Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Air France-KLM kan profiteren van verbod nachtvluchten Frankfurt

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1326 
|
 rtl.nl 
Air France-KLM kan profiteren van verbod nachtvluchten Frankfurt

Air France-KLM gaat mogelijk flink profiteren van het definitieve verbod op nachtvluchten voor de luchthaven van Frankfurt vanwege geluidsoverlast, dat de hoogste bestuursrechtbank in Duitsland uitvaardigde.

Door het totale vluchtverbod op luchthaven Franfurt Rhein-Main in de uren tussen 23.00 en 05.00 uur en beperking van het aantal vluchten tussen 22.00 en 23.00 uur en tussen 05.00 en 06.00 uur zullen met name vrachtvervoerders overstappen naar nabij gelegen en veel minder restrictieve luchthavens als Schiphol bij Amsterdam en Parijs Charles de Gaulle, zegt een Britse luchtvaartanalist die anoniem wil blijven. Lufthansa (LHA.XE) zal hierdoor dan mogelijk vrachtaanbod zien overgaan naar Air France-KLM (AF.FR), dat op Charles de Gaulle en Schiphol grote vrachthubs heeft.

De Duitse maatschappij zegt woensdag in een verklaring dat gevreesd wordt voor “langdurige, ernstige negatieve consequenties voor Frankfurt als hub voor luchttransport”. Lufthansa Cargo zei enige weken geleden, vooruitlopend op de uitspraak van de bestuursrechtbank, mogelijk de totale vrachtvloot te moeten afstoten en daarbij een omzetverlies van EUR40 miljoen per jaar te zullen lijden.

De bestuursrechtbank in Leipzig vernietigde woensdag met zijn uitspraak het besluit van de deelstaat Hessen, die eerder nachtvluchten op de luchthaven van Frankfurt toestond.

Frankfurt Rhein-Main, Charles de Gaulle en Schiphol zijn nu respectievelijk de nummer 1, 2 en 3 in Europa, waar het vrachtoverslagvolumes betreft.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

En wij profiteren mee.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Deze Maatregel in Duitsland zal broodnodig hier ook op Schiphol moeten worden ingevoerd !

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Helaas zal ook hier het Aldersakkoord wel niet worden nageleefd: (bron: H'lems dagblad:)

"Het beperken van het aantal nachtelijke starts en landingen op Schiphol, zoals is afgesproken in het Aldersakkoord, lijkt onhaalbaar. "Zeker wanneer de markt aantrekt zullen maatschappijen hun historische rechten volledig benutten. Volgens Europese regels mogen we die niet afpakken", aldus de slotcoördinator begin 2011.

Nu Frankfurt in de nacht op slot gaat lijkt dit scenario dichtbij?

Dat Alders akkoord lijkt intussen niet "een en ondeelbaar", maar aan alle kanten te rammelen. Vreemd genoeg lijkt dat echter de politiek niet of nauwelijks te deren......



Geplaatst door gerard uit NULL

Ook in Duitsland worden akkoorden of rechterlijke uitspraken zo mogelijk niet nageleefd. Lufthansa gaat dus ook de strijd aan. (Terzijde: was schiphol maar beperkt tot 17 nachtvluchten, dat zou al een zegen zijn ten opzichte van nu...)

Zie verder hieronder

Lufthansa gibt nicht auf und will weiterfliegen
Frankfurt/Main (dapd) Ungeachtet des Urteils des Bundesverwaltungsgerichts pochen die Lufthansa und ihre Frachttochter Cargo weiter auf einen Nachtflugbetrieb am Frankfurter Flughafen. Der Lufthansa-Vorstandsvorsitzende Christoph Franz sagte am Mittwoch in Frankfurt, er hoffe im anstehenden Planergänzungsverfahren auf eine "praktikable Nachtflugregelung" für den Passagier- und Frachtverkehr.

Die Zahl der von seinem Unternehmen als erforderlich gesehenen Starts und Landungen zwischen 23.00 und 5.00 bezifferte Franz auf 17. Zukünftige Investitionen am Frankfurter Flughafen stellte der Lufthansa-Chef infrage. Der Rhein-Main-Airport werde weiter ein Drehkreuz für sein Unternehmen bleiben, stellte Franz zugleich klar. "Aber bei Investitionen werden wir künftig auch Standorte unserer Alliance-Partner berücksichtigen müssen." Wenn ein Flughafen wie Frankfurt bei einem absoluten Nachtflugverbot ein Viertel des Tages "ohne jede Flexibilität" schließen müsse, sei auch die Position unter den Top Ten der weltweit größten Airports in Gefahr, sagte Franz. Immerhin stehe nun fest, dass die neue Nordwestbahn rechtmäßig errichtet wurde.

Das Bundesverwaltungsgericht in Leipzig hatte am Mittwoch das von 23.00 bis 5.00 Uhr bestehende Nachtflugverbot am Frankfurter Flughafen bestätigt, den Ausbau selbst aber gleichzeitig für rechtens erklärt und daher ein Planergänzungsverfahren angeordnet. "Das war heute ein Freudentag für unsere Mitbewerber in Paris, Amsterdam und Kuwait", kommentierte Franz den Leipziger Richterspruch. "Für uns war es kein guter Tag." Der Lufthansa-Chef fügte hinzu: "Das Urteil ist ein schwerer Schlag für die deutsche Wirtschaft." Den durch das Nachtflugverbot drohenden Gewinnverlust bezifferte der Lufthansa-Cargo-Vorstandsvorsitzende Ulrich Garnadt auf jährlich 40 Millionen Euro.

"Wir können unser Zentrum in Frankfurt und die Umladungen dort nicht verlegen", sagte Garnadt. Ein separater Frachtbetrieb von anderen Standorten aus im direkten Wettbewerb mit Konkurrenten lasse die Unternehmensstruktur von Cargo nicht zu. Die Lufthansa-Aktie geriet wegen des Urteils am Mittwoch heftig unter Druck. Gegen 17.15 Uhr notierte sie mit einem Minus von 4,8 Prozent bei 10,05 Euro.

Geplaatst door Loriet uit NULL

Ondertussen krijgen omwonenden hier door al die toegestane nachtvluchten hoge bloeddruk en
hartkwalen. Bedankt Den Haag!