Platform Vlieghinder Kennemerland
 

13.000 banen verdwijnen als kabinet plannen voor krimp Schiphol doorzet

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 688 
|
 AD 
krimp_de_luchtvaart.JPG

Uit het onderzoek - in opdracht van de vakbonden De Unie, VKP, NVLT, VNC en de VNV - blijkt dat meer dan 13.000 mensen hun baan verliezen. Schiphol levert met 133.000 banen en 18 miljard euro economische toegevoegde waarde een grote bijdrage aan de Nederlandse en lokale economie en welvaart. Door het krimpbesluit van het kabinet gaan ongeveer 1 op de 10 luchtvaartbanen op en rond Schiphol verloren. Volgens hetzelfde onderzoek daalt daarmee de toegevoegde waarde van Schiphol en toeleveranciers met 2 miljard euro.

Nadat de voorgenomen krimp in november 2024 wordt doorgevoerd is er minder vliegend personeel op de luchthaven nodig:tot 1400 cabinemedewerkers en bijna 600 piloten. Maar ook 1000 grondmedewerkers, 800 luchtvaarttechnici en ruim 800 medewerkers van luchtvrachtbedrijven moeten dan op zoek naar ander werk.

Gedwongen ontslagen onvermijdelijk


,,Wij begrijpen de noodzaak om geluidshinder aan te pakken. Het is wat ons betreft dan ook niet óf banen óf omwonenden. Met dit krimpbesluit van de overheid is dat wel zo, terwijl dat niet nodig is. Niet door een pandemie, mismanagement of een financiële crisis, maar door een keuze van dit kabinet raken duizenden mensen hun baan kwijt", aldus VNV-voorzitter Camiel Verhagen.

Volgens zijn NVLT-collega Robert Swankhuizen ‘komen niet alleen 13.000 mensen op straat te staan, maar worden door dit besluit tussen de 1400 en 5400 mensen langdurig werkloos'. De vakbonden verwachten dat gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn. Zij vragen het kabinet oog te hebben voor de impact ervan.

‘Kabinet kiest bewust voor banenverlies’


De Unie-voorzitter Reinier Castelein: ,,Het kabinet kiest met dit beleid bewust voor baanverlies van duizenden mensen. Die mensen die geraakt worden, zijn juist de mensen die hun hele leven in de sector werkzaam zijn. Ze hebben alle crisissen van 9/11 tot Covid het hoofd geboden. Maar tegen dit kabinetsbeleid zijn zij niet opgewassen.”

Eerder liet luchtvaartminister Mark Harbers, tot woede van de vakbonden, aan de Tweede Kamer weten dat de economische effecten van krimp ‘verwaarloosbaar’ zouden zijn. Bij de plannen zou goed zijn gekeken naar het behoud van het bestemmingennetwerk van de luchthaven. De vakbonden roepen het kabinet op hun krimpmaatregelen te heroverwegen en alternatieve geluidsreductiemaatregelen vanuit de sector te omarmen.

Donderdag loopt de inspraak af voor de krimpplannen van het kabinet. Vorige week al liet Luchtverkeersleiding Nederland, die de plannen en alle alternatieven die ervoor worden aangedragen moet beoordelen, al weten daar niet aan toe te komen.

Bekijk bericht op "AD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

De ene keer lees je over personeelstekort: https://www.ad.nl/binnenland/waarschuwing-voor-onveilige-situaties-luchtvaart-door-tekort-aan-personeel-nog-jaren-uitval-verwacht~ac6d3a27/ en nu weer over massaontslag bij een krimp naar 460.000 vliegbewegingen. Of worden het er minder?
In 2022 had Schiphol 395.062 vliegbewegingen. Hebben dan al die mensen die bij een krimp naar 460.000 vorig jaar niets gedaan? Of zijn ze pas onlangs afgenomen?
Naar mijn idee groeit Schiphol van 395 duidend naar 160 duizend vliegbewegingen en dat zou tot banengroei leiden.
Maar ik zal het wel niet snappen.

Geplaatst door Hans Buurma (WTL) uit Hilversum

Jaap snapt het heel goed. Dit "banenverlies" is een berekend getal t.o.v 2019 met destijds bijna 500k vliegtuigbewegingen, met de veronderstelling dat Schiphol weer op hetzelfde aantal zou uitkomen. Niet dus.

De vakbonden willen niet begrijpen dat de luchtvaartwereld wegens stikstof, opwarming en onleefbare herrie ingrijpend moet veranderen: krimp ipv eeuwige groei met bijbehorende verschuiving naar andere activiteiten in de regio. Schiphol was in 2019 twee keer zo groot als NL voor bereikbaarheid nodig had.

Dit bericht van de vakbonden voor luchtvaartpersoneel laat zien dat ook zij (evenals de werkgevers) zich bezondigen aan Schiphollen. Of ze snappen niet dat de sector moet veranderen en het verdienmodel moet aanpassen.

Het zou van gezond verstand getuigen als deze bonden de overgang naar krimp erkennen en krachtig pleiten voor goed bijpassend hrm- beleid. Want daar schort het in delen van de sector aan. Blik op de toekomst en deze niet terugkijkend ruggelings tegemoet treden.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Quote:

"Donderdag loopt de inspraak af voor de krimpplannen van het kabinet. Vorige week al liet Luchtverkeersleiding Nederland, die de plannen en alle alternatieven die ervoor worden aangedragen moet beoordelen, al weten daar niet aan toe te komen."

En dan te bedenken dat LVNL intussen wel gewoon doorwerkt aan zowel het Project luchtruimherziening - om de capaciteit te vergroten! - en de implementatie van het funeste "Next-Gen" hoogfrequent vliegsysteem dat tot maar liefst 45 passages per minuut (!) kan leiden. Extra gezondheidsschade zal het gevolg zijn!

De MP wijst tegenwoordig veelvuldig naar de oorlog binnen Europa en zwaait met het begrip NEVENSCHADE ofwel "collateral damage" die de oorlogsgebieden treft. Alsof gezondheidsschade er gewoon bij hoort en maar door de bewoners geaccepteerd moet worden. Het moreel kompas bij talrijke politici lijkt achter de horizon te zijn verdwenen?

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Wat fijn dat er misschien wel 13.000 werknemers beschikbaar komen om al die openstaande vacatures in te vullen! Het blijft een druppel op de gloeiende plaat, maar toch.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Zie net een typefout in mijn reactie. Laatste zin moest zijn: "Naar mijn idee groeit Schiphol van 395 duizend naar460 (en niet 160) duizend vliegbewegingen en dat zou tot banengroei leiden."

@Hans Buurma: Overigens fijn om te lezen dat ik het wel gesnapt heb. Maar je begreep vast wel dat ik dat niet echt meende.

Geplaatst door Hans Buurma (WTL) uit Hilversum

@Jaap uit Bussum. Uit de inhoud van je reactie bleek direct dat je het heel goed snapte. Ik gebruikte je openingszin om te benadrukken dat de vakbonden het niet begrepen ( of deden alsof). Ik vond hun uitermate tendentieuze uitspraak te gek voor woorden. Temeer omdat het hier gaat om extra werkgelegenheid die voortvloeit uit luchtvaartomzet op een veel te groot Schiphol, die boven 250.000 vliegtuigbewegingen economisch overbodig is en eigenlijk alleen maar schadelijk voor klimaat, natuur en leefomgeving.