Platform Vlieghinder Regio Castricum    

De hinder door Schiphol moet minder!

Copyright (c) PVRC/vlieghinder.nl

Schiphol-
vluchten

Start  Doel  Aanmelden  Hinder  Contact  Routes  Archief  Schrijf! Dossiers  Naslag  Helpen?  Leden  Foto's  Nomos  Radar  Links Zoek

Grondwet-Artikel 21: "De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu."

Baan-
gebruik

 

Vliegverkeer Schiphol nu live op Internet

Bron: PVRC
Geluidsnet

Klik hier voor de live vliegtuigvolger in Google Earth

Vliegbewegingen en vliegtuiggeluid real-time te volgen voor iedereen.

Het Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) en Geluidsnet hebben gezamenlijk een systeem ontwikkeld waarmee vliegtuigbewegingen worden geregistreerd en op Internet gevolgd kunnen worden. Uniek hierbij is dat het vliegverkeer real-time getoond wordt, waarbij ook te zien is hoeveel geluid de vliegtuigen op dat moment werkelijk op de grond veroorzaken. Dit geluid wordt gemeten door het geluidsmeetpuntennetwerk van Geluidsnet. De gegevens kunnen zowel met Google Earth als met een gewone webbrowser worden bekeken:

Google Earth: http://www.vliegtuigvolger.nl
(download eerst Google Earth via earth.google.com)

Webbrowser: http://www.geluidsnet.nl

"Dankzij deze dienst kan nu iedereen individuele vliegbewegingen volgen en overheden kunnen rapporten over een langere periode krijgen die zij kunnen gebruiken voor hun beleid" zegt Jasper Koolhaas van Geluidsnet.


Transparantie

Geluidsnet en het Platform Vlieghinder willen met dit initiatief een nieuwe impuls geven aan de transparantie op luchtvaartgebied, met als uiteindelijk doel om zo de hinder door vliegtuiggeluid te verminderen. "Het melden van hinder vindt sinds langere tijd in de beslotenheid van het klachtenbureau plaats. Door in het openbaar te tonen wat er werkelijk aan de hand is, hopen we het grote publiek duidelijk te kunnen maken dat er echt iets moet verbeteren", stelt Erwin von der Meer, voorzitter van PVRC. "Door vliegbewegingen zelf vast te leggen, kunnen we nu beter vaststellen wat er boven ons hoofd gebeurt en voorstellen voor verbeteringen ook beter beoordelen".


Kennisachterstand

Burgers en (lokale) overheden hebben een enorme kennis- en informatieachterstand ten opzichte van de luchtvaartsector. Met het transparant beschikbaar maken van dit soort onafhankelijke gegevens ontstaat er een meer gelijkwaardige situatie. Wij denken dat burgers en lokale overheden hierdoor meer greep kunnen krijgen op het luchtvaartdebat en daarmee op het verminderen van geluidshinder door vliegtuigen. Ook de luchtvaartsector heeft er baat bij om breed maatschappelijk geaccepteerd te worden.
In 2004 heeft het real-time beschikbaar maken van gemeten vliegtuiggeluid door Geluidsnet er toe geleid dat Schiphol dit in 2005 ook zelf is gaan doen.


Ontwikkeling

Geluidsnet en het Platform Vlieghinder hebben het afgelopen jaar bij de ontwikkeling van dit systeem vruchtbaar samengewerkt en vieren dit nu door het resultaat gezamenlijk te presenteren. "Ook in de toekomst willen we blijven profiteren van elkaars expertise en ideeën, waarbij we allebei toch een eigen koers blijven varen" aldus Jasper Koolhaas.
Het vliegtuigvolgsysteem is in het voorjaar van 2006 ontwikkeld en is daarna uitgebreid getest. In de afgelopen maanden zijn er verspreid over Nederland zes ontvangststations opgesteld om zo een compleet beeld te krijgen van alle vliegtuigbewegingen. Om ook startende en landende vliegtuigen in het noorden en oosten vast te leggen, worden ook daar nog ontvangers bijgeplaatst. Het Castricumse ontvangststation werd door de gemeente Castricum gesubsidieerd.


