3.300 banen bij KLM op de tocht
Door Paul Eldering
Ontslagen bij grondpersoneel van KLM zijn voor de vakbonden onbespreekbaar, zolang de nieuwe cao van toepassing is. Die loopt tot medio 2016. Naar verluidt staan 3.300 grondbanen op de tocht, ook bij het management.
Na het akkoord met de KLM-piloten moeten nu ook de bonden van cabine en grond de cao-overeenkomsten tekenen. Naar verwachting zal dat volgende week gebeuren, als kaderleden zijn geraadpleegd.
Bestuurders Joop Hofland van De Unie en Jan van den Brink van FNV hebben gisteravond aan KLM duidelijk gemaakt dat het geplande ‘transitiecentrum’ voor de herplaatsing en afvloeiing van medewerkers voorlopig in de ijskast moet.
Genoeg alternatieven
,,Er zijn genoeg mogelijkheden voor interne mobiliteit, vrijwillige vertrekregelingen en natuurlijk verloop om KLM af te slanken.” De ondernemingsraad zal nog dit najaar advies geven over de ingrijpende reorganisatie bij KLM.
De KLM-directie wil niet bevestigen dat 3.300 grondbanen moeten sneuvelen. ,,Dat gaan we met de OR bespreken. We zijn blij dat de vakbonden een belangrijke stap hebben genomen om KLM weer gezond te maken. Dat gaan we nu uitvoeren”, aldus de woordvoerster.
€700 miljoen besparen
Totaal werken er bij KLM ruim 30.000 mensen. Doel van topman Pieter Elbers is minstens 700 miljoen bezuinigen en 20% productiever werken. Hij wil al in 2016 een KLM nieuwe stijl optuigen die efficiënt en winstgevend vliegt.
Binnen de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is commotie over de afgesproken compensatieregeling voor jonge piloten van 190 miljoen euro. Dat zou de besparingen voor een deel teniet doen. VNV-voorzitter Steven Verhagen noemt dat onzin. ,,Er is budget voorzien voor junioren die hun vliegcarrière zien vertragen.”
Piloten eisen zetel in top
De KLM-piloten hebben ook bedongen dat ze een zetel in de raad van commissarissen van de Air France KLM Groep kunnen krijgen, een betere winstdeling en volgend jaar circa 4% van de aandelen. ,,Dat collectieve belang brengen we in een stichting onder. Nederland krijgt op die manier meer invloed op het beleid in Parijs”, vindt Verhagen.
Andere bonden en beleggers hebben kritiek op de voorkeurspositie van de vliegers, die volgens het cao-akkoord van de VNV weliswaar harder moeten werken en twee jaar langer moeten doorvliegen, maar niet lijken in te leveren op hun welvaartsniveau.