Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Alders: Schiphol kan nog groeien

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 793 
|
 NRC 
Alders: Schiphol kan nog groeien

Door NRC-redacteur Arjen Schreuder

Rotterdam, 12 juni. De geluidsnormen voor Schiphol worden zodanig aangepast, dat de luchthaven tot en met 2010 tot maximaal 480.000 vluchten kan groeien. Daardoor kan de luchthaven dit jaar extra vluchten maken. Dit jaar komt de luchthaven vermoedelijk uit op 435.000 vluchten.

Dat is volgens welingelichte bronnen in grote lijnen het akkoord dat gisteravond is bereikt door alle betrokkenen bij het Schipholbeleid. Luchtvaartsector, omwonenden en bestuurders hebben het akkoord gisteravond bereikt tijdens de ‘Alders-tafel’, het overleg dat enkele maanden geleden werd ingesteld onder leiding van Hans Alders, commissaris van de koningin in Groningen.
Schiphol gaat dit jaar zeer waarschijnlijk de geluidsnormen overschrijden, met name bij de Buitenverderbaan. Dit kan betekenen dat vluchten moeten worden geannuleerd. VVD en CDA drongen er vorige week bij minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) op aan, dit te verhinderen.
Aan de Alderstafel is afgesproken dat de zogenoemde grenswaarden in de handhavingspunten rondom de luchthaven wettelijk moeten worden berekend volgens een maximum aantal vliegbewegingen van 480.000 in 2010. Daardoor zal Schiphol de geluidsnormen dit jaar niet overschrijden er zal er ook geen sprake zijn van ‘gedogen’. Er zullen dan ook door de inspectie geen boetes hoeven worden opgelegd.
Minister Eurlings liet tijdens het overleg met de Kamer vorige week weten zelf geen besluiten te nemen vóórdat alle betrokkenen het onderling eens zouden worden tijdens de Alders-tafel. “Ik neem de Alderstafel zéér serieus”, zei hij. Naar verwachting neemt Eurlings het advies daarom over.
Het gisteren bereikte akkoord voorziet niet in afspraken voor de langere termijn. De luchthaven Schiphol wil graag doorgroeien naar 700.000 vluchten, waarvan een deel wellicht kan worden uitgeplaatst naar regionale luchthavens, waaronder Lelystad en, in mindere mate, Eindhoven. Omwonenden vinden 500.000 vluchten op Schiphol voldoende om de mainportfunctie van de luchthaven te behouden en de concurrentie met andere grote luchthavens aan te kunnen.
Voorzitter Hans Alders van het overleg wilde vanochtend over de inhoud van het akkoord nog niets kwijt. Wel zegt een woordvoerder van het overleg dat de voorzitter “tevreden” is, en “voldoende mogelijkheden ziet” om tot een advies aan de minister te komen. Minister Eurlings kan het advies vermoedelijk donderdag of vrijdag tegemoet zien.
Schiphol groeit de laatste jaren weer gestaag. De luchthaven maakte onlangs bekend vast te houden aan de wens voor een extra oostwestbaan, de zogenoemde parallelle Kaagbaan. Ook loopt een onderzoek naar “verlenging, verschuiving en opwaardering” van de zogenoemde Schiphol-oostbaan, die de laatste jaren nauwelijks was gebruikt. De luchthaven wil de komende jaren ook bouwen aan een nieuwe passagiersterminal en standplaatsen voor vliegtuigen in het gebied ten noordwesten van de huidige luchthaven.


Zie ook:


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit NULL

Voor mij nieuw in dit verhaal is dat de altijd doodgezwegen en nooit door Schiphol meegetelde Schiphol Oost baan omgebouwd moet worden tot volwaardige baan. Dus tóch twee nieuwe startbanen!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"VVD en CDA drongen er vorige week bij minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) op aan, dit te verhinderen."

Zonder dit verder te kunnen motiveren maar ach, dat geeft niets als je lobby't.