Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM: banenstelsel Schiphol achterhaald

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 752 
|
 Telegraaf 
 KLM: banenstelsel Schiphol achterhaald

AMSTERDAM - Het banenstelsel van luchthaven Schiphol is achterhaald. Dat zegt KLM-directeur, Leo van Wijk, voor de AVRO-radio. Als luchtvaartmaatschappij heeft de KLM niet zozeer behoefte aan meer banen maar wel aan een ander soort banen.

Van Wijk: “Nu hebben we banen in alle windrichtingen, die niet tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. We hebben behoefte aan meer parallelle banen, die een zodanige richting hebben dat ze onder de meeste weersomstandigheden gebruikt kunnen worden.”

Het ontwerp van Schiphol voldoet niet meer aan de huidige eisen, aldus Van Wijk. “Je zou ’t een constructiefout kunnen noemen, maar als je teruggaat naar ’t feit dat de luchthaven Schiphol in de jaren zestig ontworpen is, toen dacht niemand dat het luchtverkeer zo’n vlucht zou nemen.”

Recentelijk werd de omstreden Polderbaan geopend. Deze baan zou de geluidshinder moeten verdelen. Hierdoor zou het aantal klachten moeten verminderen. De praktijk wijst echter anders uit, aldus Van Wijk. “Een deel van de omwonenden heeft er geluidshinder bij gekregen dat ze eerst niet hadden en in de optelsom klagen er dan meer mensen (...) Het spreiden van de overlast heeft niet het gewenste effect gehad. Je kan beter de geluidshinder concentreren, dan heb je minder klachten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese


Dat had de heer van Wijk e.c. zich in 2002 ook kunnen realiseren, toen hij samen met Cerfontaine het huidige in gebruik zijnde stelsel te vuur en te zwaard o.a. in de eerste Kamer nog verdedigde ! !
Gewoon pragmatisch gezwets, en de volgende zet in de salamami politiek van de sector , daarin geholpen door VVD corifee Dame Schultz

Jan Griese Secr PLRS

Geplaatst door Vos

Weet u, wat ik nu, behalve harde geluiden
zoals vliegtuiggeluid, eveneens enorm
irritant vindt: een manager (zoals van Wijk
en cornuiten) die op de stoel van een volks-
vertegenwoordiger (minister ed.) gaat zitten
en dus na enige tijd hetzelfde gaat beweren
als de burgers, na eerst een enorme
hoeveelheid onzin te hebben uitgekraamd en
ongelovelijke stomme, domme infrastructurele
projecten te hebbben verdedigd !!!!!!
Van Wijk en Cerfontaine: wat voor
mentaliteit hebben jullie?


Hier staat dus het zelfde als wat J. Griese
heeft geschreven.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

“We hebben behoefte aan meer parallelle banen, die een zodanige richting hebben dat ze onder de meeste weersomstandigheden gebruikt kunnen worden.”

Sinds 1971 liggen er al plannen om een platform in zee te ontwikkelen.
Een van de opties is een rijvend platform dat dus op de wind gedraaid kan worden.

Maar misschien moeten er eerst nog 34 jaren verstrijken waarin honderdduizenden geteisterd worden wil er politieke draagkracht ontstaan voor een efficiënte en sociale oplossing.

Geplaatst door Bob

Gisteravond zat ik even te zappen op TV. Ik viel net in aan het einde van een interview met Cerfontaine op AT5. De interviewer vroeg aan Cerfontaine wat zijn doelstelling voor de komende jaren was. Plompverloren zij C. dat hij van Schiphol de beste luchthaven ter wereld wilde maken. Ik ging op het puntje van mijn stoel zitten en dacht, NU krijgen we het te horen.
Helaas, de interviewer draaide zich om en stelde vervolgens een vraag aan iemand anders. C. was uit beeld. Ik was hevig teleurgesteld. Nu wist ik het nog niet hoe C. dat voor elkaar wil brengen.

Nu lees ik het bovenstaande bericht dat Schiphol een verouderd banenstelsel heeft.
Ik ben nu toch echt benieuwd hoe C. van Schiphol de beste luchthaven ter wereld wil maken.
Of zou het soms zijn dat groeien naar 700.000 vluchten per jaar voor C. synoniem is aan de beste luchthaven ter wereld te zijn?