Aantal klachten over vliegverkeer daalt
SCHIPHOL Bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) zijn in 2012 minder meldingen over hinder door vliegverkeer binnengekomen dan in het jaar ervoor.
Bijna 5300 mensen dienden één of meerdere klachten in en dat is 2,5 procent minder dan in 2011.
Een van de redenen voor deze daling is het feit dat de veelgebruikte Kaagbaan in 2011 drie weken buiten gebruik was vanwege groot onderhoud. Hierdoor moest meer gebruik gemaakt worden van andere, minder vaak gebruikte banen. Dit zorgde toen voor veel extra melders en meldingen uit Aalsmeer en omgeving.
Evenals voorgaande jaren tekende een kleine groep mensen voor een groot deel van het totaal aantal meldingen. Deze zogenoemde ‘veelmelders’, 33 personen die ieder meer dan 500 meldingen indienden, zijn verantwoordelijk voor 59,3% van alle meldingen.
Meldingen in de zomer
De meeste meldingen zijn in de (drukke) zomermaanden juli en augustus ingediend; en dan gaat het met name over vluchten tussen 21.00 en 22.00 uur. Dit komt vooral door starts van Boeing 747-vliegtuigen via de Spijkerboorroute van de Kaagbaan.
Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp waren net als het jaar ervoor de plaatsen waar de meeste melders wonen. In Amsterdam en Hoofddorp nam het aantal melders af, in Amstelveen nam het juist toe. Het aantal mensen dat meldingen indient vanuit de wijk Floriande in Hoofddorp is in 2012 afgenomen, nadat dit in voorgaande jaren vooral vanwege experimenten met het vliegen van een vaste bochtstraal op de zogenoemde Spijkerboorroute steeds was gestegen;
De Jaarrapportage 2012 van Bas is in te zien op www.bezoekbas.nl
Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum