Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Airbus: Vliegtuigen worden stiller door steilere klim

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 913 
|
 haarlems dagblad.nl 
Airbus: Vliegtuigen worden stiller door steilere klim

SCHIPHOL - Vliegtuigen zullen in de toekomst minder geluidsoverlast voor de omgeving opleveren. Dat kan wanneer de toestellen vanaf de startbaan steiler klimmen en dalen.

Airbus ontvouwde deze week op de luchtvaartbeurs in Berlijn haar visie op de luchtvaart in 2050. Daarin wordt een combinatie gemaakt van nieuwe en bestaande technieken. Uiteraard zit daarin een nieuw type vliegtuig dat sowieso minder herrie en uitstoot oplevert. Maar Airbus wil dat combineren met de ’eco-klim’ en andere manieren van vliegen, landen en taxiën.

In één lange klim gaat het dan naar de kruishoogte van tien kilometer. Op bepaalde drukke routes wordt in formatie gevlogen, vergelijkbaar met vogels. En uiteraard worden geen zig-zag-routes meer gevlogen, maar zijn de intelligente vliegtuigen in staat om zelf de meest efficiënte en milieuvriendelijke routes te bepalen. Bij landingen wordt gedacht aan glijvluchten vanaf grotere hoogte en met een lagere snelheid, zodat de motoren minder uitstoten en herrie maken. Eenmaal op de grond rijden de toestellen niet zelf naar en van de gate, maar worden ze getrokken door een elektrische onbemande trekker.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Jaja, in één lange steile klim...ga eens kijken naar de dwaze uitvliegroutes die er nu zijn en die veelal een fatsoenlijke snelle klim bemoeilijken, enkel om gebieden met goede lobby-isten of relatief veel LVNL of luchtvaartdirecteuren e.d. onder de bevolking te plezieren. Glijvluchten snijdt geen hout want dat kost capaciteit en daar heeft LVNL een vreselijke hekel aan, alles moet wijken voor capaciteit. En die onbemande electrische trekkers? Dat hoeft toch niet tot 2050 te duren? Die zijn er al, in Madurodam nl. Lees nog maar eens het overzicht van de Schipholstandpunten van de diverse partijen (enkele dagen terug op deze site) en ga dan naar het stembureau.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Een steile klim kan mogelijk de geluidshinder in de directe omgeving verminderen. Prima, zou je zeggen. Doen!
Maar helaas, zit ook hier weer een addertje onder het gras. Want er wordt wederom volledig voorbij gegaan aan het feit dat OOK landende toestellen lawaai maken. En veel lawaai (tot meer dan 72dB(A)). Dus dat geeft op bijvoorbeeld 30Km afstand van de luchthaven geen enkele verbetering. Het enige dat helpt is Schiphol verplaatsen naar de Noordzee. Minder vliegen wordt toch geen optie, daar is het veel te makkelijk voor en te goedkoop. Andere aanvliegroutes kun je in principe ook wel vergeten, dat kost capaciteit, evenzo als het veel hoger aanvliegen. Schiphol heeft volledig maling aan wat er buiten haar toch al exorbinante ruimte gebeurd........