Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

20 procent meer vluchten op Schiphol na 2020?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 752 
|
 deorkaan.nl 
20 procent meer vluchten op Schiphol na 2020?

Tussen de luchthaven Schiphol en omwonenden is een conflict ontstaan over de groei van de luchthaven. In 2020 mag Schiphol maximaal 500.000 vluchten afhandelen (Lees hier). Die grens wordt in 2017 waarschijnlijk al bereikt.

Schiphol heeft aangekondigd dat een doorgroei tot 600.000 vluchten in 2030 mogelijk is zonder extra geluidsoverlast omdat vliegtuigen stiller worden. Omwonenden stellen dat de luchthaven de cijfers manipuleert om die extra 20 procent vluchten erdoor te krijgen.

De geluidsoverlast wordt overigens niet echt gemeten maar berekend, en in die zeer complexe berekeningen zit het probleem. De veronderstellingen over stillere vliegtuigen en slimmere aanvliegroutes zijn volgens omwonenden op drijfzand gebaseerd. Kees van Ojik, voorman van de bewonersdelegatie van de Omgevingsraad Schiphol zegt in Trouw (lees hier):

“Schiphol heeft gerekend met gemanipuleerde gegevens, zodat ze kan claimen dat er spectaculaire groei mogelijk is. Het is een vreselijke blamage.”


Eerder rezen er twijfels over de Milieu Effect Rapportage (MER) van Lelystad Airport, de toekomstige dependance van Schiphol. Staatssecretaris Sharon Dijksma constateerde ‘onvolkomendheden’ in de rapporten, die net als de nieuwe berekeningen voor Schiphol op basis van nieuwe Europese regels zijn gedaan. Schiphol (Lees hier):

“Schiphol heeft de milieueffecten berekend met het nieuwe Europese geluidsmodel. De algemene conclusie is dat er ruim voldaan wordt aan de wettelijk gestelde criteria.

Het Europese model is verfijnder en werkt met cijfers per vliegtuigtype en zelfs per motortype. Ook bochten zijn meegenomen. Het geluid in binnen- en buitenbochten verschilt namelijk door overhellen van de vleugels. Die effecten zitten wel in het Europese model en niet in het Nederlandse. Verder worden de effecten van start- en landingsprocedures in het Europese model reëler en verfijnder berekend.”


Goedkoop

De huidige groei van Schiphol is vooral het gevolg van goedkope vakantievluchten, die de Nederlandse economie nauwelijks stimuleren.

O ja, waarom is vliegen eigenlijk zo goedkoop? Lees dit stuk in de Volkskrant ( hier): “De luchtvaartsector draait op subsidies en belastingvoordelen.”

De illustratie boven (zie in het originele artikel, via onderstaande link) is van de app Flightradar 24 waarop vliegbewegingen live zijn te volgen. Het plaatje toont de vliegbewegingen boven de Zaanstreek op zondagmiddag 22 oktober om 17:00.


Bekijk bericht op "deorkaan.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michiel

Even nog afgezien van de hele discussie over z.g. schonere en stillere vliegtuigen. Deze leugens van "verborgen staat" zijn allang achterhaalt. Vliegtuig motoren verpesten met name de atmosfeer op 10 km hoogte met grote hoeveelheden kerosine roet, NOx en CO2. Geen filters, geen katalysatoren beschikbaar om dit te voorkomen. Leugens, leugens, leugens van de luchtvaartlobby en het ministerie I&M.
De wetenschap bood pas geleden een inzicht in het menselijk aandeel in de CO2 uitstoot.
Door natuurlijke effecten, b.v. vulkanen, heet water bronnen, permavorst wordt ca. 770 miljoen ton CO2 jaarlijks in de atmosfeer uitgestoten. De mensheid stoot per jaar het 50 voudige uit. Nl. 35 - 40 mijard ton. Het tempo waarin dit gaat is 500x sneller dan in interglaciale tijden wanneer het CO2 gehalte ook opliep. De 410 ppm CO2 waar we nu op afkoersen is het hoogste in bij 50 miljoen jaar. Keiharde getallen, maar klimaatontkenners vinden van niet.
"Verborgen staat" zorgt echter via gewiekste tegenrapportages, b.v. de miljardairs Koch Brothers in de V.S., maar ook de oliemaatschappijen (Exxon) en bij ons partijen als de VVD en het CDA dat de opwarming van de aarde wel meevalt. Nl. bagatilseren van het CO2 effect zodanig dat het klootjesvolk erin gaat geloven. Zei EU voorzitter Juncker niet ooit: "Wanneer er problemen rijzen, mag je gerust liegen". Als je die leugen maar lang genoeg volhoudt gaat de grote massa je geloven. In dit stadium zijn we nu aangeland. Vicieuze cirkels.

