35 melders zorgen voor bijna 160.000 klachten over geluid Schiphol
Bijna driekwart van de in totaal 217.000 klachten over geluidsoverlast rond Schiphol werden vorig jaar ingediend door 35 mensen, de zogenoemde veelklagers. Deze 35 omwonenden dienden samen 158.000 klachten in. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).
Het totaal aantal mensen dat vorig jaar klaagde over geluidsoverlast rond de luchthaven is met 8,5 procent toegenomen. In totaal dienden ruim 5900 omwonenden een of meerdere klachten in. Het aantal veelklagers, dat zijn mensen die meer dan 500 klachten per jaar indienen, bleef gelijk met een jaar eerder.
Er wordt het meest geklaagd over de ruim 25 jaar oude Boeing 747-400 toestellen. Ook de nieuwere 747-800 en de Airbus A380 stonden hoog op de klachtenlijst. De meeste klachten gaan over vliegbewegingen in de late avond, nacht en vroege ochtend.
Over alle start- en landingsbanen, met uitzondering van de Buitenveldertbaan, kwamen meer klachten binnen dan een jaar eerder. De meest gebruikte banen (Kaagbaan en Polderbaan) kregen ook in absolute aantallen het grootste aantal klachten. Volgens BAS komt dat doordat de wind vorig jaar vaker uit zuidelijke en zuidwestelijke richting waaide.
De cijfers van BAS zijn gebaseerd op meldingen die gedaan werden tussen 1 november 2015 en 31 oktober 2016.
Op Schiphol, dat vorig jaar 100 jaar bestond, vonden 492.000 vliegbewegingen plaats (6,5 procent meer dan een jaar eerder) en werden er 63,6 miljoen passagiers (+9,2 procent) vervoerd.
Geplaatst door Thijs uit Heiloo
En daarbij, waarom gaat BAS niet met die 35 mensen in gesprek? Er is blijkbaar iets aan de hand. Of zouden ze dan precies dat te horen krijgen wat ze niet willen horen, namelijk dat er helemaal geen vermindering van hinder is.
BAS is net zo corrupt als schiphol zelf, met z'n "we-praten-het-elke-keer-weer-goed-rapportages". Laat maar lijken alsof de bewoner wordt gehoord, dan blijven ze koest. Maar als er echt geluisterd zou worden, dan was er geen toename in hinder te zien.