Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Afschaffing vliegtaks levert 1,3 miljard op’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 755 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Afschaffing vliegtaks levert 1,3 miljard op’

DEN HAAG -  Als de vliegtaks wordt afgeschaft, levert dat de Nederlandse economie 1,3 miljard euro op. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van de Algemene Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) is uitgevoerd en waarvan de resultaten woensdag werden gepubliceerd.

Het gaat vooral om inkomsten uit het inkomend en uitgaand toerisme. Na de invoering van de vliegtaks zijn bijna een miljoen passagiers uitgeweken naar buitenlandse luchthavens. De beoogde belastingopbrengst uit de vliegtaks van 300 miljoen blijft achter bij de verwachtingen.

De reisbranche kwam in januari al met een tussenrapportage over de gevolgen van de vliegtaks. Daaruit bleek al dat de economische schade flink in de papieren liep.

De meeste reizigers zijn uitgeweken naar vliegvelden waar ze geen extra luchtvaartbelasting hoeven te betalen, vooral in België en Duitsland. Schiphol noteert 11 procent minder passagiers. Vertrekkende passagiers betalen 11,25 euro per ticket voor vluchten tot 2500 kilometer.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Al vaker is op deze site betoogd: De Vliegtax is geenoorzaak van minder reizigers.

De oorzaken: Kredietcrisis, minder service en slechte bereikbaarheid, alsook de hoge tarieven van de luchthaven zelf !
Bovendienmag die tax best naar de algemene middelen,waarmee ook o.a. de dijkophogingen (voorgesteld door de Deltacommissie Veerman) worden betaald.

Geplaatst door Observer

PS: Zie ook 16 juli op deze site:
Schiphol ontbreekt in top-10 beste
Bron: Forbes
De pogingen van Schiphol om dé internationale haven van de wereld te worden, vallen in het buitenland niet op. In de top-10 van beste luchthavens ter wereld, ontbreekt onze vaderlandse vlieghub. De klinische, correctie steriele luchthaven van Hong Kong gaat er met de eer vandoor. Wel veel Europese vliegvelden in de top-10 overigens.

Miljoenen ondervraagd
Voor het zevende jaar op rij mag Hong Kong International Airport zich het beste vliegveld noemen. Dat hebben miljoenen passagiers uit de hele wereld besloten. Het bedrijf Skytrax deed 10 maanden lang onderzoek op 190 luchthavens over de hele wereld. De ranglijst is gebaseerd op meer dan 8,2 miljoen enquetes. Reizigers werd daarin gevraagd de luchthaven te waarderen op punten als shoppen, eten, service, bagage-afhandeling en wachttijden bij vliegveldsecurity.

Aziaten heersen
De top van de ranglijst wordt gedomineerd door Aziatische luchthavens. Dat is geen eigenlijk geen verrassing, want als het op service aankomt, zijn onze vrienden uit het oosten ongenaakbaar. Waar je het op Schiphol van de Burger King moet hebben, bieden ze op Hong Kong net zoveel verschillende eetmogelijkheden als in de hele Amsterdamse binnenstad. Naast Schiphol, dat in 2005 nog werd uitgeroepen tot beste luchthaven van Europa én de wereld, ontbreken overigens ook Amerikaanse luchthavens in de top 10. Dat is hoe dan ook gezichtsverlies voor de bakermat van het moderne vliegverkeer.

Top-10 beste luchthavens ter wereld
1. Hong Kong International Airport - Hong Kong

2. Singapore Changi - Singapore

3. Seoul Inchean - Zuid-Korea

4. Kuala Lumpur - Maleisië

5. München - Duitsland

6. Kansai - Japan

7. Kopenhagen - Denemarken

8. Zürich - Zwitserland

9. Helsinki - Finland

10. Kaapstad - Zuid-Afrika

Geplaatst door Willem

De Telegraaf had het artikel op gebruikelijke wijze weer eens van een verkeerde kop voorzien. Het zou de schatkist 1.3 miljard schelen. Blijkbaar lezen ze de reacties toch wel, want na een correctie mijnerzijds was het snel verdwenen. Maar goed. Ben benieuwd wat de uitkomst was geweest als Milieudefensie de opdrachtgever was. Men beweert dus dat 'de' economie 1.3 miljard misloopt. Dat is dus 1300 euro per passagier! Waarvan dan waarschijnlijk het grootste deel verdwijnt in de zakken van (buitenlandse) vliegmaatschappijen. Op de een of andere manier geloof ik dat niet. Wie dat kan betalen gaat niet voor 11.25 euro of 45 euro via het buitenland reizen.

Geplaatst door Gerard

was het niet Bos die recent opriep om in eigen land op vakantie te gaan omdat dat veel beter zou zijn voor de economie?
Vliegende vakantiegangers geven niet alleen aan buitenlands maatschappijen uit. Maar ook aan buitenlandse accommodatie. Dus vrijwel hele vakantiebudget verdwijnt naar het buitenland. Is zoiets niet juist extra slecht voor onze eigen economie? Ik ben geen econoom, maar kan me er iets bij voorstellen.

