Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

11.000 toestellen tegelijk in de lucht: wirwar aan vliegtuigen groeit nog flink door

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 307 
|
 ad.nl - 13-01-2019 
hv_veiligheid_2285.jpeg

Door Kaj van Arkel

WAT ZEGT DE WETENSCHAP - Op luchthavens is het een komen en gaan van vliegtuigen. ,,De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 passagiersvliegtuigen. Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.’’ Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.

De rekensom is gebaseerd op gegevens van de Amerikaanse Universiteit MIT en de VN-organisatie voor de burgerluchtvaart Icao. Twee instellingen die zich bezighouden met het registreren van vliegtuigen en het verzamelen van luchtvaartstatistieken.

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft benadrukt dat het om een gemiddelde gaat. Het aantal toestellen in de lucht varieert per tijdstip en jaargetijde. Zo vliegen we in de zomer meer dan in de winter.

Samen vervoeren de 11.000 vliegtuigen zo’n 1,2 miljoen mensen. Daarbij nemen middelgrote toestellen, zoals de Airbus A320 (180 stoelen) en de Boeing 737 (189 stoelen), de meeste passagiers mee. ,,Op Schiphol wordt een kwart van de vluchten uitgevoerd door een Boeing 737.’’

Record
Dit jaar zullen vliegmaatschappijen een recordaantal van 4,3 miljard passagiers vervoeren, is de verwachting. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Toen stapten ‘slechts’ 2,2 miljard mensen in het vliegtuig. Ook de komende jaren zal het vliegverkeer blijven toenemen. De wereldwijde luchtvaart groeit momenteel met 5 procent per jaar. ,,Dat lijkt niet veel’’, zegt Melkert. ,,Maar het betekent een verdubbeling in 2035 en verviervoudiging in 2050.’’ De vraag is of het luchtruim groot genoeg is voor al die nieuwe toestellen. De afstand tussen vliegtuigen is om die reden al eens verkleind. De horizontale afstand hoort nu minimaal 5,6 kilometer te zijn. De verticale afstand bedraagt 305 meter. De verkeersleiding kan zo ‘luchtwegen’ op elkaar stapelen.

Melkert denkt niet dat vliegtuigen nog dichter op elkaar kunnen gaan vliegen. Dat is te gevaarlijk. Wel zou Europa baat hebben bij een gezamenlijk luchtruim. Nu organiseren lidstaten nog zelf hun luchtruim. Daardoor staat een piloot gedurende de vlucht meestal in contact met de luchtverkeersleiding van verschillende landen, terwijl hij eigenlijk alleen van A naar B wil vliegen. Melkert: ,,Zonder al die bemoeienis hoef je minder om te vliegen en ontstaat meer ruimte voor vliegtuigen.’’

Probleem
Er zit een schaduwzijde aan de snelle groei van de luchtvaart. Meer vliegtuigen betekent meer vluchten en ook meer milieuvervuiling. 2 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot komt nu van de luchtvaart en dat gaat alleen maar meer worden.

Volgens Melkert is er geen eenvoudige oplossing voor dit probleem. De innovaties hebben moeite om de snelgroeiende luchtvaart bij te benen. Wel is het zo dat nieuwe toestellen steeds schoner, stiller en zuiniger worden. ,,Ook kunnen we groener gaan vliegen door kerosine te vervangen voor biobrandstof of synthetische kerosine.’’

Ook een vraag? Mail naar wetenschap@persgroep.nl

Vliegen zonder verkeersleiding. Wordt het luchtruim dan geen ongeregeld zooitje? Botsen vliegtuigen niet op elkaar? Het lijkt gekkenwerk, maar volgens vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft) is dit helemaal geen slecht idee. Hij deed voor NASA onderzoek naar de haalbaarheid van vliegverkeer zonder verkeersleiding. De conclusie van zijn onderzoek is opzienbarend!
Zie hiervoor ook de video via onderstaande link naar het originele artikel......

Bekijk bericht op "ad.nl - 13-01-2019"

Reacties op dit bericht