Werking

Het ontvangststation ontvangt de bakensignalen die veel vliegtuigen uitzenden en verstuurt de posities van deze vliegtuigen via het internet naar een centrale database. Per dag worden er ruim 8 miljoen vliegtuigposities vastgelegd. Vanuit deze database worden de webapplicaties gevoed met de actuele vliegtuigposities en het bijbehorende gemeten geluid. Deze structuur is ook geschikt om in te zoeken en samenvattingen te maken van alle vluchten. "We overwegen om dit soort zoekfuncties ook via het internet toegankelijk te maken", vertelt Erwin von der Meer. "Zodat je kunt opzoeken hoe het vliegtuig waar je gisteren in zat, precies vloog en hoeveel geluid dit produceerde. Een beter milieu begint tenslotte ook bij jezelf."


Meer over Platform Vlieghinder Regio Castricum

Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) is een vereniging die in 2003 is opgericht en inmiddels bijna 1400 leden heeft. De vereniging heeft zich ten doelgesteld het aantal vliegbewegingen boven de regio Castricum dat overlast veroorzaakt en gevaar voor de bewoners meebrengt, zoveel mogelijk te beperken.
Vliegverkeer wordt door PVRC gezien als onlosmakelijk onderdeel van onze huidige samenleving. De elementen zorg voor de burger, economie, veiligheid en milieu dienen hierbij echter wel evenwichtig te worden ingevuld. PVRC werkt nauw samen met een groot aantal andere bewonersplatforms rond Schiphol.
website: www.vlieghinder.nl


Meer over Geluidsnet

Geluidsnet heeft een netwerk van bijna 50 geluidmeetpunten waarmee permanent vliegtuiggeluid geregistreerd wordt. Geluidsnet heeft een betrouwbare manier ontwikkeld om permanent geluid in de leefomgeving te meten. Hiermee kan geluid van vliegtuigen, verkeer, industrie, horeca of evenementen geregistreerd worden. Sinds de oprichting in 2003 zijn er opdrachten uitgevoerd voor gemeenten, onderzoeks- en ingenieursbureaus, bewoners- en belangenorganisaties en bedrijven. Zij gebruiken de resultaten voor informatievoorziening en om beleid op te baseren. Geluidsnet werkt transparant en controleerbaar.
website: www.geluidsnet.nl

NOMOS-online

Naast de metingen van Geluidsnet zijn, na verkregen toestemming van Schiphol, per 5 februari 2007 ook de meetpunten van Nomos-online aan onze vliegtuigmonitor in Google Earth toegevoegd.
website: nomos.schiphol.nl

European Aircraft Noise Services

Inmiddels zijn de (historische) metingen van een aantal geluidsmeetpunten te bekijken op de website van de 'European Aircraft Noise Services'.



www.vliegtuigvolger.nl



Geplaatst door: webbeheer op 16 jan 2007 (347033 keer bekeken)


Reacties op dit bericht:

Alle hulde aan Gerard H die er veel tijd en moeite ingestoken heeft. Ik had het oorspronkelijke idee om de transponder gegevens te gaan gebruiken maar daar is het voor mij bij gebleven. Fantastisch werk Gerard!


Geplaatst door: Willem op 16 jan 2007

Ziet er geweldig uit, zit dus niet allemaal tussen de oren en dat kunnen we nu zien.
Ga zo door PVRC


Geplaatst door: Kees op 16 jan 2007

Prachtige site en geeft zeer veel info. Ga zo door met dit initiatief.


