Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Actie Schiphol van piloten en steward(s)essen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 701 
|
 haarlems dagblad.nl 
Actie Schiphol van piloten en steward(s)essen

SCHIPHOL - Nederlandse steward(s)essen en piloten gaan op dinsdag 22 januari actievoeren tegen een hogere werkdruk. Op de luchthaven Schiphol gaan zij die ochtend twee uur in uniform demonstreren.

De nieuwe Europese regels voor rust- en werktijden zijn voor de betrokken vakbonden onacceptabel. Te lange werkdagen en te weinig rust leiden volgens hen tot onveiligheid. Zo zijn er straks diensten mogelijk van 22 uur wanneer iemand eerst standby staat en daarna daadwerkelijk moet vliegen. Of dat twee piloten met een nachtvlucht elf uur in touw zijn. Vooral lage kostenmaatschappijen werken en maken roosters waarbij de grenzen van de wet worden opgezocht. Maar bij vertragingen kunnen dergelijke situaties zich ook voordoen bij Transavia of KLM.

Om de Haagse en Europese politici op andere gedachten te brengen, de wet is nog niet aangenomen, wordt de demonstratie gehouden.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Allerlei signalen wijzen erop dat het RISICOPROFIEL ook boven onze regio Kennemerland steeds ongunstiger wordt voor de bewoners.
In korte tijd passeerden een verdwaald toestel bewaakt door twee F 16 s en een mogelijke bijna crash boven het Uitgeestermeer de revue. Een incident dat men het liefst onder de pet had gehouden wat weer de vraag oproept wat daar wellicht nog meer onder verborgen zit?

Daarbij komt nog een terugtredende overheid die de voormalige luchtvaartinspectie heeft doen opgaan in een moloch voor de hele mobiliteitssector. De werkwijze verplaatst zich naar het monitoren op afstand en het vertrouwen op convenanten waarbij de sector zichzelf zal controleren en slechts beperkte inspectie door de overheid is ingebouwd. Zie hieromtrent een pdf op de CROS website!

In het recente Algemeen Overleg in Den Haag pleit D66 er zelfs voor om de inspectie maar geheel in Europees verband te organiseren, iets wat de nieuwe Staatssecretaris gelukkig voorlopig te ver vond gaan.

Conclusie:

Het zou het PVRC sieren wanneer de beperkte focus op geluidsoverlast wordt verbreed naar de risicoprofielen want er is sprake van een volstrekt onduidelijke situatie.


Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden

Groeiden tot enige tijd geleden de luchtvaartbomen tot in de hemel, nu neemt de spanning tussen kosten en opbrengsten per dag toe.

Door de overtrokken hoeveelheden subsidie die in de sector werden gepompt was efficiency nauwelijks interessant.
In deze niche zijn de prijsvechters gestapt en die draaien over het algemeen prima.

De marktwerking doet zijn ding en de bestaande archetypische maatschappijen beginnen financiële pijn te lijden. Er zal gesneden moeten worden in de kosten of er moet weer een extra potje met subsidie gevonden worden.

Het snijden in de kosten brengt ontegenzeggelijk een verhoging van het risico in de lucht zowel als op de grond.

De overheid weigert nog steeds het statistisch causale model toe te passen op de regio Schiphol. Er zal eerst iets uitermate naars moeten gebeuren, misschien drie keer, voordat er ambtenaren de ballen krijgen de toenemende risico's op de agenda te zetten.

Er zijn dan twee scenario's mogelijk:

1) de overheid trekt de poeplap, papt en houdt nat, men heft het glas, doet een plas en alles blijft zoals het was (inclusief de 8+ ton per jaar voor de pres. dir. van SPL)

2) er gaat een flinke bezem door de sector waarna dit een 'normale' bedrijfstak wordt waarbinnen bedrijven veilig en efficiënt kunnen opereren.

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat de brandstof minder duur gaat worden; mogelijk wordt de prijs van kerosine nooit meer lager dan nu, maar alleen hoger. Vliegen zal dus duurder moeten worden, want je kunt vliegtuigen niet eindeloos efficiënter maken en de arbeidsproductiviteit van piloten en cabinepersoneel alsmaar blijven vergroten. Het houdt een keer op. Verder zijn de mogelijkheden voor de luchtvaart om te vergroenen zeer beperkt. Biofuel is voorlopig niet de oplossing; misschien wel nooit.
Economisch bezien is het daarom riskant als we voor ons wel en wee nog meer van de luchtvaart afhankelijk worden. Als het dan een keer fout gaat in de luchtvaart hebben weinig meer om op terug te vallen. Nooit alle eieren in één mandje stoppen!