Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Airport vecht woningbouw aan

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1197 
|
 AD 
Airport vecht woningbouw aan

Door Kor Kegel


DEN HAAG - Rotterdam Airport dreigt oprukkende woningbouw te blokkeren met juridische procedures. Vooral Schiedam en Bergschenhoek moeten met hun woningbouw op afstand blijven, zeiden gisteren woordvoerder Steven van der Kleij, bijgestaan door de advocaat van het vliegveld, Roderick Rischen.

Voor VVD-statenlid Ronald Waterman was het meteen duidelijk: ,,Uit oogpunt van veiligheid en milieu dienen wij woningbouw uit te sluiten. Punt!’‘Dat vond ook Tineke Eelkman Rooda, fractieleidster van de Lijst-Pim Fortuyn in Zuid-Holland.In Schiedam heeft het consequenties voor een nog te bebouwen deel van de wijk Sveaparken. Bergschenhoek moet pas op de plaats maken in de Boterdorpsepolder.

Ook voor het streven naar landhuizen in de Vlinderstrik ten zuiden van Berkel en Rodenrijs kan het gevolg zijn, dat de provincie Zuid-Holland en de Stadsregio Rotterdam terughoudend moeten zijn.Het dreigement van Rotterdam Airport om verdere woningbouw juridisch aan te vechten werd geuit na aanhoudende vragen van het Rotterdamse CDA-statenlid Peter Lamers. Hij wilde de zaak op scherp gezet zien.

Op de hoorzitting over het streekplan RR 2020 zei VVD’er Waterman echter: ,,Het gaat er niet om of Rotterdam Airport procedures begint, maar of wij bij de vaststelling van het RR 2020 wel genoeg rekening houden met de geluids- en veiligheidscontouren rond het vliegveld. Kennelijk niet. Woningbouw kan niet. Dat moet er uit.’‘Volgens advocaat Rischen moet de geluidscontour van 35 Ke veranderen.

Deze is in 2001 vastgesteld door de minister van Verkeer en Waterstaat, maar naar nu blijkt op basis van foute gegevens. Rotterdam Airport heeft hier achter moeten komen door te dreigen met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. De contour moet smaller en langer worden, tot dieper in Schiedam en Bergschenhoek.Staatssecretaris Schultz van Haegen heeft Rotterdam Airport gevraagd een nieuwe milieu-effectrapportage te maken. Woordvoerder Van der Kleij leidt hieruit af, dat de staatssecretaris bereid is de fout uit 2001 te herstellen. Advocaat Rischen vindt dat de provincie en het regiobestuur hiermee rekening moeten houden in het nieuwe streekplan RR 2020.

Volgens M. van Diepen van de bewonersvereniging Vlinderstrik Rodenrijs is het duidelijk dat de overheid te veel wensen heeft op een klein gebied. De vereniging maakt zich al langer zorgen over plannen voor infrastructuur, uitbreiding van Rorterdam Airport en woningbouw.De reactie van wethouder Titia Cnossen van Berkel en Rodenrijs is dat de natuur er telkens weer bij inschiet. Zij wil nu eerst een een totaalvisie voor het smalle landschap tussen Rotterdam en haar gemeente ontwikkeld zien. ,,Ik wil het vliegveld niet weg hebben, maar we willen wel duidelijk weten waar we aan toe zijn.’‘


Noot van vlieghinder.nl:
Eigenaar van Airport Rotterdam is Schiphol. Ook in daar komt wonen kennelijk op de tweede plaats. Weer een bewijs van de arrogantie van de Nederlandse luchtvaartsector.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anne V uit Uitgeest

Ooit verwijnen wij Nederlanders in de Noordzee

Geplaatst door gerard uit Castricum

Met airports en al, als we niks doen. als we nu éérst eens de airports naar de noordzee verhuisden? Dat scheelt alvast