Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Airport Weeze groeit nog zonder overlast De vervanging van straaljagers door jets blijkt ee

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 967 
|
 TrouwDigitale krant 
Airport Weeze groeit nog zonder overlast De vervanging van straaljagers door jets blijkt ee

Na twee magere jaren jaagt het Duitse vliegveld Weeze weer op passagiersrecords.
De overlast in Noord-Limburg valt reuze mee, zegt de grootste tegenstander.

Super, vindt mevrouw G. Huisman uit Bemmel de luchthaven Weeze, tussen Nijmegen en Venlo, aan de Duitse kant van de grens. Dichtbij, goedkoop en snel. “En geen gespannen gedoe. Ik teken er zo weer voor”, zegt ze, net terug van een stedentripje naar Rome. “We waren nog niet binnen of de koffers stonden al op de band. Het is hier geen Schiphol, geen massa.”
Haar partner T. van Aalten noemt de voordelen van kleine vliegveldjes, waar vliegtuigen maar kort aan de grond staan. “Ideaal voor een stedentrip.
Je kunt je auto op loopafstand betaalbaar parkeren en ook bij aankomst is de aansluiting goed geregeld.
We hadden hier al een ticket gekocht voor de bus naar station Termini in het centrum van Rome. Net als vorig jaar, toen we Stockholm bezochten.
Dan vlieg je op Nyköping, honderd kilometer zuidelijker, waar netjes een bus klaarstaat voor alle passagiers van Ryanair.”

Een netwerk van kleine luchthavens verbindt de vluchten van Ryanair.
Sinds juni is Wee ze de negentiende Europese ‘hub’ van de Ierse prijsvechter: op de voormalige Britse legerbasis Laarbruch zijn twee Boeings 737 gestationeerd, die wekelijks op tien bestemmingen vliegen, in oktober komen er nog twee toestellen en acht bestemmingen bij.
Vier jaar na de start lijkt de doorbraak voor Weeze alsnog te komen.
In 2004 ging het mis toen de eerste vaste gebruiker, V-Bird, failliet ging; vervolgens kwam het in de greep van de rechtspraak. Eerst om een aandelenruzie tussen de drie Nederlandse eigenaren te beslechten, daarna met een verbod op de naam Düsseldorf Regionaal en tenslotte met het intrekken van de vergunning.
Het vonnis van de rechtbank in Münster, die vorig jaar de vergunning vernietigde na bezwaren van de Noord- Limburgse buurgemeente Bergen, leek de doodsklap voor Weeze. Maatschappijen die hun komst hadden toegezegd, weken uit naar elders en bedrijven die grond wilden kopen, besloten nog even te wachten.

Maar de soep wordt niet zo heet gegeten.
Weeze ging in beroep, Ryanair toont zijn vertrouwen in een goede afloop en de overlast in Bergen valt reuze mee, zegt burgemeester C. Klaverdijk. “De procedure loopt nog en de gemeenteraad wil de uitslag, waarschijnlijk dit najaar, afwachten.
Maar als het zo blijft, dan moeten we onze knopen tellen. Ik hoor ze vliegen, letterlijk, maar het is niet vergelijkbaar met de Engelsen.”
Klaverdijk stond jarenlang te boek als de grootste tegenstander van Weeze: “Maar Bergen is nooit tegen een burgerluchthaven geweest. We hadden veel last van de straaljagers, ook vanwege beperkingen in onze bouwmogelijkheden. Dus toen de Engelsen hier in 1999 weggingen, hebben wij voorwaarden gesteld aan de vliegtijden, het milieu, de uitbreiding op termijn en de rampenplannen.
Die zijn maar ten dele vastgelegd in het staatsverdrag tussen Nederland en Duitsland. Als het zo blijft al nu, klaagt hier niemand. Alleen zegt dit niks over de situatie over tien jaar, of de mogelijkheid van nachtvluchten.”
Klaverdijk twijfelt aan het nut van het vliegveld. “Het zijn alleen passagiersvluchten.
Mooi makkelijk hoor, zo’n vliegveld in de achtertuin, maar economisch van geen betekenis. Dat er geld bij moet is wel duidelijk.”

Inderdaad oogt het 650 hectare grote terrein nog altijd als een spookdorp.
De rijtjeshuizen van de vijfduizend Britse militairen zijn verlaten, net als de meeste hangars en kantoren.
De leegte leent zich uitstekend voor het dancefeest Q-Base, over enkele weken, en een grote ME-oefening, zoals vorig jaar voor het WK voetbal. Maar her en der hangen al bordjes van nieuwe bedrijven en te midden van de oude glorie rijst de ruime nieuwe terminal op. Reizigers Huisman en Van Aalten zijn blij met de groei bij Ryanair. “We wilden naar Wenen, maar dat kan nog niet van hier. Misschien volgend jaar.”

Na veel geruzie onder de eigenaren zorgt Ryanair nu toch elke maand voor een passagiersrecord
Dankzij Ryanair breekt vliegveld Weeze deze zomer elke maand een record. In juni vlogen 76.000 reizigers vanaf Weeze, een derde meer dan een jaar eerder; in juli waren het er 90.342, ruim de helft meer dan in juli 2006. Aan het einde van het jaar is vermoedelijk de grens van 800.000 gepasseerd. Volgend jaar ligt het doel boven het miljoen.
Daarmee keert Weeze voorzichtig terug naar de plannen van de drie Nederlandse investeerders die het vliegveld in 2001 kochten. Dat was twee jaar na het vertrek van de Britse straaljagers, die er sinds 1954 hadden gestaan. Al in 1993 hebben regionale bestuurders het initiatief genomen voor een burgerluchthaven, die de regionale economie moest aanjagen. Het vliegveld begint in 2003 onder de regionaam Niederrhein, maar dat bekt internationaal slecht. Als Düssendorf Regional niet mag, wordt het Weeze, naar het dichtstbijzijnde dorp.
De Nederlandse eigenaren hopen al in 2005 twee miljoen passagiers te verwerken, maar het wordt een kwart daarvan. Met moeite is vorig jaar eenzelfde aantal bereikt. Aanvankelijk is er een vierde investeerder, vastgoedhandelaar Willem Endstra, maar de Duitse autoriteiten houden hem tegen. Na interne ruzies over geld verlaten ook ondernemer Eric de Vlieger en havenbaron Hans van de Lande de groep. De Ubbergse zakenman Herman Buurman is nu enig eigenaar.


Reacties op dit bericht