Platform Vlieghinder Kennemerland
 

AB pikt ‘arrogantie’ Schiphol na vliegincident niet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1038 
|
 nieuwsover.nl 
AB pikt ‘arrogantie’ Schiphol na vliegincident niet

AALSMEER, 3 april
Op de beraadsvergadering donderdag gaf raadslid Dirk Stoker van Aalsmeerse Belangen Schiphol een veeg uit de pan. Dit vanwege een volgens hem “arrogante” en “onverschillige” houding van de luchthaven na het vliegincident op 26 maart. Een vliegtuig vloog toen zo laag over Aalsmeer dat er in de A.H. Blaauwstraat bijna twintig pannen van het dak gezogen werden.

Stoker vond het onbegrijpelijk dat “niemand van Schiphol aanwezig was” bij het beraad om openheid van zaken te geven. Want zo’n vliegincident “kan niet door de beugel”. Schiphol zorgt dat een bedrijf snel de pannen weer aanbrengt en denkt ‘klaar’. “Het is nog láng niet klaar,” zei de AB’er. Op zijn minst hadden er excuses af gekund.

Buurtbewoners niet gerust
Het was niet de eerste keer dat er pannen van de daken vlogen, had hij begrepen toen hij poolshoogte was gaan nemen in de wijk. “Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Maar burgers, waaronder spelende kinderen, hebben wel degelijk risico gelopen. Uit gesprekken met buurtbewoners is naar voren gekomen dat ze flink geschrokken zijn en er niet gerust op zijn,” vertelde Stoker.

In een toelichting waar hij de wethouder om vroeg, zei Ulla Eurich dat ze onmiddellijk actie had ondernomen. Ze had per brief haar “zorg en verontwaardiging” uitgesproken bij Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland en hen om uitleg gevraagd. Ook had ze de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verzocht te onderzoeken hoe het incident heeft kunnen gebeuren en hoe zoiets in de toekomst voorkomen kan worden.

Volste aandacht
Voor Stoker was dat onvoldoende. Brieven gestuurd? “Neem direct contact op. Pak de telefoon,” was zijn repliek. Hij suggereerde dat de verhouding gemeente-Schiphol te “afstandelijk” zou zijn.

Op haar beurt betwijfelde Eurich dat. “Ik heb het telefonisch gedaan, maar óók schriftelijk, voor het dossier. Ik bestrijd dat we er te weinig aandacht aan besteed hebben.” Volgens haar is “de zaak niet af” als de pannen vastzitten. “Het heeft een vervolg. Ik verwacht snel een antwoord en dat zullen we communiceren naar de Aalsmeerse burgers,” zei de wethouder. “Het heeft de vólste aandacht.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Dirk Stoker .. Hij heeft gelijk, maar doet ook zijn naam eer aan? Die Aalsmeerse Wethouder deed wel degelijk wat ze moest doen! Schiphol is vaak arrogant, LVNL is vaak arrogant.