegrijpelijk ook, er is voor dit gebied nog steeds geen erkende verantwoordelijkheid toebedeeld aan de Nederlandse Luchtverkeersleiding. Erger nog, met name t.a.v. Kennemerland is een recente uitspraak van een hooggeplaatst vertegenwoordiger van de LVNL veelzeggend: "Jammer, maar dat is geografisch ongelukkig gesitueerd t.o.v. de Polderbaan" (Echt waar, zelf vorige week gehoord). Feit is, dat de Polderbaan die gedacht was als aanvliegbaan door lege gebieden, niet kán ontlasten omdat overdag, rechtuit vanuit het Noorden komen, of hoog downwind aanvliegen vanaf de zijkant, door de parallelle ligging met Zwanenburgerbaan onmogelijk worden gemaakt. Een ontwerpfout. Maar dat voert hier te ver.
Nu komt de kern: de Alderstafel moet dus adviseren over wetgeving die tegelijkertijd voor lange tijd de situatie vastlegt voor twee volkomen verschillende gebieden en problemen: [1] het enge regionaal en klassieke verband om de luchthaven (waarvoor goede regels bestaan) en [2] het wijdere luchtvaartgebied, dat meer gekenmerkt wordt door de richting van waaruit internationaal wordt aangevlogen en de regionale betekenis van luchthavens. De problematiek rond het tweede wordt door de sector misbruikt om van de enge regels voor het eerste af te komen. En de polderbaan, preferente hoofdbaan, door regionale belanghebbenden, om van hun eigen geluidsprobleem af te komen.
Dit is een onmogelijke wanorde. Feit is dat omwonenden uit die gebieden dan ook met elkaar overhoop liggen: zoals de edelen in de middeleeuwen die uiteindelijk Floris V, nu Kennemerland, vermoordden. Ook de bestuurlijke belangen van directe regio en buitenregio staan onderling onder spanning. Wat bewoners aan gaat, Ons PVRC-bestuur is al lang met stomheid geslagen.
ALDERS IS GEEN MINISTER
Het is onzin dat Alders een valide oplossing zou kunnen vinden met dit soort interne spanningen binnen de vechtende partijen zélf. Dit probleem is onoplosbaar. Alders is oud-minister, maar hij is géén minister en hij moet zijn té politiek gekleurde opdracht teruggeven. Niet voor niets hebben wij een regering met échte ministers en kamers. Niet de edelen moeten elkaar doodslaan, maar de staat regeren. Laat die zich nu eindelijk eens door een wérkelijk deskundig gremium voorlichten: we hebben nog wel intellect en integriteit aan onze universitaire instellingen en in het buitenland.
OVER U, MAAR ZONDER U
Over openheid gesproken: waar blijft de beloofde voorlichting en consultatie van de omwonenden die de last moeten dragen? Alleen regio Haarlemmermeer heeft er vorige week iets aan gedaan, maar dat soort unieke locale eenheid (als die er al is) dreigt het regionale belang als een vetvlek over een wijd gebied te laten prevaleren.