Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

100 miljoen euro over? Koop dan een Spaans vliegveld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 594 
|
 inspanje.nl 
100 miljoen euro over? Koop dan een Spaans vliegveld

CIUDAD REAL - Spanje heeft er een paar: spookluchthavens die voor veel geld werden gebouwd, maar waar uiteindelijk geen vliegtuig te vinden is. Een zo’n vliegveld werd in 2009 geopend na een investering van 1,1 miljard euro. Drie jaar later moest het faillissement worden aangevraagd.
Het vliegveld werd zodoende een van de symbolen van de verspilling van Spaans belastinggeld in de afgelopen decennia. Het doel van de investeerders was om 2,5 miljoen passagiers per jaar aan te trekken. Dit werden er slechts met moeite 31.000 in 2010. In totaal werden 71 personen ontslagen. Saillant detail: de twee directeuren, Juan Antonio León Triviño y José Cano, wezen zichzelf elk 2,2 miljoen euro toe.

De uitgangsprijs bij de veiling is 100 miljoen euro, dat is niet eens 10 procent van wat de bouw ervan ooit kostte. Van de opbrengst van de uiteindelijke verkoop zullen eerst de bij de verkoop betrokken personen worden betaald en daarna de 71 personeelsleden. De totale schuld van het vliegveld is ruim 500 miljoen euro.

Filmdecor
Vorig jaar nog werd het vliegveld gebruikt als decor voor scènes uit de film ‘Los amantes pasajeros’ van de internationaal beroemde Spaanse regisseur Pedro Almodóvar. Hoofdrollen werden vertolkt door de acteurs Antonio Banderas en Penélope Cruz.

Moeilijk
Spaanse vliegvelden hebben het moeilijk. In totaal balanceren 26 luchthavens op het randje van de afgrond. Er is niet tot nauwelijks een vraag naar vluchten, een slecht aanbod, weinig tot geen passagiers zodat er enkel geld betaald moet worden en niets binnenkomt.

Het gaat hier om: Asturias, FGL Granada-Jaén, Vigo, Jerez de la Frontera, A Coruña, La Palma, Santander, Almería, Valladolid, Pamplona, San Sebastián, Melilla, El Hierro, León, Badajoz, Salamanca, Logroño, La Gomera, Madrid-Torrejón, Burgos, Córdoba, Albacete, Huesca-Pirineos, Madrid-Cuatro Vientos, Sabadell en San Bonet. Veelal worden hier hoge overheidssubsidies betaald aan vliegmaatschappijen die besluiten de betreffende luchthaven in het pakket op te nemen.

Naast de luchthaven van Ciudad Real dat passagiers naar Madrid en Andalusië zou moeten vervoeren, is ook het vliegveld van Castellón wel klaar om in gebruik genomen te worden, nooit in gebruik genomen.

© INSpanje.nl/Else Beekman


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing

100 miljoen? We zijn met ruim 16 miljoen dus met ruim 6 Euro per persoon zijn we er. Griekenland was duurder.

Geplaatst door j h griese

Het failliet van het neoliberalisme... Graaien maar ,Graaien maar, en dan ..?