Airport Weeze vreest toekomst na recordjaar
Airport Weeze vreest dat door invoering van de vliegbelasting in Duitsland ongeveer een kwart van de passagiers afhaakt. Maakten afgelopen jaar bijna 2,9 miljoen passagiers gebruik van de luchthaven, komend jaar zullen dat er 700.000 minder zijn, verwacht de directie.
Voor Airport Weeze was 2010 een topjaar, de luchthaven boekte een winst van 20,6 procent. Meer dan de helft, 52 procent, van de passagiers komt uit Nederland.
De Duitse luchthaven profiteerde flink van de invoering van een vliegtax in Nederland enkele jaren geleden. Omdat veel Nederlanders voor een vliegreis de grens over vluchtten, besloot Nederland de belasting al na een jaar af te schaffen.
De Duitse luchthaven vreest nu dat de Nederlanders vanaf de zomer, wanneer de vliegbelasting ingaat, massaal wegblijven. Voor binnenlandse en Europse vluchten gaat de prijs van een ticket daardoor acht euro per vlucht omhoog. Op middellange afstanden wordt 25 euro extra gerekend en op de lange afstanden 45 euro. De vliegtax moet de Duitse staat een miljard euro opleveren.
Dat besluit heeft de Ierse prijsvechter Ryanair, verantwoordelijk voor de meeste passagiers op Airport Weeze, doen besluiten flink wat vluchten te schrappen vanaf komende zomer. Ryanair zoekt nu uitbreiding op Nederlandse luchthavens, zoals Maastricht Aachen Airport en Eindhoven. Directeur Ludger van Bebber van Airport Weeze stelt dat de afgelopen jaren ondanks de crisis vijfhonderd banen zijn gecreëerd op en rond de luchthaven. Aan de groei van de werkgelegenheid komt door de Duitse vliegtax, aldus Van Bebber, nu een einde.