Geplaatst door: H. Mathot op 16 jan 2007

Beste Gerard,
Ik hecht er waarde aan om jou ook "en publique" te bedanken en te complimenteren voor het werk dat je de afgelopen maanden samen met Geluidsnet hebt verricht om deze internetmogelijkheid ten dienste van, met name, de omwonenden van Schiphol van de grond te tillen. De reacties die mij ter ore kwamen waren eerlijk en zeer complimenteus. Men was oprecht onder de indruk. De dialoog over het Schipholdossier krijgt hiermee een kwalitatieve injectie. Meten is Weten wordt weer eens bevestigd. Twijfelachtige discussies over bijne botsingen in de lucht hoeven niet meer te worden gevoerd op basis van persoonlijke (subjectieve) waarnemening maar op basis van harde gegevens. Hetzelfde geldt voor het vlieggedrag dat door een bewoner wordt ervaren als extreem laag overvliegend met overmatige geluidsoverlast. Eventueel klagen kan m.b.v. dit internet instrument goed onderbouwd worden. Voorts geeft het de mogelijkheid om vast te stellen of bepaald vlieggedrag een incident betreft of structureel gedrag voortkomend uit vliegbegeleiding door LVNL. Kortweg er zijn nog veel toepassingen te bedenken die de omwoners helpen een duidelijk onderbouwde stem te geven en die is dringend nodig voor het lopende Schiphol debat.


Geplaatst door: Erwin von der Meer vz. PVRC op 16 jan 2007

Wat betekend de bijv. B744 of A333


Geplaatst door: Jan op 17 jan 2007

Hallo,
Geweldig mooi,
Ik heb zelf ook zoiets (ATCBOX).
Maar dit is veel echter.
Maar wanneer komt er in het oosten een
ontvangststation,bv.Boven Hardenberg.


Geplaatst door: Gert Stegeman op 17 jan 2007

Jan, A333 betekent Airbus, B744 betekent Boeing enz.
Gert: stel voor om hierover contact op te nemen met Geluidsnet. Die kunnen daar snel voor zorgen.
groet


Geplaatst door: Erwin von der Meer op 17 jan 2007

(google earth)radar.vlieghinder.nl: welk een prachtig stuk gereedschap Gerard. Proficiat!!! Geeft de burger weer wat meer moed.


Geplaatst door: B.Winkel(lidnr.127) op 17 jan 2007

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe website. Heel interessant. Bijzonder duidelijk. Als voormalige Baanbrekers in de regio zijn we genoeg bekend met heel de materie van zorg en overlast vliegverkeer.Wat goed dat jullie dit opgezet hebben.
Goed dat er nu publiciteit in de media wordt gegeven. Veel succes en ga a.u.b door met jullie inzet en acties

Ad en Gerda Roset


Geplaatst door: Gerda en Ad Roset op 17 jan 2007

Jan, het betreft het vliegtuigtype. Meer info vind je op het internet, gewoon de code intikken via google of bijvoorbeeld op een website als
deze


Geplaatst door: webbeheer op 17 jan 2007

Dag Gert, we kennen -uiteraard- atcbox.com. Jullie nemen bijvoorbeeld de radarbeelden over die wij van CROS ontvangen, maar ik bezoek ook graag jullie website. Als je de website van geluidsnet.nl bekijkt, dan zie je meer vluchten, in principe wordt heel nederland bestreken, zeker 'hoog' verkeer maar toch ook veel 'lager' verkeer. De Google-earth applicatie laat alleen landend/starten verkeer zien tot een bepaade hoogte. Ik hoop dat dit verhelderend is


Geplaatst door: webbeheer op 17 jan 2007

goed!


Geplaatst door: cb op 22 jan 2007

een hele mooie site woooooooooow echt mooi
dit is wat ik zoek bedankt jongens
73's van pd1hbw uit wageningen


Geplaatst door: hubert van den born op 01 feb 2007

73's too van pa0hoo. Weinig vliegverkeer in Wageningen, zo te zien.


Geplaatst door: gerard op 01 feb 2007

Vliegtuigen vliegen vaak precies over mijn huis. Helaas zie ik nog niet alle vliegtuig bewegingen op Google, zodoende lijkt of er minder vlieguigen op google zijn dan in werkelijkheid.
Kan ook de maatschapij vermeld worden?
Wat betekent L en C?


Geplaatst door: Hans op 01 feb 2007

wordt er zand in mijn ogen gestrooid?
Ik zie nu vliegtuigen landen en opstijgen ,
met abnormale landings en start hoogte , vlak
voor en aan het einde van de startbaan.
400 meter hoog op final(klopt voor geen meter).


