AirRail-ticket klaar voor uitbreiding
Gepubliceerd door: MJ
Eind 2012 is het 100.000ste AirRail-ticket tussen België en Nederland afgeleverd. Een AirRail is één elektronisch boeking voor een reis per trein en vliegtuig en werd gelanceerd begin 2012.
Zo kan wie naar New York vliegt per hogesnelheidstrein van Antwerpen naar Schiphol sporen voor de vlucht. Hierdoor hoeft het vliegtuig na het landen in Amsterdam niet terug op te stijgen om een uur later terug in Zaventem te landen. Die vlucht van een klein uur (excl. instappen) stoot volgens de rekenmodule van EcoPassenger maar liefst 42kg CO2 uit tegenover 22kg met de wagen en 5,5kg met de hogesnelheidstrein.
Eén reservering
Het AirRail-ticket wordt automatisch in één online reservering geboekt en afgerekend. Een bijkomend voordeel is dat de passagier maar eenmaal luchthavenbelasting betaalt en er sneller is dan met de wagen.
Na enkele aanpassingen die werden verbeterd met de kennis uit het eerste jaar, wordt verwacht dat er vanaf dit jaar een belangrijke stijging zal plaatsvinden.
Nu de laatste verbeteringen zijn doorgevoerd verwacht NS Hispeed dat er in 2013 wereldwijd 400.000 AirRail-tickets per jaar zullen worden uitgegeven door de luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus aan reizigers waar ook ter wereld.
Uniek systeem
AirRail is een platform dat ontwikkeld is om de integratie van de luchtvaart en spoorwegen te faciliteren in Globale Distributie Systemen (GDS), zoals Amadeus en Galileo, van de luchtvaart. Het is wereldwijd een uniek systeem en werd in de afgelopen vijf jaar ontwikkeld door NS Hispeed en de NMBS.
In eerste instantie werd de noord-zuidverbinding van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel uitgetest, maar in de nabije toekomst zou dit ook worden uitgebreid voor spoorverbindingen naar andere buurlanden, zoals Duitsland.
“Nu 100.000 internationale passagiers in het afgelopen jaar probleemloos met een AirRail-ticket hebben gereisd, kan het systeem breed worden uitgerold”, zegt Marjon Kaper, commercieel directeur van NS Hispeed.
Elkaar aanvullen
Door de uitbreiding van het netwerk van hogesnelheidstreinen zijn grote Europese steden en luchthavens steeds beter met elkaar verbonden.
De introductie van het AirRail-ticket komt dan ook tegemoet aan het feit dat de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing voor lange vluchten niet noodzakelijkerwijs te vinden is op dichtstbijzijnde luchthaven. Europese hogesnelheidstreinbedrijven en luchtvaartmaatschappijen moeten elkaar dan ook uitstekend gaan aanvullen.
Marjon Kaper: “Het is voor de luchtvaart interessant om samen te werken met spoorwegmaatschappijen. China Airlines vliegt bijvoorbeeld op Schiphol, maar niet op Brussels Airport. Met behulp van AirRail biedt China Airlines gecombineerde tickets aan voor trein en vliegtuig van en naar Brussel.”
Ook in Frankrijk plannen
Ook in Frankrijk, waar hogesnelheidsreizen al lang zijn ingeburgerd, werkt Air France aan plannen om vanaf april enkele binnenlandse vluchten tussen Parijs en Straatsburg te vervangen door TGV-ritten.
In de TGV zullen alle reizigers in eerste klasse rijden, ongeacht hun vliegticket, waar ze toegang tot stopcontacten en internet zullen hebben. Ook tussen Brussel en Parijs rijden al vele jaren hogesnelheidstreinen als voor- en natransport op vluchten van en naar Charles de Gaulle.
(Bron: NS Hispeed/NMBS, Air France, EcoPassenger)