Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Advies aan piloten: niet vol gas remmen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 547 
|
 Haarlems Dagblad 
Advies aan piloten: niet vol gas remmen

SCHIPHOL -  Schiphol gaat luchtvaartmaatschappijen adviseren om na de landing niet meer voluit te remmen op de straalmotoren. Deze maatregel kan de geluidshinder in Vijfhuizen en andere kernen verminderen, zo verwacht de Haarlemmermeerse wethouder Michel Bezuijen.

Vooral inwoners van Vijfhuizen klagen over herrie door toestellen op de Polderbaan die afremmen door ’full reverse thrust’. Met de straalomkeerders kunnen vliegtuigen snel vaart minderen en van de baan afgaan. Een verbod op het gebruik van straalomkeerders is volgens Bezuijen niet mogelijk. Maar hij verwacht wel verbetering door het toekomstige advies om niet meer vol gas op de straalmotoren te remmen. Vijfhuizen reageerde eerder teleurgesteld op de geplande geluidswal met piramidevormige gebouwen langs de Polderbaan. Die helpen alleen tegen grondlawaai in Hoofddorp-Noord, maar niet in Vijfhuizen. De wethouder wil verder dat er een oplossing komt voor de extra geluidsoverlast in Badhoevedorp door parallelle starts van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Vliegtuigen buigen uit veiligheidsoverwegingen eerder af, maar volgens Bezuijen mag dit niet leiden tot structurele extra hinder in Badhoevedorp.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. griese

Het is toch niet te verteren, dat de luchthaven met Houtje Touwtje beleid haar vele vluchten moet afwikkelen.
Een rekenfout, gedoe met parallel starten,
grondgeluid her en der. In onze technoligische eeuw is dit niet uit te leggen. Schiphol en de overheid zouden zich moeten schamen.
Een reden temeer om nu eindelijk een onafhankelijk kennisinstituut te formeren en een onafhankelijke LVNL

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Nog steeds is er niemand in staat gebleken aan te tonen dat er daadwerkelijk een veiligheidsprobleem is met het parallel uitvliegen van de Polder / Zwanenburgbaan. Dat er duidelijke capaciteitswinst te behalen valt door snel af te buigen is wel duidelijk, de hoeveelheid turbulentie is dan kleiner. Als alsnog wel blijkt dat er toch een veiligheidsprobleem is, hoe is het in vredesnaam mogelijk dat dat bij het ontwerp van die Kolderbaan al niet duidelijk is geweest?

En dan zo’n wethouder die met droge ogen beweert dat het versneld divergeren niet mag leiden tot een toename van overlast. Kom es bij ons kijken Bezuijen, dan kan je aan den lijve meemaken wat voor een toename wij ervaren sinds 2003…