Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Aanpassingen vliegverkeer een kans geven’

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 594 
|
 NHD 
‘Aanpassingen vliegverkeer een kans geven’ Download het gehele artikel '‘Aanpassingen vliegverkeer een kans geven’'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Fantastisch dat hr. Eilert aan een weiland woont. Dan kan hij zelf ervaren hoe het is om geconcentreerd vliegen boven je hoofd mee te maken.
De routes vlakbij Schiphol lopen al geconcentreerd en over bebouwde gebieden: Zwanenburg, Amsterdam, Aalsmeer, Uithoorn, De Kwakel, Amstelveen, Nieuw Vennep etc. Het verder concentreren van routes betekent dat je het leven voor de mensen eronder in feite onmogelijk maakt (voorzover het dat al niet is), ook verder van de luchthaven.

+ Ik vraag me zelfs af of er sprake zou kunnen zijn van discriminatie +

* Het is wel triest als ik -op grond van dit artikel- zou moeten concluderen dat de kennis over geluid, het geluidssysteem (Lden, Ke), geluidsproductie en geluidsverspreiding door vliegtuigen belachelijk laag is. Dat voorspelt weinig goeds. Dat betekent niet dat ik voorstander zou zijn van nog meer colleges die zich met geluid bezig houden.

** Er zijn nog steeds te weinig gesprekpartners die in Schiphol-overlegsituaties het "F-word" voor de vliegindustrie durven uit te spreken.
Voor dit soort hinderzaken is er maar één oplossing: keer terug over hetzelfde pad als waarover je gekomen bent.
Dus KRIMPEN met Schiphol totdat 2 banen voldoende zijn en ga de aan- en uitvliegroutes actief en ruim(hartig) ontvolken.

En daarbij: Ga over op een handhavingssysteem dat wél werkt en handhaaf dat, Dat betekent ook dat bij mismanagement door Schiphol de Buitenveldertbaan inderdaad NIET gebruikt mag worden als de geluidskoek op is, ook als dat betekent dat Schiphol een paar uur op slot moet! Bij dichte mist gebeurt dat ook.

Dames en heren bestuurders: streef eens voor de verandering naar RESULTAAT in plaats van naar prettige overlegsituaties!
Als je Schiphol één vinger geeft mis je daarop gegarandeerd je hele hand.

Mooi voorbeeld is de aankondiging van Schiphol dat het vanaf eind augustus tot eind oktober de Aalsmeerbaan veel vaker inzet buiten de piekperiodes in een 2*2 baansgebruik. Je zou verwachten dat dat vanaf 1 november gestopt zou worden.
Ook na 1 november gaat Schiphol gewoon door met 2*2 baangebruik en wel de hele periode van 7 tot 22 uur !!
Dat kan onder meer door de verhoging van de grenswaardes bij Aalsmeer/Uithoorn waar geconcentreerd PRECIES BOVEN bebouwing wordt gevlogen. Er is daar namelijk alleen maar bebouwing.

PVRC is terecht wantrouwend, andere platforms zijn dat ook. De geschiedenis leert ons dat er alleen maar meer geluidshinder ontstaat doordat er steeds meer wordt gevlogen.
Laatste voorbeeld en dan stop ik er mee:
1985 Aalsmeer/Uithoorn: 10 starts per dag onder 1000m.
2007 Aalsmeer/Uithoorn: ruim 200 starts per dag onder 1000m.

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

WAAR EILERT GELIJK HEEFT

Met de opmerkingen van Henk Eilert over het aantal banen kan ik leven. Het is nu eenmaal een vast gegeven dat met het aantal landings en startbanen de keuzevrijheid van de luchtverkeersleiding toeneemt en daarmee ook het vermogen om iets aan de hinder te doen via herverdeling van het bestaande vliegverkeer, daar waar dat logisch is, namelijk in de periferie.

Maar herverdelen kan alleen worden uitgevoerd wanneer de Verkeersleiding uitdrukkelijk de opdracht heeft de manier van vliegen aan te passen aan de behoeften van de bewoners van het luchtverkeersgebied.
Wanneer de luchtverkeerskeiding daar lak aan heeft en haar vrijheden alleen gebruikt om meer capaciteit te genereren dan zijn ze uiteraard verkeerd bezig.

IS KRITIEK OP BEWONERS AAN DE ALDERSTAFEL OP ZIJN PLAATS?

Het is kortzichtig wanneer het PVRC of VGP in dat laatste geval zijn gelijk wil halen door uit te gaan van de gedachte dat je je kost wat kost moet richten op alles wat toenemen van vliegbewegingen onmogelijk maakt. Je maakt het daarmnee ook onmogelijk om meer ruimte te scheppen voor milieu-vriendelijker en omgevings-vriendelijker vliegverkeer.

We zijn bezig met kritisch nadenken over wetgeving, niet met handigheidjes! Wat we voor de toekomst absoluut moeten proberen te bereiken is een wet- en regelgeving en een verdeling van verantwoordelijkgheden die niet alleen gericht is op economie en niet alleen denkt in termen van al of niet offeren van grotere of kleinere groepen mensen (zoals dit artikeltje dreigt te doen) maar die de waardigheid van, en de leefbaarheid voor iedere persoon als uitgangspunt heeft. Geen grenzen, maar mensen!

INDERDAAD, GEEF DE TOEKOMST EEN KANS!

Wat het PVRC betreft, de voorzitter daarvan is tegelijk voorzitter van het VGP en ook nog namens het VGP spreekbuis aan de Alderstafel. Degenen die aan de Alderstafel meespreken zijn gebonden aan het binnenkamers houden van overleg. Daarmee zijn wij, de leden van het PVRC, dus monddood. Onze enige keus is accepteren of afkeuren achteraf, wanneer het kwaad al is geschied. Dat is al gebleken bij het aanvaarden van extra overbelasting in ruil van een niet gehonoreerde inperking van de voornemens van de sector. Gelukkig, of liever, laten we hopen, dat de kritische geluiden die op deze site nog steeds kunnen worden ingebracht meewerken aan een rechtvaardiger bepalen van de gedachten. Het behoud van onze mooie wereld moet ieders zorg zijn. Het is van de gekke als het gebeuren moet via persberichtjes in het NHD!