Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Aanpak geluidshinder Polderbaan toegestaan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 691 
|
 telegraaf.nl 
Aanpak geluidshinder Polderbaan toegestaan

DEN HAAG - Schiphol mag bij de Polderbaan met speciale ribbels geluidsoverlast beperken van vertrekkende en aankomende vliegtuigen. Dat heeft de Raad van State woensdag bepaald, die daarmee een eerdere uitspraak van de rechter vernietigde. Bewoners waren in het geweer gekomen tegen de ribbels, onder meer uit angst dat de ribbels het geluid juist zouden versterken.
De Polderbaan werd in 2003 in gebruik genomen. Vooral mensen in Hoofddorp-Noord hadden last van zogenoemd grondlawaai. Dat is een laag frequent geluid dat wordt veroorzaakt door startende vliegtuigen. TNO ontwierp daarop de ribbels die in het landschap passen. Metingen hebben inmiddels uitgewezen dat de wigvormige heuvels wel degelijk de geluidhinder beperken, met name in Hoofddorp. Een second opinion van een wetenschapper van de universiteit Groningen bevestigde die uitkomst.
Eerder oordeelde de rechter dat de geluidsribbels in strijd zijn met het bestemmingsplan, omdat dat alleen technische voorzieningen toestaat, bestemd voor de luchtvaart. Maar daar is de Raad van State het niet mee eens. Omdat de ribbels het grondlawaai tegengaan, hebben ze invloed op het luchtverkeer. En dat staat het bestemmingsplan wel degelijk toe, aldus de Raad van State.
De ribbels staan op een akker en komen ongeveer 1,5 meter boven het maaiveld uit. Ze staan over de hele akker 10 meter uit elkaar over een breedte van 60 meter.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door joop uit haarlem

En wat doen we voor de rest met het geluidsovelast van de Kolderbaan? moeten we nu in Hoofddorp gaan wonen? huh?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. onder. Schipholbeleid.

Vieze politiek bedrijven kun je wel overlaten aan Den Haag en dus ook de sector.
Want slechts de herrie die in de echt directe omgeving wordt gegenereerd (dus op het vliegveld zelf) wordt aangepakt. Grondgeluid is nu eenmaal makkelijker te beheersen dan geluid hoger in de lucht.
Blijft de vraag of dat ook gaat lukken.

Zorgelijker is het feit dat er geen actie wordt ondernomen om de gebieden die de idiote benaming 'buitengebieden' hebben gekregen en eveneens exorbinante overlast ondervinden, te beschermen. Want in deze gebieden is de luchtvaart letterlijk vogelvrij. Al doet de sector dat af als niet waar. Het enige dat rust in de tent kan geven, is Schiphol verplaatsen naar bijvoorbeeld de Noordzee. Al wil de regering daar niet aan vanwege o.a. de hoge kosten.
Maar een bodemloze put als de EU. kost ook goudgeld. Komen we weer uit op de politiek.