Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Activisten bezetten taxibaan Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 718 
|
 Trouw (Website) 
 Activisten bezetten taxibaan Schiphol

Vindplaats ==> hier

(Novum) - Enkele tientallen activisten van Milieudefensie hebben vrijdagochtend een taxibaan van de Polderbaan op luchthaven Schiphol bezet. Ze protesteren tegen het voorstel van de regering om het aantal vluchten uit te breiden naar 600 duizend. Dat meldt de milieuorganisatie. Ze willen dat de Tweede Kamer, die de plannen voor de zomer bespreekt, rekening houdt met de geluids- en milieuoverlast die de 200 duizend extra vluchten zouden veroorzaken en de kabinetsplannen afkeurt.

De actievoerders hebben grote vaten met lange palen neergezet, waarin drie mensen zijn geklommen. Zij zitten sinds 04.45 uur op ongeveer vier meter hoogte. Andere demonstranten hebben zich vastgeketend aan de vaten. Zes busjes beschermen de activisten. Volgens Milieudefensiewoordvoerder Loes Visser heeft zich behoorlijk wat politie en marechaussee verzameld. Ook de brandweer is in de buurt.

De activisten zijn door een hek naar binnengekomen. De organisatie heeft de luchtvaartleiding geïnformeerd. De baan is momenteel gesloten, maar zou vrijdag volgens Visser wel worden gebruikt voor vliegverkeer. Visser noemt de actie geslaagd.

Dinsdag plaatsten negentien bewonersplatforms en Milieudefensie op het Plein in Den Haag een ijsberg voor de ingang van de Tweede Kamer. Het protest vond plaats op de dag dat de twee miljoenste klacht over het vliegverkeer sinds de opening van de Polderbaan werd gemeld. De klachten zijn volgens de organisatie niet meer dan het topje van de ijsberg. Milieudefensie stelt dat achter het topje van de ijsberg meer dan driehonderdduizend ‘slaapverstoorden’ en meer dan vierhonderdduizend ‘ernstig gehinderden’ schuilgaan; klachten van burgers zouden worden genegeerd.

De regering besloot in april dat Schiphol mag groeien als de overlast wordt beperkt. Dat kan worden bereikt door flexibeler met het handhavingsbeleid om te gaan. Dit gebeurt door het ‘salderen’ tussen handhavingspunten: wanneer op één punt meer lawaai wordt gemaakt dan toegestaan, maar op een ander punt juist minder, blijft de totale geluidshinder binnen de afgesproken grenzen.

De Tweede Kamer staat in meerderheid welwillend tegenover de actievoerders. Een Kamermeerderheid zegt zich hard te maken voor een maximale beperking van overlast. CDA-Kamerlid Maarten Haverkamp liet weten zich in te spannen om ‘daadwerkelijk bescherming aan het buitengebied te geven’. Zijn PvdA-collega Diederik Samsom stelde zich op het standpunt ‘dat het niet nog erger mag worden’.

Voor de zomer debatteert de Tweede Kamer over de toekomst van Schiphol. Komend najaar komen de staatssecretarissen van Verkeer Melanie Schultz (VVD) en Milieu Pieter van Geel (CDA) met een besluit over de groeiruimte voor de luchtvaart. Ook worden afspraken gemaakt over het terugdringen van geluidshinder. Vervolgens velt de Kamer zijn eindoordeel.


Reacties op dit bericht