Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Akkoord over vliegproeven

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 952 
|
 Haarlems Dagblad 
Akkoord over vliegproeven Download het gehele artikel 'Akkoord over vliegproeven'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

Een ding lijkt op voorhand al zeker. De wethouder van Haarlem zal er wel op aandringen niét over Haarlem te vliegen. B&W van Haarlem heeft al eerder gezegd dat de hinder vooral moet neerslaan in dunbevolkte gebieden. Nu leidt juit Haarlem onder het mom van democratische legitimiteit de werkgroep hinderbeperking? Als dat nu eens werd uitgevoerd door een wérkelijk onafhankelijk (kennis)-instituut? Dan was de uitkomst op voorhand al een stuk minder verdacht.

Geplaatst door J de Jong uit Uitgeest

Hoe onafhankelijk is die wethouder van Haarlemmermeer eigenlijk? Was dat niet de gemeente die de Werkstad A4 tbv AF-cargo e.a. i.s.m. de SDAC (prov. NH-EC) door wil drukken? Knappe prestatie om nu al de weinige handhavingspunten die er zijn aan de experimenten op te offeren. Zo komt er nooit een goed systeem voor handhaving en wordt elk enigszins beschermd stukje regio zometeen gewoon (op 600 m. liefst) volgevlogen.

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

(Gerard, Het betreft hier de wethouder van Haarlemmermeer, dus niet van Haarlem.) Handhavingspunten opschorten, nou dan weten we het wel.Dit is allemaal gepriegel in de marge. Er moet substantieel minder gevlogen worden.
Jan Griese

Geplaatst door Johan uit NULL

Ik wil God op m'n blote knieen danken als we hier ietsie pietsie minder overlast zouden krijgen, maar deze dan verplaatsen naar andere gebieden lijkt me geen goede oplossing! Volgens mij ziet de sector hier een mooie kans om op een sneaky manier bepaalde huidige knelpunten in de vliegroutes op te lossen. Dus de enige die hier beter van wordt is weer schiphol. Let maar op.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Excuses, J.H. Griese, ik was te snel.
Met je eens dat de overheid niet aan verruiming van de grenzen moet meewerken. Stiller vliegen door de grenzen op te rekken? Klinkt als: ‘dubbeldoelstelling’. Iedereen weet wat daarvan terechtkwam.
Als ze nu eerst eens begonnen met echt stiller vliegen in plaats van schijnbaar lukraak op een 'laagte' van 600 meter hun baantjes te trekken? Daar hoef je grenzen niet voor op te rekken. Je moet die plots onder 'radar' eens rustig bekijken. Er wordt wat omgevlogen (als je sommige sporen volgtdan hoor je de piloot zeggen: ”oeps, verkeerd gemikt”). Of zou de LVNL die kisten pas zo laat onder controle krijgen dat ze pas boven NL richting landingsbaan kunnen worden gedirigeerd? Er wordt in ieder geval te veel en onzinnig over land gevlogen. Dáár moet wat aan kunnen worden gedaan.

Als men echt stiller vliegt, dan kunnen de handhavingspunten worden aangepast. Omlaag, zoals de andere partij, 'de omwonende' dat graag zou zien. Helaas, als het er op aan komt wordt de omwonende niet serieus genomen. Op het woord ‘minderen’, en dan doel ik op capaciteit, daar rust kennelijk een taboe bij de CROS-bewonersvertegenwoordigers. Op ‘meer capaciteit’ rust blijkbaar geen taboe. Het is duidelijk wie bij CROS de broek aan heeft. CROS-bewoners mogen/kunnen alleen in de marge meepraten. Zolang de sector maar mag groeien.

Los even van het lukraak baantjes trekken, geen luchthaven ter wereld vliegt regulier zo laag als Schiphol. Er is nog steeds niemand die heeft uitgelegd waarom dat nu écht moet en waarom het bij andere zeer grote luchthaven wél veel hoger kan. Iets onduidelijks over een lage bovengrens van 4000 voet, en dat het een (lange baan) Europees probleem zou zijn. En dat laat men maar zo!? Inmiddels kun je op het web zien dat men in Frankfurt aanzienlijk hoger kan aanvliegen, op minder banen, en toch nog meer passagiers kan verwerken. Zijn zij slimmer of zijn wij dommer? De Nederlands luchtvaartsector kan of wil kennelijk niet beter.

Al met al een belangrijke reden om te roepen om een echt onafhankelijk instituut dat ook openheid geeft over het waarom van die hinder. Een instituut als CROS kan voor de omwonenden echt geen deuk in een pakje boter slaan. Een werkgroep hinderbeperking waarvan een wethouder voorzitter is, kan niet anders dan een politieke werkgroep zijn. En daar zitten de omwonenden juist niét op te wachten. Er wordt al veel te veel gepolitiekt, maar intussen gaat Schiphol gewoon door met zijn groeiplannen.

Geplaatst door D. van Belzen uit Amsterdam

Experimenten met een ander baangebruik en gewijzigde procedures met nachtelijke landingen.

Het geheimpje van dit artikel: het gaat om de nieuwe procedure om vier banen tegelijkertijd te gebruiken. 2 landen en 2 starten. De LVNL experimenteert hiermee om de verwachte groei van volgend jaar mee op te vangen (zie artikel CROS/LVNL). De nachtelijke wijzigingen worden met name genoemd in het artikel om de aandacht naar iets positiefs te doen verschuiven (niet onnodig over woonkernen, hoger aanvliegen etc etc) en de berichtgeving over de capaciteitsvergroting weg te moffelen.