Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Air France-KLM 2012 verlies hoger dan verwacht, verdere kostenbesparingen in 2013

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 749 
|
 beurs.nl 
Air France-KLM 2012 verlies hoger dan verwacht, verdere kostenbesparingen in 2013

Door Bart Koster

AMSTERDAM (Dow Jones)—Air France-KLM heeft over 2012 een veel hoger dan verwacht verlies geleden als gevolg van hoge herstructureringslasten en gestegen brandstofkosten en wil in 2013 een verdere verlaging van de kosten per eenheid en van de nettoschuld realiseren, meldt de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep vrijdag voorbeurs.
Het luchtvaartconcern meldt dat het herstructureringsplan Transform 2015 op schema ligt en dat de nettoschuld is verminderd tot EUR6 miljard van EUR6,5 miljard een jaar geleden.
“Het jaar 2012 karakteriseerde zich door een vertraging in de wereldwijde economie en een recessie in Europa, maar we zagen wel een scherpe stijging van de brandstofprijzen”, zegt bestuursvoorzitter en chief executive Jean-Cyril Spinetta in een toelichting in het persbericht met de cijfers over heel 2012 en het vierde kwartaal.
De jaaromzet steeg 5,2% tot EUR25,63 miljard, het terugkerende bedrijfsresultaat voor rente belasting, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) steeg 9,7% tot EUR2,41 miljard, maar het nettoverlies nam toe tot EUR1,19 miljard van EUR809 miljoen. Het nettoverlies werd met EUR471 negatief beinvloed door herstructureringskosten.
Analisten hadden gemiddeld gerekend op een omzet van EUR25,48 miljard, een EBITDA van EUR1,33 miljard en een nettoverlies van EUR841 miljoen.
Air France-KLM gaat in zijn vooruitzichten voor 2013 uit van de volledige implementatie van het herstructureringsplan Transform 2015, waarin een productiviteitsverhoging van 20% en een verlaging van de nettoschuld met EUR2 miljard wordt beoogd.
Het aandeel is donderdag gesloten op EUR8,33.

Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst


Reacties op dit bericht

Geplaatst door joop uit haarlem

The show must go on!

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

"Het jaar 2012 karakteriseerde zich door een vertraging in de wereldwijde economie en een recessie in Europa, maar we zagen wel een scherpe stijging van de brandstofprijzen", .... Als het wat minder gaat, ligt het aan omstandigheden van buitenaf. Altijd. En die brandstofprijzen zullen nog wel verder stijgen, ook al lijkt er door de schalieolie plotseling olie in overvloed te zijn. Peak Oil Nederland weet dat aardig te relativeren:
http://www.peakoil.nl/2013/02/05/schalie-revolutie-een-zeepbel/
En als het met de wereldwijde economie ooit weer wat beter gaat, stijgen de olieprijzen nog meer.