Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Advies aan Zalm: beursgang van Schiphol is beste optie

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 946 
|
 www.fd.nl 
Advies aan Zalm: beursgang van Schiphol is beste optie

Een beursgang is de beste manier om luchthaven Schiphol te privatiseren. Deze conclusie valt te trekken uit een nog geheim concept-adviesrapport aan het ministerie van Financiën. Het onderzochte alternatief-privatiseringsplan stuit volgens de adviseurs op te veel nadelen.

Minister Gerrit Zalm van Financiën had coalitiepartij CDA voor het zomerreces een onderzoek toegezegd naar een alternatief voor een beursgang, in de vorm van een onderhandse plaatsing van aandelen Schiphol bij een of meer beleggers.

Dit na aandringen van CDA- kamerlid Maarten Haverkamp, die garanties wilde hebben over het toekomstige dividendbeleid, investeringsstrategie, exitstrategie en de ‘governance’ van Schiphol.

Meerderheid vóór privatisering

De Tweede Kamer heeft zich voor de zomer reeds in meerderheid uitgesproken voor privatisering van een 49%-belang. Alleen over de manier waarop dat moet gebeuren, bestond nog twijfel.

Volgens zakenbank Lazard, die het onderzoek voor Financiën heeft uitgevoerd, is een onderhandse plaatsing niet de beste manier om de gevraagde garanties te realiseren. De politiek zal in deze variant juist invloed op het beleid uit handen moeten geven. Investeerders zijn volgens Lazard graag bereid een hoge prijs te betalen, maar alleen als zij in ruil verregaande invloed krijgen op het beleid.

Een definitieve versie van het 150 pagina’s tellende rapport wordt eind volgende week naar de Tweede Kamer gestuurd, melden doorgaans goed geïnformeerde bronnen.

Reactie Schiphol

In een reactie zegt Schiphol ‘tevreden’ te zijn met de conclusies van het rapport. ‘Als dit inderdaad de bevindingen zijn van het onderzoek, dan komt dat overeen met wat wij zouden willen’, laat een woordvoerder van Schiphol weten. ‘Het is een stap in het proces.’

Bij een onderhandse plaatsing wordt een minderheidsbelang verkocht aan een institutionele belegger of private equity fonds. Verschillende gespecialiseerde investeerders, zoals het Australische Macquarie en ook Nederlandse financiële partijen, zouden hierin zijn geïnteresseerd. Deze partijen stellen daarbij wel de nodige voorwaarden. Zij willen bestuurders kunnen benoemen en afspraken maken over het investeringstempo.

De vertraging die de beursgang van Schiphol afgelopen jaren heeft opgelopen, pakt positief uit voor de te verwachten opbrengst, stellen bronnen in financiële kringen. Een gedeeltelijke beursgang van Schiphol zou de overheid, althans in het huidige beursklimaat, ten minste euro 1,5 mrd opleveren. ‘Mogelijk zelfs enkele honderden miljoenen meer’, stelt een Londense zakenbankier.

Waarde

De waarde van alle aandelen Schiphol wordt nu geschat op ruim euro 3 mrd. Dat is aanzienlijk meer dan een jaar geleden, toen de waarde van Schiphol tussen de euro 2 mrd en euro 2,5 mrd werd geschat.

Analisten vergelijken Schiphol met reeds beursgenoteerde luchthavens als Frankfurt en Londen. Dat betekent dat Schiphol schuldenvrij zo’n euro 4 mrd waard zou zijn, acht- tot negenmaal de geschatte winst (ebitda) van euro 450 mln die dit jaar wordt verwacht. Schiphol had eind 2004 een schuld van netto euro 800 mln.

Een beursgang wordt niet eerder dan voorjaar 2006 verwacht. Behalve de Eerste Kamer moet ook de gemeente Amsterdam zich uitspreken over de privatiseringsplannen. Amsterdam heeft een blokkerende stem.

Op naar de beurs

* Privatisering van Schiphol is neergelegd in regeerakkoord van Balkenende-II
* Zomer 2004: compromis over behoud 51%-belang
* Mei 2005: Zalm zegt studie toe naar verkoop van dit belang aan private beleggers
* Aandeelhouders van Schiphol: de Staat (76%), Amsterdam (22%) en Rotterdam (2%)


Pieter Elshout en Heiko Jessayan


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Ik ben geen fin expert, maar ik krijg het idee, dat de VVD wil doordrukken. Een zeerslechte zaak. Eerst die evaluatie afronden. Derechtsbescherming van burgers zeker stellen, en daarna praten we verder?
Jan Griese Secr PLRS

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

De VVD staat toch voor: vrede, vrijheid en
democratie? Het lijkt mij eerder te staan
voor: Volksverlakkerij, Verloochenen en
Doordrukken.............en Zalm is er toch 1
van hen?
Ik ben nog steeds voorstander van het opheffen
cq. verbieden van die partij!

Geplaatst door J de Jong uit Uitgeest

Aan de andere kant: als de Schiphol Group nu een echt, beursgenoteerd bedrijf wordt (weliswaar nog voor 51% in handen van de overheid) dan wordt Schelto Patijn er wellicht uitgewipt. Misschien krijgt de P vd A (indien meer van de oude kliek worden verwijderd) dan eens de ruimte om echt voor de kwaliteit van het openbaar bestuur te gaan knokken. Dus veel meer hameren op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de SG, moderne vliegsystemen afdwingen en consequent handhaven en sanctioneren. Zou het niet hoog tijd worden?

Geplaatst door shal uit hoofddorp

Weet je wat nou zo leuk is aan dit artikel.... Er wordt alleen gesproken over het feit dat het "alternatief-privatiseringsplan" geen optie is. Nergens wordt gesproken over het niet privatiseren.
Weer een mooi staaltje van een rookgordijn leggen om andere opties compleet uit beeld te laten verdwijnen.