Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Air France-KLM gaat minder vliegen’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1195 
|
 Telegraaf 
’Air France-KLM gaat minder vliegen’

door ARNOLD BURLAGE


    SCHIPHOL – Air FranceKLM treft voorbereidingen om de capaciteit drastisch terug te schroeven bij teruglopende resultaten, die in de loop van dit jaar vermoedelijk verder zullen verslechteren. Oorzaken – naast een eigen kostenproblematiek – zijn de explosief gestegen brandstofkosten en de financiële crisis in de Verenigde Staten, die daar al leidt tot ingrijpende gevolgen.

      Deutsche Bank houdt voor het aandeel Air France-KLM serieus rekening met een koersval en heeft in plaats van ’houden’ nu ’verkopen’ geadviseerd.

    Het is onduidelijk of voor de capaciteitsbeperking delen van de vloot van Air FranceKLM aan de grond zullen blijven, of dat uitsluitend vluchten worden geschrapt en de vlootuitbreiding wordt vertraagd.

    Officials in de top van de maatschappij in Parijs benadrukken dat sprake is van een serieuze gang bergafwaarts. Het samenvoegen van verbindingen van en naar Amsterdam en Parijs moet niet worden uitgesloten, ondanks ’schriftelijke’ fusiegaranties voor onder meer de netwerken van KLM en Schiphol.

    Intussen praat de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij met Veolia Environnement (VE) om in partnerschap in het hogesnelheidsvervoer per trein te stappen. De KLM heeft naast de NS al lang een 10%-belang in de hogesnelheidslijn (HSL), waarop het al jaren wachten is. ’s Wereld grootste luchtvaartmaatschappij, sinds de fusie van Air France en KLM in 2004, heeft in de lucht vooral last van een terugval in de business- en eerste klasse. In de toeristenklasse blijft de verwachte reizigersgroei ook uit en vanuit met name de VS blijven passagiers weg.

Air France-KLM zelf heeft daarnaast grote moeite om de kosten te drukken bij de geldverslindende operatie op de onoverzichtelijke luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs. Dit zou positieve gevolgen voor Schiphol kunnen hebben; ieder nadeel heeft ook in de luchtvaart een voordeel
.
    De meeste maatschappijen in de VS hebben inmiddels honderden oudere ’onzuinige’ vliegtuigen aan de grond gezet, verbindingen geschrapt en frequenties teruggebracht. Voor de banen van duizenden medewerkers wordt gevreesd. Ook in Europa lijken de klappen nu niet uit blijven.

    British Airways, Iberia en American Airlines staan op het punt om een trans-Atlantische alliantie te vormen om de krachten te bundelen en de kosten beter onder controle te houden. Delta en Northwest Airlines – partners van Air France-KLM – zetten vliegtuigen aan de grond.
    De crisis treft alle maatschappijen, maar voor bijvoorbeeld Alitalia en Olympic Airways – dat al vluchten op Amsterdam staakte – kunnen de aanzwellende problemen de nekslag gaan betekenen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Wàt een goed bericht, waar ik graag op in wil haken met een zaak, die ik in de openbaarheid wil brengen.
Op 20 juni 2008 om 8.40 uur vlogen een Airbus A321 en een Boeing 737-400 tegelijkertijd kruislings over mijn huis. Ik heb Bas laten uitzoeken, hoe ver ze van elkaar verwijderd waren en dat bleek slechts 300m.te zijn. Dat mag nog nèt!!! Ze gaven me het advies om het bij Verkeer en Waterstaat door te geven en ik kreeg het nummer, dat ik kon draaien. Dat bleek niet meer in gebruik. Hoe slordig en hoe langs elkaar heen werkend.
Maar toch werd ik verbonden met Verkeer en Waterstaat en op hooghartige wijze te woord gestaan. Na van het kastje naar de muur gestuurd te zijn, waarbij de mensen wèl steeds vriendelijker werden, kreeg ik uiteindelijk te horen, dat ik een e-mail kon sturen en ze gaven me het adres. Direct een mail gestuurd en een automatisch antwoord terug gekregen, dat binnen 2 werkdagen en uiterlijk 10 werkdagen er een antwoord zou komen. Niets meer gehoord.
Ik heb ze nog geschreven en helpen herinneren dat ik op een antwoord wachtte en ook, dat ik anders over deze slordige manier van werken o.a de Ombudsman zou schrijven.
Die brief is weg en u maak ik het ook aan jullie bekend. Heeft er nog iemand zulke ervaringen?
Daarom, de berichten, dat er minder gevlogen moet gaan worden is voor mij een vreugdevol bericht want behalve het helse lawaai is de veiligheid steeds in het geding. Dit incident is niet het eerste, wat ik met mijn eigen ogen heb gezien.

