Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Diederik Samsom: ‘Accijns op kerosine, BTW op vliegtickets’

 |
 Geplaatst door: Kees-W 
 |
 Bekeken: 4238 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
 Diederik Samsom: ‘Accijns op kerosine, BTW op vliegtickets’

In zijn column van juli 2005 (Zie ==> hier) gaat Benno Baksteen uitgebreid in op het vraagstuk van accijns en BTW in het vliegverkeer. Volgens Baksteen is er eigenlijk maar één argument om deze belastingen in te voeren – ontmoediging van het vliegverkeer - en zijn alle andere argumenten, zoals de noodzaak om energie te besparen volgens hem flauwekul. De conclusie zal u dus duidelijk zijn. Omdat het enige argument, ontmoediging van het vliegverkeer, volgens Baksteen uiteraard zeer onverstandig is, moesten we voorlopig maar geen kerosinetax of BTW invoeren. Ik zou Baksteen in overweging willen geven om zijn conclusie nog eens te heroverwegen. Er zijn namelijk nogal wat argumenten voor zo’n belasting;

Allereerst het feit dat het vliegtuig milieuvervuilend is. Volgens Baksteen valt dat wel mee en is de trein zeker niet schoner. Dat laatste haalt Baksteen volgens zijn bronvermeldingen uit de jaarverslagen van de KLM en de NS en uit de CBS cijfers over emissies van mobiele bronnen. Creatieve rekenaar, ik doe het hem niet na. Misschien handiger om gewoon officiële wetenschappelijke bronnen te gebruiken? Dan kun je ook niet de fout maken dat energieverbruik zich niet zomaar laat omzetten in broeikasemissies. Met alle marges is het vliegtuig per persoonskilometer ongeveer zes keer zo schadelijk voor het klimaat als de intercity en twee keer zo slecht als de auto. Het is al jaren een breed gedragen principe om zaken die slechter zijn voor het milieu ook wat zwaarder te belasten.

Baksteen verwerpt ook het idee dat vliegtuigen bevoordeeld worden ten opzicht van bijvoorbeeld openbaar vervoer. Dat laatste wordt immers zwaar gesubsidieerd. Jazeker, en dat is maar goed ook: het is immers een stuk schoner en – in tegenstelling tot het vliegtuig – wel geschikt voor 99% van de menselijke verplaatsingen: binnen steden en tussen steden en dorpen. Goed dat we dit ondersteunen, zodat ook mensen zonder auto of met een smalle beurs van mobiliteit kunnen genieten.

Dan de voorspelling dat duurdere brandstof de vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen aanzet tot besparingen. Onzin vindt Baksteen, want het gewicht van de brandstof, niet de prijs, is de belangrijkste reden om zuinig aan te doen. Ik was er zelf niet opgekomen. De luchtvaartmaatschappijen trouwens ook niet, want die beginnen pas de laatste maanden – onder druk van de hoge olieprijs – met allerlei capriolen om brandstof te besparen: lichtere stoelen, uitgeklede keukens, minder maaltijden en zelfs de manuals worden thuisgelaten, winglet op de vleugels, halfvolle watertanks en minder volle kerosinetanks. Gek dat al die inspanningen nu opeens worden verricht. Zou dat komen omdat de kerosine opeens veel zwaarder is geworden, of misschien toch omdat ze duurder is? Als dat zo is, is een accijns zeker ook een stimulans om zuiniger aan te doen. En daar hebben we allemaal weer voordeel van.

De oneigenlijke argumenten die Baksteen aanhaalt, blijken dus wel degelijk hout te snijden. Maar ik wil Baksteen wel tegemoetkomen met een zeer oneigenlijke reden. Het voorstel voor een heffing op vliegverkeer is de laatste maanden veelvuldig in verband gebracht met het vergroten van de ontwikkelingshulp. Landen als Frankrijk en Duitsland zouden daarmee eindelijk aan de afgesproken 0,7% van hun BNP voldoen. Extra belasting heffen omdat ze te beroerd zijn om het geld uit de huidige belastinginkomsten te halen. En wat hebben ontwikkelingssamenwerking en vliegen met elkaar te maken? Niets. Maar dat zal de tientallen miljoenen mensen voor wie dit geld het verschil betekent tussen wél of geen eten, tussen wél of geen medicijnen, tussen wél of niet naar school en tussen wél of geen toekomst, worst zijn. Dus Benno, een oneigenlijker reden voor vliegbelasting kun je bijna niet verzinnen, een betere ook niet


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Eindelijk weer eens een pittige grondige reactie op onze vriend Baksteen.
Jan Griese

Geplaatst door J de Jong uit Uitgeest

En nu maar hopen dat deze gemotiveerde politicus van de jonge garde ook de confrontatie met types als S. Patijn, commissaris Schiphol Group, binnen de eigen partij aandurft. Zet hem op, Samson, je kan het!