Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Aanwezigheid internet verbetert concurrentiepositie Thalys ten opzicht van vliegtuig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 511 
|
 verkeersnet.nl 
Aanwezigheid internet verbetert concurrentiepositie Thalys ten opzicht van vliegtuig

Op het traject van Amsterdam naar Parijs is een zakenreis met Thalys een derde (32%) goedkoper dan een vliegreis. Dat stelt NS Hispeed op basis van een door een internationaal onderzoeksbureau uitgevoerd onderzoek. Bovendien is de productiviteit van de zakenreiziger in de hogesnelheidstrein veel hoger. Belangrijk argument om de trein te nemen is de toegang tot internet en e-mail tijdens de reis.

Het onderzoek is uitgevoerd door EPSA, een internationaal onderzoeksbureau in Parijs. Het bureau keek naar de productiviteit en efficiency van reizen met de hogesnelheidstrein en per vliegtuig op de trajecten van Amsterdam naar Parijs, Keulen naar Parijs, en Brussel naar Parijs. Het onderzoek is uitgevoerd onder 360 zakelijke treinreizigers en 86 travelmanagers. De conclusies zijn gebaseerd op de totale kosten en de totale reisduur van een zakenreis van deur tot deur, inclusief de reis naar het station resp. de luchthaven, incheck- en wachttijd en de loonkosten per uur van een manager. Daarnaast is uitgebreid onderzoek gedaan naar de productiviteit tijdens de reis.
Uit het onderzoek blijkt dat het vliegtuig naar Parijs weliswaar 43 minuten sneller is dan de Thalys, maar de tijd in de trein kan nuttig besteed worden.  De meeste zakenreizigers kunnen tijdens een vliegreis niet meer dan een kwart van de reistijd besteden aan werkzaamheden. Tijdens een reis in Thaly gebruiken bijna alle zakenreizigers (97%) hun reistijd als werktijd. Op het traject Amsterdam-Parijs is dat bijna 1:40 uur uur werktijd op een reistijd van 3:18 uur. Zakenreizigers besteden in de trein vaak een groot deel van hun werktijd (49%) aan taken met een hoge toegevoegde waarde (zoals het opstellen van rapporten), het voorbereiden van vergaderingen (42%), het checken van e-mail (56%) en telefoneren (24%).
Volgens Marjonn Kaper, commercieel directeur van NS Hispeed, is de productiviteit tijdens de zakenreis veranderd doordat zakenreizigers in Thalys een goede werkplek hebben met een eigen stopcontact en onbeperkt toegang tot breedband internet. Anders dan in het vliegtuig kan de zakenreiziger vrijwel de gehele treinreis gebruikmaken van internet, smart Phone en tablet.
Uit interviews met travelmanagers die zakenreizen inkopen voor bedrijven blijkt dat kosten (53%) bepalend zijn bij de keuze van het vervoermiddel van een reis. Daarna volgen tijd (29%), productiviteit (13%) en afstand (5%). De productiviteit moet wel worden meegenomen in de overweging, vindt 76%. De ondervraagde managers zijn het zeer eens over de mogelijkheden die de verschillende vervoersvormen bieden om de tijd productief te maken: 90% van hen beoordeelt de trein als goede werkplek, tegen slechts 6% wat betreft het vliegtuig.


Reacties op dit bericht