Geplaatst door Frits uit Leiden

Ach Els, de overheid lapt de wet aan haar laars. De wet is alleen voor het klootjesvolk. De overheid en de hoge heren zijn ervan vrijgesteld.
Zo was het, zo is het en zo zal het zijn. De politici zijn de verkopers van burgerbelangen. Het etaleren van een merk, het ontwerpen van een logo.
Het is gewoon een product. Welk belang zij dienen? Je mag een keer raden.
De heer drs. Gosse heeft nu een mooie positie gekregen voor zijn werk op het ministerie van V&W. Er liggen alweer vacatures klaar voor de volgende groep ambtenaren van dat ministerie V&W, mits zij hun werk goed doen en het weerstreven van de burgers weten te neutraliseren.
Het grote doel is planologisch Noord-Holland in te delen. De familie Poot is een vervelende uit de hand gelopen klus van de ambtenaren. Uiteindelijk zijn er zelfs vier rechters vervangen om hun planalogische doel te bereiken.
Rechteloosheid viert haar hoogtij niet alleen in het strafrecht maar ook in het bestuurlijk recht.
Waar is het causaliteitsmodel gebleven om een voorbeeld te noemen.

Neen, de Gosse's doen hun werk goed en met hen de satelietfirma's van het ministerie van V&W, dik betaald met jouw belastinggeld!

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

Bovenstaand krantenbericht is wat mij betreft een keurige weergave van het begrip marktwerking: Wat te duur is valt vanzelf af ...........................

Geplaatst door Fiet uit NULL

Hallo Els
Inderdaad heb ik iets dergelijks als jij beschrijft enkele jaren geleden ook meegemaakt.
Arrogante vriendelijkheid.
Ik kreeg het antwoord van de luchtvaartinspektie dat ik dat vliegtuig met die gevaarlijke manoevres nooit gezien kan hebben. Zíj hebben 't niet terug kunnen vinden.
Je wordt weggezet als iemand die "er gewoon geen verstand van heeft".
Accepteren en je mond houden.
Maar ...gezien is gezien. Om over hóren maar te zwijgen.
We wonen op een plek waar je de gekste en gevaarlijkste capriolen ziet, maar bij Cross, bij Bas, bij min.V&W, en ook bij de luchtvaartinspektie wil men van niets weten.
Schandalig hè.

Geplaatst door Els uit Castricum

Bedankt Fiet,

Na mijn brief aan de ombudsman, gaat er ook nog een brief naar de koningin en Premier Balkenende. Want mijn verontwaardiging is groot over dat vele gevaar, wat we lopen en dat je met lege handen wordt weggezet als je om een uitleg vraagt. Ik dacht zo, dat we hier aan "normen en waarden" deden maar helaas moet ik ontdekken, dat het een loze leus is!

Geplaatst door Els uit Castricum

Inmiddels heb ik een telefoontje gekregen van Verkeer en Waterstaat. De bevestiging van de ombudsman, dat hij mijn klacht had ontvangen viel 'smorgens op de mat. En ziedaar, 'smiddags ging de telefoon en was Verkeer en waterstaat aan de telefoon.
De twee vleigtuigen, die zich boven mijn huis kruisten, kon hij niet allebel traceren. Maar hij zou nog contact opnemen met Bas, die mij wèl heeft kunnen zeggen om welke 2 vliegtuigen het ging. Ik hoor er dus nog over. Maar wat mij ook sinds dat gesprek bezighoudt is het volgende: de vliegtuigen zenden steeds radarsignalen naar de grond. Wat doet dat met onze gezondheid van ons en van de aarde? Heeft iemand hier wellicht een idee over?

Geplaatst door Gerard uit NULL

Els, die 'radarsignalen' van vliegtuigen zijn gewone radiosignalen, vergelijkbaar met radio- en TV-zenders of mobiele telefoons. Deze signalen vallen in het niet vergeleken met de radiosignalen die bijvoobeeld mobiele telefoons uitzenden als je ermee aan het telefoneren bent. De straling lig ver, ver onder waarden die internationaal worden beschouwd als ´gevaarlijk voor de gezondheid´. Ik zou me hier eerlijk gezegd maar minder druk over maken dan over de zaken die inmiddels wel als belangijk boven komen drijven. Denk dan aan de inmiddels aangetoonde kans op gezondheidsschade door overmatige geluidshinder, het reëel geachte risico van neerstorten, en de bovenmatige klimaatbeinvloeding door uitstoot van CO2 op grote hoogte.