Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

100 jaar Schiphol - Banen gaan boven herrie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1167 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG


Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol mag de komende jaren uitbreiden, al moet dat wel onder strikte voorwaarden gebeuren.

Die conclusie kan worden getrokken uit het Schipholonderzoek. Maar liefst 2185 lezers van deze krant vulden het vragenformulier van Regiopeil in. Dat zijn meer deelnemers dan bij eerdere onderzoeken.

Op de vraag of de luchthaven in het belang van de economie verder mag groeien, geeft 29 procent aan dat Schiphol alle ruimte moet krijgen. Werkgelegenheid staat voor hen voorop. „De luchthaven was er eerder dan de meeste woonwijken. En mensen die er toch gaan wonen weten dat er overlast kan ontstaan”, zo stellen de voorstemmers.

Uitbreiden onder strikte voorwaarden is voor 48,5 procent van de mensen acceptabel. Vijf procent denkt aan oplossingen zoals andere vliegvelden. Bij strikte voorwaarden draait het vooral om herrie en uitstoot. Vliegtuigen moeten stiller worden en de uitstoot van ultrafijnstof baart ook steeds meer mensen zorgen. Ook wordt opgemerkt dat de regels wel vaak worden opgerekt.

Voor 17,7 procent van de deelnemers mag Schiphol absoluut niet uitbreiden. Wanneer wordt gekeken naar de woonplaats van die tegenstanders, dan valt het op dat de meeste weerstand is te vinden in het gebied binnen tien kilometer van de luchthaven. Logisch, want daar is ook de meeste hinder van vliegtuigen. Die tegenstanders benadrukken dat de herrie nu al groot is en dat ze in de nachtelijke uren slecht slapen door de vele nachtvluchten.

Lelystad

Dat Lelystad een deel van de groei van Schiphol vanaf 2018 gaat overnemen, vindt de helft van de ondervraagden een goed idee. De andere helft weet het niet of vindt het een slecht idee. De slechte bereikbaarheid van Lelystad Airport wordt daarbij genoemd, net als het gevaar dat de herrie alleen maar wordt verplaatst. Ook willen veel vakantiegangers het liefst gewoon vanaf Schiphol vertrekken en niet vanaf een slecht bereikbaar Lelystad Airport.

Mocht Schiphol echt vastlopen en over pakweg twintig jaar helemaal niet meer kunnen groeien, dan is driekwart van de deelnemers voorstander van een tweede nationale luchthaven. Daarbij denkt 48,5 procent aan het opkrikken van Lelystad of Rotterdam tot tweede nationale luchthaven. Een kwart ziet meer kansen in de aanleg van een nieuwe luchthaven, waarbij het meest een plek op de Noordzee het meest wordt genoemd, gevolgd door de Maasvlakte.

Tegen nieuwe vliegtaks
De groei van de luchtvaart kun je ook afremmen door een vliegtaks opnieuw in te voeren. Dat is vanuit het milieuoogpunt een goede zaak, bepleiten enkele politieke partijen al langer. Maar van de respondenten ziet 66 procent dat niet als een goed voorstel.

Wel staat een ruime meerderheid positief tegenover het idee om andere vervoerssoorten in te zetten. Binnen Europa zou dat de (snelle) trein moeten zijn, maar ook schone auto’s (zoals op waterstof) zijn een optie. Probleem bij snelle spoorverbindingen is volgens veel mensen wel dat de kosten gigantisch zijn. De ellende met de Fyra wordt vaak genoemd als voorbeeld van hoe het niet zou moeten.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Uiteraard is een vliegtaks wel degelijk een goed idee.

Net als alle andere energiebehoeften zoals stroom en benzine wordt dan een toeslag in rekening gebracht o.a. als tegemoetkoming voor gemaakte vervuiling en overlast en met de opbrengst kan men zaken tegengaan plus dat het de groei remt.

Maar ja de gesubsidieerde vakantievlucht en zakenreis is al decennia een feit, dat draai je niet zo snel terug, net als gesubsidieerd vlees eten wat ook al zo'n enorme vervuiling en energieverspilling met zich mee brengt.

Jammer dat de mensheid zo kortzichtig denkt,

Geplaatst door Jan Griese

Wat een kortzichtigheid weer ! En solidariteit is ook ver te zoeken.. Zeker bij die 29 % niet De meeste tegenstemmers wonen dicht onder de banen, die mogen dus wel stikken... En onder strikte voorwaarden ? Wat een ondeskundigheid ! Stiller worden vliegtuigen de komende 20 jaar ZEKER NIET meer zei ook scheidend LVNL baas Riemens nog begin dit jaar ! En in Duitsland wordt gewoon een vliegtax geheven.. .. De vervuiler betaalt toch ? Het is niet meer uit te leggen dat je voor € 70, - een dag of weekend retourtje Barcelona kan boeken. .. En Schiphol was er eerder dan een aantal wijken.. Ja het beleid was slecht tav Ruimtelijke Ordening . Maar we hadden toch strenge wetgeving, , denk aan de PKB Schiphol 1995 ,, met 300 handhavingspunten... Daarna presteerde ONZE RECHTSTAAT het om de normen steeds weer op te rekken, ... De overgang van PKB naar stelsel 2003 (Netelenbos) zou achteraf geevalueerd worden. Uitslag in 2006: CDV Eversdijk: NIET GELIJKWAARDIG ., Maar weer het CDA gaf Alders de opdracht voor zijn Tafel... metals resultaat: Weer een nieuw stelsel, dat men handhavend noemt: Me zolen.. Een stelsel van ca 100 afspraken, kan men naar hartelust manipuleren.. Rutte in Zomergasten roemde CDAer Eurlings nog . (IVM de aanleg van vele wegen, Maar de Man manipuleerde er op los bij het Schipholdossier, om KLM directeur te worden. Wat had ik een pret toen hij daar de laan werd uitgeschopt .. Een hysterische sociopaath van het zuiverste water. Maar ach dat lossen ze daar op via een paar wees gegroetjes ... Als klap op de vuurpeil ging Rutte zondagavond niet in op ONZE KLIMAAT crisis.. Terwijl we op het wereldwijde lijstje van Duurzaamheid bijna onderaan bungelen.. Tja Ik heb Rutte liever dan Balkenende, maar Rutte is uitermate goed in het slim tijdig uit de weggaan van netelige kwesties ... En voor PVVer Wilders met schiphol woordvoerder Graus is het makkelijk lullen van uit Venlo: Geen Lelystad: Alle groei naar Schiphol: 800.000 vluchten zijn mogelijk... roept dhr Grausch .. Dat wordt dus straks in het stemhokje erg goed opletten!... maar de neuroloog te VS zocht uit: De Trump-aanhangers zijn in meerderheid te dom stemmers om de verzinsels van Trump door te prikken ... Maar laten we maar hopen, dat het gezonde verstand w.b schiphol nog eens doorbreekt . Bij de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur brak het inzicht dan ook eindelijk door: En Stas Dijksma dacht: Laat ik die MER comm eens laten kijken, naar die beweerde hindervermindering van die nieuwe startprocedures: En ja hoor Schiphol rommelde met de berekeningen ... Net als Schipholbaas Josef Nijhuis met zijn beweerde 20 % hinderbeperkingen ..

Geplaatst door Jan Griese

II ) Daarbij komt nog het gevaar Lelystad , Tot op heden wil het gros van de Luchtvaartmaatschappijen niet naar Lelystad . Gevaar : Nog meer groei door nieuwe maatschappijtjes, die neerstrijken op Lelystad, terwijl Schiphol ook blijft groeien... Het nachtmerrie scenario.

Geplaatst door de Vries

Ook al gaat men naar Lelystad, Schiphol groeit dan toch wel weer verder. Bovendien als dan blijkt dat Lelystad een mislukking blijkt kan men weer terug naar Schiphol, want men moet ergens terecht. Ook heb ik mijn twijfels over de routes straks. Schiphol is goed in het maken van "foutjes" (Polderbaan/ Zwanenburgbaan), dus wie zegt dat Schiphol en Lelystad elkaar straks niet vreselijk in de weg zitten?

Geplaatst door anoniem

17% tegen, dat is wel veel. Mensen zijn over het algemeen voor dit soort zaken zolang ze er zelf geen hinder van ondervinden. Dit zou dan betekenen dat 17% van de ondervraagden zoveel hinder ondervind dat ze willen dat Schiphol absoluut niet verder groeit.

Geplaatst door anoniem

Lely stad lijkt mij een afleidings manouvre,het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat dat een success wordt.
Wat ik vermoed en verwacht is dat lely stad op het laatste moment niet door kan gaan,waarna de groei alsnog met een fait accompli op Schiphol wordt gedumpt.

2018 moet het open zijn, zit volgens mij nog geen paal in de grond.

Geplaatst door anoniem

als je lely stad goed bekijkt,dan is het een absurd plan.
Het luchtverkeer verdelen,daarmee maak je de hub niet sterker. Er verdwijnen vluchten. En deze vluchten zijn op lely stad ook niet blij. Geen enkele aansluiting met andere vluchten. Alleen charters dan?

Geen enkele serieuze maatschappij gaat daar vliegen, Heel veel mensen nemen trouwens ook het klm vliegtuig voor hun vakantie, maar die gaan dan niet naar lely stad. Heeft klm er weer een mooi concurentie voordeel bij.

Ben redelijk zeker dat lely stad niet door zal gaan,althans niet in de geplande vorm en niet volgens het huidige schema. Men gaat er een laatste moment werk van maken, waarna de enige oplossing is om Schiphol,zogenaamd tijdelijk,extra te laten groeien. Dat is wat men uiteindelijk wil dus bereid u er maar vast op voor.

Geplaatst door anoniem

En als Schiphol er dan alleen is voor de overstappers, wat was dan de gedachte in de jaren 60 om het toch bij Amsterdam te houden en niet op een veel minder dicht bevolkte plek?

Is toch absurd,vliegveld op een top locatie alleen geschikt voor mensen die niet naar die locatie gaan. Echt te absurd voor woorden.

Geplaatst door anoniem

laat al die overstappers lekker naar een landingsbaan op de maasvlakte gaan,

Geplaatst door de Vries

Eens met wat over Lelystad wordt gezegd. Dit is weer een truc van Schiphol. Kost nu wat, maar levert straks genoeg op als alle groei naar Schiphol kan gaan. Want die vliegtuigen moeten dan toch ergens landen.

Let maar op, er komen straks weer "foutjes" aan het licht omdat routes elkaar dan in de weg gaan zitten.

Geplaatst door anoniem

Schiphol kost banen, volgens laatste onderzoek kost Schiphol in de huidige vorm Nederland banen. Het is dus meer herrie en minder banen.

Geplaatst door Jan Griese

@ Anoniem: WELK ONDERZOEK ??