Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

15.000 extra vliegbewegingen voor Eindhoven Airport - UPDATE

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1300 
|
 dichtbij.nl/eindhoven/regio 
hv_vliegtuig_2810.jpeg

Door Arno de Natris en Martijn van Gessel, Dichtbijredacteur

EINDHOVEN - Eindhoven Airport mag met ingang van 2016 stapsgewijs groeien met 15.000 vliegbewegingen naar maximaal 43.000 starts en landingen op jaarbasis in 2020. Hans Alders, van de naar hem genoemde Alderstafel, heeft dit dinsdagmiddag als advies aan het kabinet uitgebracht. Het advies volgt op een evaluatie van de groei van de tweede luchthaven van Nederland in de periode 2010-2015. Aan de groei kleeft wel de voorwaarde dat er op jaarbasis niet meer dan vier vluchten na 23.00 uur mogen plaatsvinden.

Het kabinet besloot in 2010 dat Eindhoven Airport in twee fases mocht groeien met 25.000 extra vliegbewegingen: 10.000 in de eerste fase en 15.000 in de tweede.

De afgelopen jaren groeide het aantal starts en landingen van 19.000 in 2010 tot bijna 29.000 nu. Omdat Eindhoven Airport de uit 2010 daterende afspraken over hinderbeperking, bestemmingenpakket en duurzaamheid is nagekomen, mag de luchthaven nu verder groeien.

Beperkte openstelling van de luchthaven
Dat wil overigens niet zeggen dat het vliegveld 24/7 open gaat. De reguliere openstellingstijden van de luchthaven zijn van 7.00 tot 23.00 uur.

"Om de groei te verwezenlijken mag de luchthaven niet meer dan gemiddeld vier vluchten na 23.00 uur plannen in plaats van de maximaal acht vluchten die nu in de formele regelgeving is opgenomen", staat in het advies van de Alderstafel.

"Ook voor de zondagochtend komt, behalve voor de homecarrier, een beperking op aandringen van de regio. Tevens wordt sterk ingezet op innovatie om de luchthaven in te passen in de omgeving."

Uitzondering voor homecarriers
Homecarriers - maatschappijen die een of meerdere vliegtuigen op Eindhoven Airport stationeren - krijgen een uitzonderingspositie. Dat zijn in dit geval Ryanair en Transavia. Alders stelt voor om de openingstijden voor deze maatschappijen een klein beetje uit te rekken.

Hoewel omwonenden, randgemeenten en de Brabantse milieufederatie liever verdere beperkingen van de openingstijden willen, zegt Hans Alders in zijn advies dat hij met de betrokken partijen "de grenzen van het mogelijke heeft opgezocht".

Belang van homecarriers voor regio
Alders wijst op het belang van homecarriers voor de regio: "De homecarrier zorgt niet alleen voor een sterk bestemmingenpakket, maar ook voor werkgelegenheid en draagt bij aan uitvoering van hinderbeperkende maatregelen."

Wat beperking van de openingstijden betreft behoort Eindhoven Airport tot de absolute top binnen Europa, aldus de Alderstafel.

Aanvullende afspraken
Mede op basis van onderzoeksresultaten over de beleefde hinder en slaapverstoring door het vliegverkeer zijn in het advies aan het kabinet ook aanvullende afspraken opgenomen, onder meer over het instellen van een leefbaarheidsfonds, optimalisatie van vliegroutes (met name bij Wintelre) en investeren in innovaties.

Het kabinet zal naar verwachting eind augustus een standpunt innemen op basis van het advies.


Over dit onderwerp, uit de Volkskrant, leest u hier meer....

Bekijk bericht op "dichtbij.nl/eindhoven/regio"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Via een glijdende schaal worden de omwonenden stapsgewijs ingepakt.

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Door het aanbieden van zeer goedkope vliegreizen worden mensen nu eenmaal hebberig. Is ook wel te begrijpen, en prijsvechters zoals Ryanair en Transavia krijgen / hebben nu eenmaal veel macht bij dit regionale vliegveld. Bij de overleggen over verder uitbreiding werd gesproken over de 3 dimensies van duurzaamheid, Profit, Planet en People. In deze volgorde is het advies van Alders ook geformuleerd, Profit staat met stip op nummer 1 en Planet en People staan aan de zijlijn. Hopelijk dat een optimalisatie van vliegroutes voor de bewoners van Wintelre (met name route 1b direct langs Wintelre is onacceptabel) in de toekomst aangepast wordt en hiermee de toegenomen geluid- en stankoverlast wat beperkt.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Door het aanbieden van zeer goedkope vliegreizen worden mensen nu eenmaal hebberig.

Is helaas een waarheid.
Maar, ik denk dat de exorbitante aantallen vliegbewegingen in onder meer Eindhoven en Schiphol alleen kunnen bestaan, omdat de sector zeer zwaar wordt gesubsidieerd door de Nederlandse overheid.
Geen belasting op kerosine en nog wel enkele belastingvoordelen die de sector geniet, geeft nu eenmaal een gunstig klimaat voor deze zwaar vervuilende sector.
De sector profiteert, de omwonenden zijn de dupe door de enorme klere herrie en vervuiling die over de inwoners wordt gestort.

Praten helpt helaas allang niet meer, slechts burgerlijk dwarsliggen kan nog een tot op het bot onbetrouwbare sector en Nederlandse overheid op de knieën dwingen..........

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Erg voorspelbaar wat hier gaande is.