Air France-KLM bezuinigt meer na recordverlies
PARIJS - Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM schrapt dit jaar 3000 banen. De afgelopen maanden zijn bij de KLM al 1800 mensen afgevloeid, maar hoeveel de KLM er dit jaar voor haar rekening neemt is nog onduidelijk.
,,Deze zomer hebben we iedereen nog nodig, maar hoe dat voor de winter wordt is nog onbekend. In ieder geval zullen we dat zonder gedwongen ontslagen doen. De laatste jaren zijn wij sneller gegroeid dan Air France en door de crisis zijn wij nu ook sneller ingekrompen, maar die flexibiliteit hebben wij. Veel uitzendkrachten zijn vervangen door eigen personeel”, licht KLM-topman Hartman de jaarcijfers toe, die woensdag in Parijs werden gepresenteerd.
Air France-KLM wil dit jaar 600 miljoen euro bezuinigen en zo proberen uit het financiele dal te komen. Alleen al de laatste drie maanden heeft de Frans-Nederlandse maatschappij een verlies geleden van 574 miljoen euro, waarvan bijna de helft wordt veroorzaakt door te dure inkopen voor kerosine. Overigens was het verlies de laatste drie maanden nagenoeg hetzelfde als een jaar geleden. Velen hadden een hoger verlies voorspeld, maar het effect van alle crisismaatregelen werpt inmiddels zijn vruchten af. Het afgelopen jaar werd niet 430 miljoen zoals gepland bespaard maar 675 miljoen.
Het nettoverlies over het eind maart gesloten boekjaar komt uit op 814 miljoen euro, tegenover een winst van 756 miljoen euro een jaar eerder. Naast bezuinigen, is ook het investeringsprogramma teruggebracht van 2,9 naar 1,4 miljard euro. Bepaalde bestellingen voor vliegtuigen zijn uitgesteld, maar tegelijkertijd heeft het concern bij zowel Airbus als Boeing offertes aangevraagd voor honderd nieuwe toestellen. De komende jaren moeten immers veel oude vervuilende en kerosineslurpende vliegtuigen worden vervangen. ,,De laatste weken is de markt aan het opleven, maar ik durf nog niet te zeggen of hiermee het herstel is begonnen’‘, benadrukt Hartman. Dus wordt vastgehouden aan een vermindering van de capaciteit in passagiersstoelen (minder vluchten) met 4,5 procent en elf procent voor vracht. Vooral richting de VS en Azie en binnen Europa wordt minder gevlogen. Naar Afrika is dat juist meer.
Alleen al de laatste drie maanden daalde het aantal passagiers met 5,8 procent en dan vooral op de Europese bestemmingen. Wat het concern vooral opbreekt is dat het aantal passagiers in de lucratieve business class dramatisch is teruggelopen: de zakenlieden reizen nu opeens in de toeristen klasse. Wanneer de inlijving van Martinair per 1 januari buiten beschouwing wordt gelaten, nam de vracht met 21 procent af.
Of KLM nu beter presteert dan Air France, zoals wordt beweerd, wilde men dinsdagavond op de persconferentie in Parijs niet zeggen. Het is nu een bedrijf en onderlinge competitie wordt niet op prijs gesteld.
Dit jaar hoopt het concern haar positie te verbeteren door de samenwerking met Alitalia en de joint venture met Delta op de intercontinentale verbindingen tussen Europa en Amerika. Nieuwe overnames worden niet uitgesloten.