Aanklacht tegen Cerfontaine en Schultz
wo 15 jun 2005, 17:11
SCHIPHOL - De oprichter van projectontwikkelaar Chipshol, Jan Poot, heeft een aanklacht tegen Schiphol-topman Cerfontaine en staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) ingediend. Volgens Chipshol hebben ze gelogen over een bouwverbod voor het Groenenberg-terrein bij de luchthaven. Dat heeft directeur P. Poot van de onderneming woensdag laten weten.
De projectontwikkelaar, die al jaren is verwikkeld in een juridische strijd met Schiphol en diverse overheden, verwijt de topman en de staatssecretaris crimineel gedrag. Ze hebben door misleiding steun gezocht en gekregen voor het bouwverbod van alle betrokken overheden, zoals het Rijk, de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer, aldus Chipshol.
Poot heeft aangifte gedaan bij de justitie in Haarlem en bij de procureur-generaal van de Hoge Raad van samenspanning, misbruik van gezag en het opzettelijk verstrekken van onware gegevens door Schultz. Cerfontaine en de staatssecretaris wordt verweten de ontwikkeling van een kantorenpark op een terrein bij Schiphol te hebben gesaboteerd.
Op het Groenenberg-terrein wil de projectontwikkelaar al sinds 1996 een groot kantorenpark neerzetten. Het project is echter nooit van de grond gekomen door tegenwerking van Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het gebied ligt volgens het vliegveld zo dicht bij de Aalsmeerbaan, dateen kantorenpark de veiligheid in gevaar zou brengen. Daarom heeft Cerfontaine jaren geleden het ministerie van Verkeer en Waterstaat gevraagd een bouwverbod op te leggen.
Uit een recent onderzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) blijkt echter dat de gebouwen geen invloed hebben op de veiligheid. Alleen geparkeerde vrachtwagens op een gepland parkeerterrein zouden een gevaar kunnen opleveren. Chipshol heeft de plannen daarvoor daarom geschrapt.
De financiële schade voor Chipshol is ondertussen flink opgelopen, meent Poot. Hij eist zeker 100 miljoen euro van Schiphol. De rechtbank in Haarlem heeft eerder dit jaar bepaald dat Chipshol inderdaad recht heeft op een schadevergoeding. De hoogte van het bedrag moet nog worden vastgesteld. De luchthaven vindt de eis van de gebiedsontwikkelaar “buiten proporties” .
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat “neemt de aangifte ter kennisgeving” aan. Schiphol wilde niet reageren. Wel wilde een woordvoerster kwijt dat het bouwverbod was gebaseerd op een advies van Luchtverkeersleiding Nederland. Deze instantie beweerde volgens haar dat de bebouwing invloed had op de radar.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol.
1 ding begrijp ik echter niet: wat is het doel van genoemde instanties om die bebouwing tegen te gaan? Het gaat niet om veiligheid (NLR), dat is duidelijk. Wat is het wel?