Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Aangepast baangebruik als gevolg van NSS en aansluitend groot onderhoud Polderbaan

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 791 
|
 BAS 
Aangepast baangebruik als gevolg van NSS en aansluitend groot onderhoud Polderbaan

28 februari 2014
Nuclear Security Summit
Van 10 maart tot en met 21 april is de Polderbaan buiten gebruik vanwege de Nuclear Security Summit (NSS) en voor groot onderhoud, zowel overdag als ‘s nachts.
De NSS is een internationale top, met als doel nucleair terrorisme wereldwijd te voorkomen. Deze wordt op 24 en 25 maart gehouden in Den Haag. Ongeveer 60 wereldleiders en staatshoofden komen hiervoor naar Nederland.
Amsterdam Airport Schiphol is aangewezen als ‘ontvangende luchthaven’. Om dit mogelijk te maken wordt een aantal maatregelen genomen. De Polderbaan is aangewezen als locatie voor de ontvangst van de NSS delegaties en het parkeren van de regeringstoestellen. De voorbereidingen hiervoor beginnen op 10 maart. In verband met noodzakelijke herstelwerkzaamheden aan de Polderbaan, na afloop van de NSS, heeft Schiphol besloten het groot onderhoud, dat voor later in het jaar gepland stond, aansluitend aan de NSS uit te voeren.

Groot onderhoud Polderbaan
Na afloop van de NSS zal het nodig zijn om (herstel)werkzaamheden aan de Polderbaan uit te voeren. Schiphol heeft er om die reden voor gekozen om het drie weken durende groot onderhoud dat later in het jaar gepland stond direct na afloop van de NSS in te plannen. Dit heeft tot gevolg dat de Polderbaan vanaf 10 maart tot en met 21 april buiten gebruik is voor het vliegverkeer.

Gevolgen voor het baangebruik voor de NSS (Periode van 10 tot 24 maart)
Overdag
De Polderbaan is, samen met de Kaagbaan, de meest preferente baan op Schiphol.
Van 10 tot 24 maart is de Polderbaan buiten gebruik in verband met voorbereiding op NSS. Het vliegverkeer wordt dan verdeeld over de beschikbare start- en landingsbanen Schiphol. In de regel
worden de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan als hoofdbanen ingezet en de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan als secundaire banen tijdens de drukke perioden op de dag.
Nacht
Gedurende de nacht zal naast de Kaagbaan ook de Zwanenburgbaan worden ingezet. Indien de omstandigheden er om vragen, is ook ontheffing verleend om de Aalsmeerbaan in de nacht te kunnen gebruiken.

Meer informatie over het vliegverkeer tijdens de buitengebruikstelling van de Polderbaan kunt u vinden op: http://www.bezoekbas.nl/userfiles/Polderbaan_niet_beschikbaar_Bas-AV.pdf
Welke baan daadwerkelijk wordt ingezet is afhankelijk van de weersomstandigheden. Alle informatie over het actuele baangebruik op Schiphol is te vinden op de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas).

Gevolgen voor het baangebruik tijdens de NSS (Periode van 24 tot 27 maart)

Naast de buitengebruikstelling van de Polderbaan zijn vanaf 24 maart voor de NSS tevens luchtruimsluitingen van kracht. De overheid heeft ontheffing verleend voor het buiten gebruik nemen van de Polderbaan en het afwijkend gebruik van de banen en het luchtruim in deze periode zowel overdag als ‘s nachts. Ondanks de gereduceerde capaciteit tijdens de NSS is er toch een hoog aanbod in verband met aankomende en vertrekkende vluchten van de regeringsleiders. Hierdoor kan het baangebruik afwijken.

Gevolgen voor het baangebruik tijdens het groot onderhoud (Periode van 27 maart tot 22 april)
Overdag
Vanaf 27 maart tot 1 april zijn herstelwerkzaamheden aan de Polderbaan vanwege de NSS en van 1 april tot en met 21 april is het groot onderhoud. Het vliegverkeer wordt dan verdeeld over de beschikbare starten landingsbanen op Amsterdam Airport Schiphol. In de regel worden de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan als hoofdbanen ingezet en de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan als secundaire banen tijdens de drukke perioden op de dag.
Nacht
Gedurende de nacht zal naast de Kaagbaan ook de Zwanenburgbaan worden ingezet. Indien de omstandigheden er om vragen, is ook ontheffing verleend om de Aalsmeerbaan in de nacht te kunnen gebruiken.

Het afwijkend baangebruik kan mogelijk extra hinder geven in de omgeving van Schiphol.
Meer informatie over het vliegverkeer tijdens de buitengebruikstelling van de Polderbaan kunt u vinden op: http://www.bezoekbas.nl/userfiles/Polderbaan_niet_beschikbaar_Bas-AV.pdf
Voor al uw vragen over het vliegverkeer kunt u contact opnemen met het Bewonersaanspreekpunt Schiphol (Bas). Dit kan op telefoonnummer: 020-6015555. U kunt u vraag ook stellen via de website.

Hebt u algemene vragen over de NSS, kijk dan op www.NSS2014.com/nl

Bij vragen over veiligheids- en verkeersmaatregelen kunt u het beste contact opnemen met uw gemeente.
Mocht u vragen hebben over eventuele wegafsluitingen en bereikbaarheid, kijk dan op: www.rws.nl


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Zie hier het bewijs: Schiphol kan best zonder Polderbaan.
Advies: gewoon sluiten tot de volgende NSS.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Gerard: inderdaad kan Schiphol zonder de vervloekte Kolderbaan. Maar het is voornamelijk een machtstrijd geweest om het oppervlak veilig te stellen. Grond is duur in dit kleine landje. Daar komt bij dat de baan toen als zogenaamde milieubaan is gepresenteerd om dus de grond veilig te stellen.