20 procent meer vluchten op Schiphol na 2020?
Tussen de luchthaven Schiphol en omwonenden is een conflict ontstaan over de groei van de luchthaven. In 2020 mag Schiphol maximaal 500.000 vluchten afhandelen (Lees hier). Die grens wordt in 2017 waarschijnlijk al bereikt.
Schiphol heeft aangekondigd dat een doorgroei tot 600.000 vluchten in 2030 mogelijk is zonder extra geluidsoverlast omdat vliegtuigen stiller worden. Omwonenden stellen dat de luchthaven de cijfers manipuleert om die extra 20 procent vluchten erdoor te krijgen.
De geluidsoverlast wordt overigens niet echt gemeten maar berekend, en in die zeer complexe berekeningen zit het probleem. De veronderstellingen over stillere vliegtuigen en slimmere aanvliegroutes zijn volgens omwonenden op drijfzand gebaseerd. Kees van Ojik, voorman van de bewonersdelegatie van de Omgevingsraad Schiphol zegt in Trouw (lees hier):
“Schiphol heeft gerekend met gemanipuleerde gegevens, zodat ze kan claimen dat er spectaculaire groei mogelijk is. Het is een vreselijke blamage.”
Eerder rezen er twijfels over de Milieu Effect Rapportage (MER) van Lelystad Airport, de toekomstige dependance van Schiphol. Staatssecretaris Sharon Dijksma constateerde ‘onvolkomendheden’ in de rapporten, die net als de nieuwe berekeningen voor Schiphol op basis van nieuwe Europese regels zijn gedaan. Schiphol (Lees hier):
“Schiphol heeft de milieueffecten berekend met het nieuwe Europese geluidsmodel. De algemene conclusie is dat er ruim voldaan wordt aan de wettelijk gestelde criteria.
Het Europese model is verfijnder en werkt met cijfers per vliegtuigtype en zelfs per motortype. Ook bochten zijn meegenomen. Het geluid in binnen- en buitenbochten verschilt namelijk door overhellen van de vleugels. Die effecten zitten wel in het Europese model en niet in het Nederlandse. Verder worden de effecten van start- en landingsprocedures in het Europese model reëler en verfijnder berekend.”
Goedkoop
De huidige groei van Schiphol is vooral het gevolg van goedkope vakantievluchten, die de Nederlandse economie nauwelijks stimuleren.
O ja, waarom is vliegen eigenlijk zo goedkoop? Lees dit stuk in de Volkskrant ( hier): “De luchtvaartsector draait op subsidies en belastingvoordelen.”
De illustratie boven (zie in het originele artikel, via onderstaande link) is van de app Flightradar 24 waarop vliegbewegingen live zijn te volgen. Het plaatje toont de vliegbewegingen boven de Zaanstreek op zondagmiddag 22 oktober om 17:00.
Bekijk bericht op "deorkaan.nl"
Geplaatst door Michiel
De wetenschap bood pas geleden een inzicht in het menselijk aandeel in de CO2 uitstoot.
Door natuurlijke effecten, b.v. vulkanen, heet water bronnen, permavorst wordt ca. 770 miljoen ton CO2 jaarlijks in de atmosfeer uitgestoten. De mensheid stoot per jaar het 50 voudige uit. Nl. 35 - 40 mijard ton. Het tempo waarin dit gaat is 500x sneller dan in interglaciale tijden wanneer het CO2 gehalte ook opliep. De 410 ppm CO2 waar we nu op afkoersen is het hoogste in bij 50 miljoen jaar. Keiharde getallen, maar klimaatontkenners vinden van niet.
"Verborgen staat" zorgt echter via gewiekste tegenrapportages, b.v. de miljardairs Koch Brothers in de V.S., maar ook de oliemaatschappijen (Exxon) en bij ons partijen als de VVD en het CDA dat de opwarming van de aarde wel meevalt. Nl. bagatilseren van het CO2 effect zodanig dat het klootjesvolk erin gaat geloven. Zei EU voorzitter Juncker niet ooit: "Wanneer er problemen rijzen, mag je gerust liegen". Als je die leugen maar lang genoeg volhoudt gaat de grote massa je geloven. In dit stadium zijn we nu aangeland. Vicieuze cirkels.