Geplaatst door anoniem

Minder hinder? lijkt mij niet.
Hinder in de buitengebieden is enorm toegenomen maar ook de binnengebieden hebben veel meer hinder. Neem bijvoorbeeld aalsmeer,aalsmeerbaan wordt nu standaard gebruikt buiten udp. (dus sochtens vroeg om 6 uur en dan vervolgens savonds na 9 ook, net als iedereen thuis is)
Geeft veel meer overlast dan de kaagbaan,wordt allemaal geen rekening mee gehouden.

Maar goed,ze doen maar. Uiteindelijk is dit heel slecht voor Nederland,zelfs voor de mensen die nu denken er voordeel van te hebben.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Dat de Schipholgroup zo hardnekkig aan de door hun genoemde ´complexe´ berekeningen vasthoud is enkel om de status quo te behouden.
Wij zijn slim en de rest is dom, want die snappen de berekeningen toch niet.
Dat geeft de sector een voorsprong.
En dan de kreet die inmiddels ook al zo verveelt overkomt: wij zijn de banenmotor van Nederland bv. terwijl het tegendeel inmiddels ook al bewezen is.

Wordt het geluid gemeten, valt de sector door de mand.
Helaas voor de sector, het is evengoed het geval.
Jaren van leugens verspreiden gaat een keer opbreken.

Geplaatst door Peter

Nog nooit is er ook maar 1 vlucht geweerd of überhaupt minder geweest voor Schiphol. Schiphol geeft vol gas en krijgt ruim baan en dat zal de komende tijd niet anders worden. Het 500.000 vluchten plafond sneuvelt 99,9% zeker komend jaar al.

De milieuproblematiek van herrie en vervuiling wordt daarbij vakkundig omzeild. Ten eerste door leugenachtige propaganda, bijvoorbeeld spreken over stiller, zuiniger, milieu baan, duurzaam etc. Daarbij belastende rapporten wegmoffelen, tegenspreken, vooruitschuiven etc.

Daarnaast de aandacht verleggen naar onschuldigen. Bijvoorbeeld oldtimers die 0,0001 % uitstoot veroorzaken aanpakken en veel wetgeving en publiciteit over heen strooien.

De echte vervuilers in nederland, de luchtvaart, transportsector, scheepvaart en niet te vergeten de landbouw zijn juist de sectoren die nooit beperkingen krijgen opgelegd en ook nog eens doodgeknuffeld worden met subsidies en een goedwerkende propaganda machine hebben in o.a. Den Haag.

Geplaatst door Anoniem

Mee eens.

Aktie voeren!

Geplaatst door gerard

Aktie voeren, maar wel anoniem?

Geplaatst door anoniem

Zelf ben ik niet zo van het actie voeren,zeker niet zolang er nog andere mogelijkheden zijn voor de bewoners. Zoals bijvoorbeeld de hakken in het zand zetten in de ors,maar dat moet men dan wel gaan doen.

Ik zie het bezwaar tegen anonym posten niet zo goed. In mijn geval maakt het ook weinig uit denk ik,mijn positie in de maatschappij is niet dusdanig dat mijn naam enig gewicht zou toevoegen aan mijn bezwaren. Ook lopen er op internet veel vreemde mensen rond. Deze site is al meerdere malen bezocht door mensen die een groot voorstander zijn van meer vliegen. Ik wil hen mijn naam niet geven.