Geplaatst door: f.van huut op 07 feb 2007

** Nu we toch bezig zijn, Hubert,Gerard: '73 van pa0lgj

..kleine wereld toch..


Geplaatst door: leo op 07 feb 2007

B744 = Boeing 747-400.
A333 = Airbus A330-300
B734 = B 737-400.
B738 = B 737-800


Geplaatst door: S.Hizenga op 14 feb 2007

Niet normaal ,dat er veel vliegbewegingen zijn op Schiphol dat weet ik ,maar ZOVEEL had ik niet verwacht, trouwens een goed idee.
Gr Geert Ulm Duitsland


Geplaatst door: Geert van der Zee op 25 feb 2007

Geweldig initiatief! Vanaf het begin dat ik in het projectteam (baan- en routegebruik) zat, heb ik voorgesteld een kompleet raster aan meetpunten over het gebied rond Schiphol te leggen. Op die manier wordt alle vliegtuiggeluid geregistreerd en vastgelegd. Alleen op die manier hebben diskussies over en pilots zin. Je kunt diskusseren tot je een ons weegt als er geen harde cijfers onder liggen. Dus meer gemeenten (en instellingen) interesseren voor Geluidsnet.nl is het devies.


Geplaatst door: Chris Bergher op 27 feb 2007

De live radar klopt niet erg, staat volgens mij in een loop.


Geplaatst door: Ruud op 05 mrt 2007

Ruud, niet als je op het plaatje klikt en de radar in Google Earth bekijkt. Het plaatje boven aan deze pagina is slechts een bewegende 'logo'.


Geplaatst door: gerard op 05 mrt 2007

beste Gerard ik geniet dagelijks van deze mooie site ik woon aan de middelburgseweg in boskoop met vrij uitzicht over de polder
vooral s'avonds met helder weer en noorderwind is het prachtig ik meet vaak de afstand met de ruter soms wel 25 km


Geplaatst door: p.verdonk op 21 mrt 2007

inplaats van vliegtuigjes zie ik nu place mate's op mijn scherm is dit normaal of is er bij mij iets fout ook zie ik liever niet het hoge verkeer (te druk)kan ik mijn oude scherm weer terug krijgen?


Geplaatst door: p.verdonk op 28 mrt 2007

p. verdonk:

1) verwijder alle items 'vliegtuigmonitor' of 'vlieghinder.nl' uit Places.

2)installeer de laatste versie van Google Earth. (geen beta versie!). Kijk daarvoor op http://earth.google.com

3) Laad de vliegtuigmonitor opnieuw via http://radar.vlieghinder.nl

4) Vink aan: 'Schiphol area'.

5) Ontvink eventueel: 'Contrails'.

Als alles goed is ziet de vliegtuigmonitor er ongeveer uit zoals als u gewend was.


Geplaatst door: webbeheer op 28 mrt 2007

Ik zie nog steets place markers in plaats van vliegtuigjes klopt dat is dat normaal?of kan ik dat veranderen


Geplaatst door: p.verdonk op 28 mrt 2007

Heb je de aatste versie 4 van google earth geinstalleerd?


Geplaatst door: gerard op 28 mrt 2007

Fantastische side,wordt echter sinds een paar dagen niet goed van die vreselijke contour lijnen.Van mij mogen ze per DIRECT verdwijnen,gewoon weer een rustig beeld AUB.


Geplaatst door: benk op 22 apr 2007

Mooi programma emij aan het enkel kan ik schiphol zien de overige niet wat mankeert er aan mijn instellingen of zo iets hoop dat iemand me op deze fout kan wijzen


Geplaatst door: rien Immerzeel op 27 apr 2007

Het zijn Schiphol en Rotterdam die je kunt zien, ongeveer 40% van het werkelijk aantal. kan je nagaan hie rustig het is in Rotterdam...


