Schiphol, een 100 jarige plofkip

Hans Buurma
Vandaag (zaterdag 3 september 2016) zegt Nijhuis in de regionale pers: "De Staatssecretaris en de bewoners willen die 15 procent volgens het 50/50-principe verdelen." Dit gaat over de (onjuist) berekende extra geluidswinst uit de nieuwe startprocedure NADP2. Nijhuis vertelt hier een halve waarheid, want dat heeft alleen de Staatssecretaris gezegd. De bewoners zijn helemaal niet met die 15% akkoord gegaan, laat staan met verdelen. Daarna maakt hij het nog een graadje erger: "Maar volgens ons geldt de 50/50-regel voor de hinderbeperking die na 2020 wordt behaald. Wat we nu al extra boeken willen we volledig benutten voor extra vluchten. Anders is er onvoldoende prikkel voor luchtvaartmaatschappijen om nu al geluid te verminderen". Creatief boekhouden door een ex-accountant. Kennelijk moet het plafond al voor 2020 met 15% omhoog, en wel volgens een 100/0-regel. Nijhuis beweert dat hij zich aan de afspraken houdt, maar dit lijkt nergens op. Ja, hij houdt zich aan afspraken die hij zelf verzint of oprekt, maar dat telt niet.
Dit interview is doortrokken van een streven naar het onderste uit de kan op een Schiphol waar zowel het bedrijfsleven als de politiek streven naar immer voortgaande groei. Volgens het mainportbeleid dat steeds meer van hetzelfde dicteert en intussen onvoldoende extra meerwaarde biedt. Zegt de Rli. Van een gezonde groei kun je allang niet meer spreken.
De luchtvaart in heel Europa wordt steeds meer verrommeld door ondernemers en managers die alleen maar uit zijn op omzetgroei, desnoods tegen afbraakprijzen. Voor dertig euro naar Straatsburg vliegen, voor 1 (zegge en schrijve één) euro plus een handvol airmiles naar Londen. Ja, zo neemt de vraag naar luchtvaart wel snel toe. Geen wonder dat het storm loopt met passagiers. Schiphol trekt steeds meer mensen aan die normaliter veel minder vaak zouden vliegen. Je zou immers een dief van je eigen portemonnee zijn als je geen gebruik van maakt van lage ticketprijzen die je nergens in het openbaar vervoer tegenkomt.
De luchtvaart in de EU wordt dan ook bevoordeeld met BTW-vrije tickets en belastingvrije brandstof. De echte kosten worden op de samenleving afgewenteld: slaapverstoring en aantasting van de volksgezondheid door o.a. tientallen pretvluchten vanaf vier uur 's morgens, opwarming door een CO2-uitstoot van bijna 7% van de nationale emissies. En dan ook nog eens verdubbeling van die opwarming door condensstrepen en andere broeikasgassen. En dat is dan nog maar een gedeelte van de maatschappelijke schade. Een ware plofkip-mentaliteit heeft bezit genomen van de luchtvaart in Europa. Hij dwingt de op kwaliteit en service gerichte luchtvaartmaatschappijen als een KLM om mee te doen. Kennelijk is voor hen de enige overlevingskans om zo snel te groeien dat je met lagere marges toch je kosten kunt dekken. De politiek grijpt niet in maar moedigt dit soort ongezonde luchtvaartgroei zonder economische meerwaarde alleen maar aan. Het mainportbeleid voor Schiphol begint nu echt uit de hand te lopen. Het wordt steeds duidelijker dat Schiphol weliswaar een groot conglomeraat van werkgevers is, maar met die toenemende opwarmingseffecten door de luchtvloot is de luchthaven zeker geen motor voor duurzame banen. Integendeel. Er is een heel serieuze race naar de bodem gaande. Waar zijn de politiek en de NV Luchthaven Schiphol (eigendom van de overheid) in vredesnaam mee bezig?
Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen