Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol spuugzat

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1366 
|
 Telegraaf 
 Schiphol spuugzat

‘Soms gaat er elke minuut een vliegtuig over het huis’

AMSTERDAM -  Anne-Gine Goemans (36) woont met haar gezin in Spaarndam. Ooit een rustig dorpje, maar sinds de komst van de Polderbaan bulderen de 747’s laag over hun huis. Klagen doet ze steeds minder. Omdat het toch niks oplevert.

Het is niet alleen het lawaai. Het is ook de vieze wolk kerosine die af en toe over het dorp waait, het gezondheidsrisico dat het intensief gebruik van de luchthaven met zich meebrengt, de arrogantie waarmee Schiphol en de politiek bewoners rondom de luchthaven behandelen, beloftes niet nakomen en geluidsoverlastklachten als ‘subjectief’ afdoen. In Spaarndam valt de overlast van Schiphol nog mee als je het vergelijkt met Zwanenburg of Assendelft. Daar worden sommige bewoners ’s nachts gewekt door de felle lichten van dalende vliegtuigen die naar binnen schijnen. Bij ons is de overlast met name het lawaai. Er zijn periodes dat er elke minuut een vliegtuig over het huis gaat. Dat is iets wat je je niet kunt voorstellen als je er niet zelf woont. Het geluid zwelt aan, heel dreigend, ebt weer weg en dan komt de volgende. En zo gaat het vrijwel de hele dag door. De winter is nog de beste periode. Dan zit je meestal binnen in je geïsoleerde huis, maar zomers is het een ander verhaal. Dan wil je rustig in de tuin zitten of de ramen wijd open hebben. In periodes dat er elke minuut een vliegtuig opstijgt boven het dorp is dat gewoon onmogelijk. Wij hebben ook meegemaakt dat we in de tuin zaten en er opeens een soort olieachtige condens op ons neerkwam, echt te smerig. Dat was hoogstwaarschijnlijk een kerosinelozing.

Olieregen

Ik merk het meteen als er een ‘olieregen’ is gevallen, want dan zit er een grijzige waas op de ramen. Een soort vette substantie die moeilijk te verwijderen is. Lozen mag officieel alleen in noodsituaties, maar het schijnt ook te worden gedaan om overgewicht van het vliegtuig tegen te gaan. Navraag bij Schiphol levert altijd een ontkenning op. Een kerosinelozing wordt ook niet geregistreerd.”

In shock

“Spaarndam ligt vlak bij de Polderbaan. Deze landingsbaan is in 2003 geopend en werd gepresenteerd als de ‘milieubaan’. De baan zou ervoor zorgen dat de regio veel minder last zou krijgen van de vliegtuigen. Maar wij waren echt in shock toen de baan in de zomer van 2003 openging. Het lawaai was oorverdovend. Mijn eerste gedachte was: dit houd ik niet vol, we gaan hier weg. Maar dat doe je niet. De kinderen zitten op school in het dorp, we hebben werk in de omgeving en Spaarndam is een heel mooi en gezellig plekje om te wonen. Als je de vliegtuigen wegdenkt dan.

Lees meer over de overlast van Schiphol in Vrouw magazine nummer 6.

Heb jij ook ervaringen met het geluidsoverlast van Schiphol? Of heb jij juist geen begrip voor de klagers? Praat met ons mee en laat je reactie hieronder achter.

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Catsricum

Dat hopeloze gevoel is zó herkenbaar
en ook de overtuiging dat je er niets meer aan kunt doen

De Polderbaan heeft in de Randstad het woonklimaat voor een groot deel van zijn bevolking voorgoed verziekt. Het zal nooit en nooit meer "Gelijkwaardig" worden.

Zoals Mevrouw Goemans zegt, je vind het erg dat het voor sommige anderen nóg erger is dan voor jou.


Natuurlijk zal een goede instructie instructie aan de Verkeersleiding wat kunen helpen, maar alleen als haar leiding eindelijk eens compleet onafhankelijk wordt gemaakt van de beslissingen van Schiphol. In dat geval zal het kostenplaatje van vliegen wel moeten veranderen en de tering naar de nering moeten worden gezet. En de beslissing of de ligging en beschikbaarheid van banen en luchthavens sociaal wel zo aanvaardbaar is - die is natuurlijk niet aan de verkeersleiding, maar aan de politiek.

Laten we hopen dat dit soort geluiden doordringen tot in den Haag. Mijns inziens doen ze dat. Maar in hoeverre daar de handen gebonden zijn en moreel besef en zedelijke moed aanwezig, is iets anders. Er is zoveel te doen!

Geplaatst door Ton uit NULL

De aanleg van de polderbaan was ondoordacht.
Het blijkt voor alles en iedereen, omwonenden, piloten, passagiers, kosten en klimaat, een rampbaan.
Als het niet ondoordacht en dom is, is de aanleg het gevolg van witte boordencriminaliteit met een ranzig en vettig randje.