Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aan de Tafel van Alders zijn te weinig plaatsen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 778 
|
 Trouw 
Aan de Tafel van Alders zijn te weinig plaatsen

Schiphol mag van het kabinet 70.000 vluchten uitsmeren over de luchthavens Lelystad, Eindhoven en Twente. „Want”, aldus minister Eurlings van verkeer, „de mainportpositie van Schiphol is kwetsbaar.” Toch is lang niet iedereen overtuigd van het nut van het overhevelen van vluchten.


meer…

Vindplaats: Trouw

Het kabinet nam vorige maand het advies van oud-milieuminister Hans Alders over dat Schiphol tot 2020 mag groeien tot 510.000 vliegbewegingen per jaar. Dat zijn er nu ongeveer 400.000. Landelijk is de groei vastgelegd op 580.000. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt het advies.

In de plannen van het kabinet moeten Twente, Eindhoven en Lelystad het vakantieverkeer van Schiphol afhandelen en onderdak bieden aan de prijsvechters in de luchtvaart. Alders gaat hierover binnenkort met regionale partijen om de tafel zitten.

Groei, daar draait het om, zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam. Hij meent dat de prognoses voor Schiphol weinig rekening houden met economische schommelingen. „Die 70.000 is een aanname, gebaseerd op een neerwaarts bijgestelde constante groei van 2 á 3 procent. Maar wat leren we eigenlijk van de groei sinds de eeuwwisseling? In 2009 zitten we weer op het aantal vliegtuigbewegingen van 2000. Blijkbaar is de verkeersgroei met grote onzekerheden omgeven, maar je kunt je ook niet laten overvallen door een groeigolf à la de jaren negentig. Het aantal vliegbewegingen verdubbelde toen van 200.000 naar 400.000. De Wit vermoedt dat de discussie over Schiphol wel erg sterk wordt gevoerd met de groeispurt van Schiphol uit het verleden nog op het netvlies.

 

De groei stokt, onder andere door een toename van de concurrentie. Vooral van vlak over de grens. Luchthavens als Weeze in Duitsland kapen passagiers weg. Enerzijds vanwege de onvrede over de Nederlandse vliegtaks die een ticket duurder maakt. Anderzijds is er het gemak van een luchthaven in de buurt. Met het overhevelen van chartervluchten naar de drie regionale vliegvelden haalt Schiphol een deel van de passagiers terug die het verliest aan de Belgische en Duitse luchthavens. Eindhoven en Lelystad waren al langer onderdeel van de Schiphol Group. Beide vliegvelden moeten wel aangepast worden zodat er meer en grotere toestellen kunnen starten en landen. Voor Twente zoekt het kabinet momenteel naar een exploitant. Schiphol laat weten ’geïnteresseerd’ te zijn in de voormalige luchtmachtbasis.

Heel even sloeg bij sommige luchtvaartmaatschappijen de schrik om het hart toen het kabinet in november bekendmaakte tienduizenden vluchten te willen verplaatsen. Prijsvechter Easyjet, na KLM, de grootste klant op Schiphol, zag zich al gedwongen te verhuizen. Inmiddels is de ongerustheid wat weggeëbd. „Easyjet is enorm winstgevend voor de Nederlandse economie. Onze passagiers spendeerden het afgelopen jaar meer dan 800 miljoen euro in Nederland. We creëren geld en werkgelegenheid”, verzekert directeur Cor Vrieswijk. „Easyjet laat zich niet wegjagen. Niemand kan voorschrijven welke luchtvaartmaatschappijen van welke luchthavens moeten vliegen. We leven in een democratie. We zijn de tweede grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol en daarom zijn we van plan te blijven.”

Easyjet was niet uitgenodigd voor de zogenaamde Tafel van Alders, over de groei van Schiphol. Nu Alders de regio in trekt, is de maatschappij dat weer niet. Stichting Natuur en Milieu vindt dat Alders selectief te werk gaat bij wie mag aanschuiven. „De luchtvaartsector, bestuurders en een enkele bewoner. Maar bijvoorbeeld niemand van de milieuorganisaties. Ik vrees dat dat straks niet anders zal zijn”, denkt algemeen directeur Mirjam de Rijk. „Je mag niet verwachten dat die ene bewoner voldoende geëquipeerd is om met deskundigen te discussiëren over zaken als geluidshandhaving.”

Volgens De Rijk heeft Alders geen enkel oog voor het uitstootprobleem dat de luchtvaart veroorzaakt. „Hij heeft ingestemd met een scenario van een flinke groei van de luchtvaart naar 580.000 vluchten per jaar. Daarmee dring je de uitstoot van CO2 en stikstofoxiden (NOx) niet terug.” Natuur en Milieu is ook verontrust over het ’exporteren van lawaai’. „Die vliegtuigen gaan daar erg veel overlast veroorzaken, zonder dat de omwonenden van Schiphol een afname zullen merken.”

Schiphol en Hans Alders wilden niet reageren en ’vooruitlopen op de komende gesprekken’.

 


Reacties op dit bericht