KLM brandbrief vliegt voorbij aan realiteit
KLM-directeur Peter Hartman wil maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ophouden met klagen over de minimale belastingen die KLM afdraagt aan de samenleving hoort daar zeker bij, stelt Milieudefensie.
KLM is van mening dat de kosten voor de luchtvaart te hoog oplopen. De realiteit is dat KLM en haar passagiers geen belasting betalen; geen btw en geen brandstofaccijns. De ticketbelasting van 11 of 45 euro brengt daar nauwelijks verandering in. De ticketbelasting geldt bovendien niet voor transferpassagiers en is irrelevant voor de zakelijke reizigers, de twee belangrijkste groepen klanten van KLM. Een recente inventarisatie in opdracht van de regering liet zien dat Schiphol qua kosten een middenmoter is.
Ook het emissiehandelssysteem, waar de EU binnenkort over besluit, bedreigt de concurrentiepositie van KLM niet, verwacht Milieudefensie. Dit systeem zal gelden voor alle vliegtuigen die van en naar Europese vliegvelden vliegen. Ook voor de concurrenten van KLM. De EU heeft laten onderzoeken dat door het emissiehandelssysteem een vlucht slechts enkele euro’s duurder wordt. Dat betekent dat de luchtvaart de komende jaren, ondanks de forse impact op het klimaat, ongehinderd door kan groeien.
Dat de luchtvaart, net als alle andere burgers en ondernemers wordt geconfronteerd met hogere energieprijzen maakt het noodzakelijk om snel te investeren in zuinige vliegtuigen. KLM heeft dat gelukkig al gedaan.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Milieu is niet alleen uitlaatgas, het is net zo goed 'nacht rust' (voor zover dat nog bestaat in NL).