Geplaatst door: Gerard op 27 apr 2007

Ik zie place markers (punaises) in plaats van vliegtuigjes klopt dat is dat normaal?
Vroeger (een maand geleden) zag ik nog wel die rode en blauwe vliegtuigjes. Is er iets aangepast soms ?



Geplaatst door: Hans op 03 mei 2007

Hans, zie het antwoord aan P. Verdonk, hierboven. deze 'behandeling' lost in principe ook deze problemen op.


Geplaatst door: Gerard op 03 mei 2007

is er een mogelijk om radioverkeer van schiphol op de com te krijgen


Geplaatst door: vd wielen op 04 mei 2007

kijk op http://www.atcbox.com/, eerst registreren (gratis) en dan luisteren.


Geplaatst door: Gerard op 04 mei 2007

Op welke site kan ik ook al weer de vluchtnummers intikken, om te zien om welke maatschappij het gaat en waar het vliegtuig heen gaat? Of het vliegtuig vertraging heeft e.d.


Geplaatst door: o.hoekstra op 17 mei 2007

Deze applicatie is leuk als
je een beter beeld wilt krijgen
van het vliegverkeer rond de grote
luchthaven(s) van Nederland,
maar niet bruikbaar als
materiaal om te gaan klagen bij CROS.
Immers, de mode-s transponders
in het vliegtuig die de signalen
doorgeven aan de
ontvanger, kunnen snel storingen
geven, waardoor mensen een
verkeerd beeld krijgen.
De enige persoon die terecht
de piloot op zijn vingers
kan tikken, is de luchtverkeersleider.


Geplaatst door: Boudy op 18 mei 2007

Boudy, de informatie is, precies wat je zegt bedoeld om een beeld van het vliegverkeer boven Nederland te krijgen. Ze is met nadruk niet bedoeld om hinder te melden. Hinder meld je als je hinder hebt, én als je dat wilt melden. Je meldt natuurlijk geen hinder als je ergens een blauw vliegtuigje op google earth ziet vliegen. Desondanks wordt er ook jaren nadat de Polderbaan werd geopend nog steeds dagelijks veel hinder gemeld. Dat stemt tot nadenken. Waar ging het fout?


Geplaatst door: webbeheer op 19 mei 2007

Over het vliegverkeer van Nederland, is het geen goed idee om al het verkeer in nederland te signaleren, je hebt nu rondom schiphol en het gedeelte dat eurocontrol leidt. Er zijn nog zoveel meer vliegtuigen die niet te zien zijn, bijv rondom eindhoven en gewoon rond de 8000 feet dat de ACC handelt.
Misschien als je dat ook laat zien is er een duidelijker beeld van de hoeveelheid vliegtuigen in nederland.


Geplaatst door: Nick op 15 jun 2007

Nick, zowel Eindhoven als Rotterdam zijn vanaf een paar honderd meter hoogte zichtbaar in de vliegtuigvolger mits ze het goede baken aan boord hebben. Dat je daar weinig vliegverkeer waarneemt komt misschien ook wel omdat er daar aanzienlijk minder vliegverkeer is dan op Schiphol. Ook op Maastricht zag ik vliegverkeer in de vliegtuigmonitor. Brussel en Düsseldorf zijn ook deels te zien.


Geplaatst door: gerard op 15 jun 2007

Dat bedoel ik niet, op Schiphol en Eurocontrol wordt het vliegverkeer geregeld.
bij diversen (de witte vliegtuigen) dat is het werk van Eurocontrol. Schiphol heeft ongeveer evenveel verkeer onder zijn hoede buiten de witte vliegtuigen om.
die 2 vliegtuigen van maastricht of groningen bedoel ik niet. je hebt verder van schiphol ook verkeer dat onder de 8000 feet valt maar niet weergeven wordt, dat bedoelde ik.


Geplaatst door: nick op 16 jun 2007

Volgende pagina
Zoeken
in

 

 

 


Klik hier voor de live vliegtuigvolger in Google Earth
Live radar


 schiphol tracks afgelopen maand
maand-
tracks



Klik hier!


   
   

 

on-line: 6
max on-line:26

Webbeheer