Geplaatst door Els

Nee, het was niet minister Bos maar staatssecretaris van Heemskerk. Dus een wijs mens. Die moeten we in ere houden want daar zijn er niet veel van.

Geplaatst door Willem

Ik heb toch ook het idee dat er per saldo dik meer geld uit gaat dan binnenkomt met vliegende toeristen.

Volgens het CBS:
Nederlanders hebben 60% meer vakanties in het buitenland (17.5 mio) dan dat buitenlanders vakanties in Nederland hebben (11 mio).

80% van de buitenlandse gasten komt uit Europa. Veruit het grootste deel hiervan (> 40%) komt uit Duitsland en Belgie en die komen per auto. Verder is en komt er een enorme dip vanuit Japan, Engeland en de VS vanwege de veel duurdere euro.

Geplaatst door Observer

Onderzoek ANVR onderbouwt pleidooi afschaffen vliegtax niet
Amsterdam 12 maart 2009 - De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen
(ANVR) pleit voor het afschaffen van de vliegtaks en heeft een onderzoek laten doen door
onderzoeksinstituut SEO uit Amsterdam. ANVR stelt dat uit dit onderzoek zou blijken dat
afschaffen van de tickettaks de Nederlandse economie 1,3 miljard euro "oplevert". Deze
conclusie kan uit dit onderzoek echter niet getrokken worden. Na bestudering van het onderzoek concludeert Milieudefensie dat afschaffen van de tickettaks de Nederlandse samenleving per saldo vrijwel niets oplevert.
De teruggang in de luchtvaart is in heel Europa zichtbaar (1) en slechts voor een klein deel te wijten aan
de tickettaks. Dit beeld wordt door onderzoek in opdracht van ANVR bevestigd. Bovendien moedigt
het goedkoper maken van vliegen, consumenten aan om hun geld uit te geven aan milieubelastende
buitenlandse vakanties, geld dat verdwijnt uit de Nederlandse economie. Staatssecretaris Heemskerk
bepleitte onlangs juist de vakantie in eigen land, omdat dit beter is voor de Nederlandse economie.
Onderzoek door SEO zou volgens brancheorganisatie ANVR de negatieve impact op de economie
aantonen. Het onderzoeksrapport zelf schetst een heel ander beeld. Het aandeel van de vliegtaks in de
terugloop van het aantal passagiers blijkt juist geringer dan voorspelt en de grote gevolgen voor de
Nederlandse toeristenindustrie zijn vier maal kleiner dan de Amsterdamse Kamer van Koophandel al
ruim een jaar beweert. De suggestie van de ANVR dat de kosten van de taks hoger zijn dan de baten
wordt bovendien door het onderzoek volstrekt niet onderbouwd.
Schiphol doet het beter dan verwacht
Bij invoering van de vliegtaks werd er door het Kabinet al op gerekend dat 60 procent van de
passagiers die vanwege de vliegtaks niet vanuit Nederland zouden vliegen, via een buitenlandse
luchthaven zou reizen en dat de overige 40 procent helemaal zouden afzien van een vliegreis (2). Later
onderzoek door SEO en Significance bevestigde dit beeld (3). In het laatste onderzoek concludeert SEO
dat er geen reden is om af te wijken van de eerdere voorspelling. De onderzoekers concluderen in
paragraaf 3.2.3 zelfs: “Schiphol heeft het dus – ondanks deze daling – toch iets beter gedaan dan op
grond van de geschatte autonome groei en de verwachte invloed van de tickettaks kon worden
verwacht...”. SEO verwachte een daling van 5,4% ten gevolge van de marktontwikkeling en de
tickettaks. In werkelijkheid bedroeg die daling maar 3,6%. Of de tickettaks minder invloedrijk is dan
eerder werd gedacht kan of durft SEO niet te zeggen. De verdere berekeningen van omzetderving baseert SEO op de oude inschatting van de invloed die de tickettaks zou hebben op de passagiersaantallen.
Gevolgen voor toeristische sector vallen mee
SEO schat dat er doordat er door de tickettaks minder toeristen naar Nederland zouden komen er door
hotels en dergelijke een omzetderving ontstaat van 83 miljoen euro. De Amsterdamse Kamer van
Koophandel voorspelde een vier maal zo grote gevolgen voor de toeristische sector (4) bij de introductie van de taks een afname van 350 miljoen euro.
Impact op Schiphol en reisbureau's overdreven
In het onderzoek komt SEO uit op 1,4 miljoen minder OD-passagiers op Schiphol (opstappers) en dat
zou vervolgens leiden tot 0,3 miljoen minder transferpassagiers (overstappers). Die voorspelling is gebaseerd op het uitvallen van vluchten door dalende aantallen opstappende passagiers, waardoor
Schiphol minder aantrekkelijk zou worden als overstapluchthaven. Dit zou een omzetderving van 225
miljoen leiden. Dit doorwerkeffect lijkt erg overdreven en wordt in het rapport ook niet onderbouwd.
(paragraaf 4.5.7)
Ook de stelling dat Nederlanders die gebruik maken van een buitenlandse luchthaven, ook gebruik zouden gaan maken van een buitenlandse reisbureau, wordt niet hard gemaakt en is niet logisch.
Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie