Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Informatieavond over uitbreiding Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1244 
|
 dichtbij.nl Editie Eemland 
 Informatieavond over uitbreiding Lelystad Airport

Door: Renee van den Steen, dichtbijredacteur

AMERSFOORT - Lelystad Airport wil uitbreiden. Hierdoor zullen vliegtuigen ook boven Amersfoorts grondgebied gaan vliegen. Wat dit voor gevolgen heeft, licht het ministerie van Infrastructuur en Milieu maandag toe tijdens de informatieavond.

De vliegtuigen zullen op minimaal 6.000 voet (1.830 meter) gaan vliegen. De vliegroutes gaan niet over woongebieden en stedelijk gebied. Dit is iets wat Amersfoort niet wilde, aangezien het geluidsoverlast en andere milieueffecten met zich mee brengt.

Toekomst
Lelystad Airport wil uitbreiden zodat er in de toekomst meer en grotere vliegtuigen kunnen opstijgen en landen. Voordat het vliegveld kan uitbreiden moet er eerst gekeken worden naar het effect voor de omgeving. Dit wordt gedaan met een milieueffectrapport. Hierin worden zaken als geluid, luchtkwaliteit, de toename van autoverkeer en de invloed op de natuur besproken.

De informatieavond vindt maandag van 20.30 tot 22.00 uur plaats in Hotel Dennenhoeven in Nunspeet.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


" AMERSFOORT - Lelystad Airport wil uitbreiden. Hierdoor zullen vliegtuigen ook boven Amersfoorts grondgebied gaan vliegen. Wat dit voor gevolgen heeft, licht het ministerie van Infrastructuur en Milieu maandag toe tijdens de informatieavond.

De vliegtuigen zullen op minimaal 6.000 voet (1.830 meter) gaan vliegen. De vliegroutes gaan niet over woongebieden en stedelijk gebied. Dit is iets wat Amersfoort niet wilde, aangezien het geluidsoverlast en andere milieueffecten met zich mee brengt. "

Bijna 2000 meter hoog overvliegen.......zou willen dat dat hier (Uitgeest) zo was!
De herriebakken komen hier op MAXIMAAL (dat is eerder regel dan uitzondering) 600 meter over denderen!

Niet over de bebouwing?
Hier doen ze niet anders!
En dan in de zogenaamde piek-uren, om de twee minuten een klere herrie over het dorp!

Een ding heb ik in de loop der tijd wel geleerd: vertrouw de sector niet en zeer zeker het ministerie van infrastructuur en milieu niet! Zodra de routes een feit zijn en er wordt weer uitgebreid of anderzijds 'bijgestuurd' om economische redenen of veiligheidsredenen, vliegen ze boven de bebouwing en dan niet meer op 2000 meter...........

Geplaatst door A. Boeing

Op Lelystad vliegen kennelijk alleen rubberen vliegtuigen met atletische piloten. Niet boven woongebieden en stedelijk gebied? En toch boven de gemeente Ameresfoort? Dat wordt een hele kunst om over die paar groene vlekken te laveren. En alleen maar op 6000 ft vliegen schiet niet op. Je zal toch echt een keer omlaag moeten.... Bovendien hoor je een vliegtuig op die hoogte ook over vele kilometers breedte. En waarom zou de luchtvaartlobby Lelystad betrouwbaarder zijn dan die van Schiphol met zijn Polderbaan, Spijkerboorroute, oneerlijk gebruik Buitenveldertbaan etc etc etc etc? Ze kunnen in Amf de actiegroep wel vast oprichten!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

UITGEEST: VLIEGEN EN WONEN ANNO 2014

De Volkskrant was duidelijk: 88.000 landingen per jaar, dag en nacht op ca. 600 meter pal boven Uitgeest. Veel meer lawaai dan er in het Totaaljaarvolume van Alders terecht komt, want dat gaat uit van FABRIEKSGEGEVENS zonder de Meteo invloed.

Tientallen IJmondpolitici bijeen tijdens een besloten overleg bij de Milieudienst in Beverwijk ondergingen een BRIEFING door Hans Alders. Debat bij voorbaat uitgesloten, slechts enige informatieve vragen getolereerd. Zo kon de Rijkskwartiermaker verkondigen dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is omtrent negatieve effecten op de volksgezondheid door een als boven beschreven belasting van de leefomgeving. Het werkte, de struisvogelpolitiek viert hoogtij, de zaak wordt doodgezwegen.

Nu het volledige luchtruim aan INFRA is opgeofferd komt een nieuwe fase in beeld.
De congsi van Provincie NH, de Metropoolregio Amsterdam MRA, ProRail en de Vereniging Deltametropool gaan het projekt MAAK RUIMTE! in Uitgeest ten uitvoer brengen. Een enorm verkeersplein ivm A8- A9, een opstelterrein voor de nacht voor 71 metrosprinters bij het (uit te breiden) Station en intensieve verstedelijking met een radius van 1,3 kilometer. Het CDA/VVD colllege tekende afgelopen vrijdag al een eerste "inspanningsverplichting".

Is er nog een alternatief?

Via een robuuste regiogemeente "Noord Kennemerland" zou het hierboven geschetste doemscenario wellicht nog kunnen worden gepareerd. En hopelijk zullen de verkiezingen tot verstandiger keuzen en beslissingen kunnen leiden?