Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Prof. dr. Hugo Roos: Ambities van Dubai

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 780 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
  Prof. dr. Hugo Roos: Ambities van Dubai

Door: Prof. Dr. Hugo Roos (em.)

Onlangs werd ik gebeld door iemand van Radio 1 die mijn commentaar wilde weten op de uitspraak van de heer van Wijk, president directeur van KLM, naar aanleiding van de Dubaise plannen voor de uitbouw van de luchthaven aldaar tot een capaciteit die al het bekende tot nu toe verre overtreft. De heer van Wijk zag daarin een bedreiging voor KLM en haar partners. Naar mijn mening ligt er achter het commentaar van de heer van Wijk de vrees, dat wanneer de luchthaven Schiphol niet meegroeit met de ambities van andere grote hubs, de rol van de daar gevestigde luchtvaartmaatschappijen onder druk komt te staan.

De capaciteit van welke hub dan ook is bepalend voor de groeikansen van de daaraan gebonden luchtvaartmaatschappij. Verhuizing van hubs is voor Europese luchtvaartmaatschappijen in de gegeven Europese omstandigheden geen optie. De thans sterk gescheiden verantwoordelijkheden van luchthaven en luchtvaartmaatschappij in de Nederlandse verhoudingen kwamen dan ook weer duidelijk aan de orde in het vraaggesprek. De heer Cerfontaine zag dan ook volgens de interviewer in het geheel geen problemen onder invloed van de Dubaise plannen voor Schiphol. Het verschil in verantwoordelijkheid kon niet treffender worden geïllustreerd.

Maar wat is nu eigenlijk ons maatschappelijke belang in deze discussie? Het maatschappelijke belang is gelegen in de vraag of de regio Nederland schade lijdt als Schiphol niet meegroeit met de ambities van KLM en Air France. De concurrentiekracht van luchtvaartmaatschappijen komt voort uit schaal- en netwerkvoordelen. Als die niet kunnen worden verzekerd dan worden onderdelen van het systeem van rechtstreekse verbindingen onzeker en daarmee vervalt een vestigingsplaatsvoordeel van de daarvan afhankelijke regionaal economische bedrijvigheid. Dat tast weer de grondprijzen aan en daarmee wordt een rem gezet op verdere economische groei.

De heersers in de Verenigde Arabische Emiraten kennen hun economische klassieken en bouwen derhalve een enorme luchthaven teneinde hun regionale economie daarvan te kunnen laten profiteren. Zij beloven schaalvoordelen aan een luchtvaartmaatschappij die er een huboperatie wil beginnen. Het is duidelijk dat de ‘Emirates’ een toekomst vol interessante beloftes tegemoet kan zien. Wie die ambities in Europa kan bijbenen is spekkoper. Gezien de uitspraken van de heer Cerfontaine is het niet te verwachten dat Schiphol daarnaar wil streven.

Prof. Dr. Hugo Roos (em.)


Reacties op dit bericht