5 vragen over Lelystad Airport, nu kabinet het vakantievliegveld nog niet uit het hoofd zet
Het nieuwe kabinet heeft de opening van Lelystad Airport nog niet uit het hoofd gezet en neemt volgend jaar een definitief besluit. Is de kans groot dat het vakantievliegveld er alsnog komt? 5 vragen over de kwestie.
1. Lelystad Airport zou toch niet meer opengaan?
Daar leek het begin dit jaar sterk op. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde vóór een motie waarin het - toen nog te vormen - nieuwe kabinet werd opgeroepen de stekker uit het project te trekken. Nooit eerder was er een politieke meerderheid in de Tweede Kamer tegen het vakantievliegveld.
Het maakte indruk, temeer omdat regeringspartijen NSC en BBB óók tegen stemden. Zij zien een nieuw vliegveld met vervuilende pretvluchten naar de Middellandse Zee niet zitten in een tijd van klimaatcrisis en boeren die door de stikstofcrisis worden bedreigd. Daarmee leek het doek voor Lelystad Airport vrijwel zeker gevallen.
2. Waarom ziet het nieuwe kabinet nu toch weer kansen?
In het regeerakkoord dat vrijdag werd gepubliceerd, staat dat het nieuwe kabinet - bestaande uit PVV, VVD, NSC en BBB - in 2025 duidelijkheid geeft over de opening van Lelystad Airport.
Dat het kabinet volgend jaar een definitief besluit neemt, suggereert op z’n minst dat er een laatste poging wordt ondernomen om de vakantieluchthaven alsnog open te krijgen. Immers, als het kabinet er geen heil in ziet, had het dat prima nu al bekend kunnen maken.
Op voorhand lijken de partijen in de regering verdeeld. Zoals gezegd: NSC en BBB zijn tegen opening, terwijl VVD en PVV al jaren hartstochtelijk voorstander zijn. Toch lijkt PVV-minister Barry Madlener van Infrastructuur en Luchtvaart een ultieme poging te gaan wagen.
In één van zijn eerste werkbezoeken als kersvers minister bezocht Madlener Lelystad Airport. Een actie met symbolische waarde, want waarom zou de minister zijn kostbare tijd verspillen aan een bezoek als hij opening toch niet ziet zitten? De boodschap die hij de voorstanders met zijn bezoek gaf: ik ga mijn stinkende best voor jullie doen.
3. Hoe zitten de voorstanders in de wedstrijd?
Die ruiken hun kans nu de twee grootste regeringspartijen aan hun kant staan. In het vliegveld is al ruim 200 miljoen euro geïnvesteerd, onder meer in een passagiersterminal, verlengde start- en landingsbaan en verhoogde verkeerstoren. Al jaren is de luchthaven klaar om grote vliegtuigen af te handelen.
Vorige maand stuurden provincie Flevoland en gemeente Lelystad een gepeperde brief aan minister Madlener en het kabinet. Daarin deden ze vurig uit de doeken waarom er snel een positief besluit over de opening genomen moet worden.
„Er is door vele partijen geïnvesteerd in de ontwikkeling van de luchthaven, in de bedrijvigheid in de omgeving en in de verbetering van de bereikbaarheid”, zei de Lelystadse wethouder Dennis Grimbergen. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de landelijke opgaven en vragen het Rijk dat nu ook te doen door Lelystad Airport te openen.”
4. Hoe gaat het verder?
Al zou het kabinet Lelystad Airport willen openen, op dit moment zou dat nog helemaal niet kunnen. Om te beginnen omdat de luchthaven nog geen cruciale natuurvergunning in handen heeft. Die is wel nodig om überhaupt open te mogen.
Daarnaast is het probleem met de laagvliegroutes boven Gelderland en Overijssel nog altijd niet opgelost. In het verleden heeft de Tweede Kamer meermaals aangegeven dat dit probleem eerst van tafel moet, voordat het vakantievliegveld open kan.
Luchtverkeersleiding Nederland heeft echter al aangegeven dat de Lelystad-route tussen Lemelerveld en Zwolle simpelweg niet hoger kan, omdat het anders botst met vliegverkeer naar Schiphol. Een ingewikkeld probleem waar geen simpele oplossing voor is.
5. Hoe groot is de kans dat Lelystad Airport na vier keer uitstel alsnog opengaat?
Dat is lastig te voorspellen. Een Kamermeerderheid is tegen opening, maar dat zegt niet alles. Het blijft politiek en politiek is soms ordinaire koehandel.
Als PVV en VVD de andere twee partijen in de coalitie weten te overtuigen, wellicht in ruil voor onderwerpen die NSC en BBB belangrijk vinden, is alles mogelijk. In dat geval kan er zomaar een politieke meerderheid ontstaan, die zich achter de opening van Lelystad Airport schaart.
Al hebben NSC en BBB hun achterban in het Oosten dan heel wat uit te leggen.